Poniedziałek, 18 listopada 2019. Imieniny Klaudyny, Romana, Tomasza

Zamknięty zjazd z DK51 w Dywitach. Gmina odpowiada GDDKiA

2019-10-28 14:08:24 (ost. akt: 2019-10-29 10:19:00)
Zamknięcie zjazdu z DK51

Zamknięcie zjazdu z DK51

Autor zdjęcia: Gmina Dywity — Facebook

Wracamy do sprawy zamkniętego zjazdu w Dywitach. Gmina opublikowała właśnie na Facebooku stanowisko w sprawie zamknięcia zjazdu z DK51 do Osiedla Royal i Gminnej Strefy Przedsiębiorczości.

O sprawie pisaliśmy na naszej stronie w artykule pod tytułem: >>> Mieszkańcy i gmina walczą o zjazd

Poniżej publikujemy treść odpowiedzi:

W nawiązaniu do opublikowanego 21 października na oficjalnej stronie GDDKiA w Olsztynie oświadczenia w sprawie zamknięcia zjazdu z DK51 do Osiedla Royal i Gminnej Strefy Przedsiębiorczości (https://www.gddkia.gov.pl/pl/aprint/35468/Gmina-nie-respektuje-przepisow-o-drogach-publicznych-Stanowcza-reakcja-GDDKiA) oraz spotkania w dniu 25 października wójta Daniel Zadworny z Mirosławem Nicewiczem, dyrektorem GDDKiA w Olsztynie oraz Jarosławem Berą, zastępcą dyrektora GDDKiA w Olsztynie w siedzibie drogowców w Olsztynie, informujemy:

1. Brak jest uzasadnienia faktycznego zamknięcia zjazdu z DK51 do Osiedla Royal i Gminnej Strefy Przedsiębiorczości! Zamknięty przez GDDKiA o. w Olsztynie zjazd z DK51 nie był powodem wypadków ani kolizji drogowych, na co są twarde dowody w postaci danych z policji, które są w naszym posiadaniu. Tłumaczenie zamknięcia zjazdu względami pogorszenia bezpieczeństwa użytkowników nie ma zatem uzasadnienia.

2. Natomiast skierowanie całego ruchu (w tym również ruchu ciężkiego) z obszarów Osiedla Royal i Gminnej Strefy Przedsiębiorczości przez centrum wsi Dywity, ulicę Spółdzielczą i skrzyżowanie przy Urzędzie Gminy w Dywitach pogarsza znacząco bezpieczeństwo użytkowników zarówno drogi krajowej, jak mieszkańców Gminy Dywity korzystających z włączenia się do DK51 poprzez ul. Spółdzielczą i skrzyżowanie przy UG Dywity. Dlatego nie ma zgody na bezrefleksyjne stosowanie przepisów przez GDDKiA w Olsztynie, powodujące pogorszenie warunków bezpieczeństwa dla użytkowników dróg w obrębie miejscowości Dywity,

3. Skrzyżowanie przy Urzędzie Gminy Dywity jest miejscem trudnym i niebezpiecznym, w którym miało miejsce wiele kolizji drogowych (wielokrotnie zgłaszano to miejsce do Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa),

4. Kolejna nieścisłość w oświadczeniu GDDKiA w Olsztynie! Zamknięcie przez GDDKiA o. w Olsztynie dojazdu do Gminnej Strefy Przedsiębiorczości nie wynika, jak to twierdzą drogowcy, z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (uchwała XIV/83/11 z dnia 30.11.2011 r.), przyjętego przez Gminę Dywity w 2011 roku. Teren zamkniętego zjazdu znajduje się bowiem poza obszarem uchwalonego planu miejscowego, stąd zapisy o jego zamknięciu nie mogły znaleźć się w jego treści.

5. Wątpliwości Gminy Dywity budzi to, czy zarządca drogi krajowej nr 51 zastosował właściwą formę prawną na zamknięcie zjazdu (brak decyzji administracyjnej!) W naszej opinii wydanie decyzji administracyjnej pozwoliłoby Gminie na odwołanie się od decyzji do organu wyższej instancji.

6. Ustalenia ze spotkania z listopada 2016 r. między lokalnym samorządem a przedstawicielami GDDKiA o. w Olsztynie, na które powołują się drogowcy, dotyczyły zobowiązania się Gminy Dywity do wybudowania drogi dojazdowej do Gminnej Strefy Przedsiębiorczości od strony ul. Spółdzielczej w Dywitach. To zobowiązanie zostało dotrzymane. Samorząd Gminy Dywity zakończył tę inwestycję w roku 2019, wydatkując na ten cel 3,6 mln zł. Niestety w tym czasie GDDKiA o. w Olsztynie nie zrobiła nic co mogłoby polepszyć rozwiązania komunikacyjne w tym obszarze. Jedynie w ramach swojej aktywności w piątek 18 października br. w godzinach przedpołudniowych zarządca drogi zamknął dojazd na drogę krajową nr 51 w bezpośrednim sąsiedztwie Dywit (km 80+650). Choć już rok temu sygnalizowaliśmy w pierwszym piśmie, a następnie w kilku kolejnych, że jest to rozwiązanie niewystarczające. Wnioskowaliśmy do GDDKiA w Olsztynie o wspólne wypracowanie włączenie nowej drogi gminnej wybudowanej w Strefie do DK51, jako uzupełnienia ustaleń komunikacyjnych obowiązującego planu miejscowego. Niestety, ale GDDKiA w Olsztynie ani razu nie odniosła się do naszej propozycji.

7. Zamknięty zjazd z DK51 istniał w tym miejscu od kilkudziesięciu lat, zanim jeszcze powstała zabudowa Osiedla Royal i Gminna Strefa Przedsiębiorczości.

8. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U.2016.124 t.j. z dnia 2016.01.29), które mówi o odstępach między skrzyżowaniami na drogach klasy GP w terenie zabudowanym i niezabudowanym, i na które powołuje się GDDKiA w Olsztynie, nie ma zastosowania w sprawie zamkniętego zjazdu z DK51, bo dotyczy budowy nowych dróg lub przebudowy istniejących dróg, co nie ma miejsca w przedmiotowej sytuacji!

9. GDDKiA w Olsztynie w sposób sztuczny i nie mający odniesienia w faktach materialnych zawyża klasę drogi DK51 w obrębie Dywit do drogi klasy GP, co nie ma miejsca w tym przypadku.

10. Cieszy deklaracja dyrekcji GDDKiA w Olsztynie, która padła podczas spotkania z wójtem Danielem Zadwornym w piątek 25 października o szybkim procedowaniu i uzgadnianiu planów miejscowych, które będzie wykonywać Gmina i które kompleksowo pozwolą wypracować rozwiązania komunikacyjne dla perspektywicznych terenów wzdłuż DK51 od Dywit do Ługwałdu. Jednak takie opracowania pozwolą usprawnić komunikację wzdłuż DK51 w kilkuletniej przyszłości, a dla przedsiębiorców i mieszkańców Osiedla Royal potrzebne są rozwiązania w trybie pilnym, natychmiastowym, bo obecna sytuacja z zamkniętym zjazdem jest nie do przyjęcia.

11. GDDKiA w Olsztynie podczas spotkania w dniu 25 października nie zgodziła się na naszą propozycję rozwiązania przejściowego, czyli odblokowanie zjazdu lub włączenie wybudowanej drogi gminnej do DK51 w trybie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (w skrócie decyzja ZRID) lub decyzji o ustanowieniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a Gmina w tym czasie w trybie pilnym przystępuje do opracowywania placów miejscowych dla obszarów wzdłuż DK51.

12. Należy pamiętać, że wszczęty przez decyzję GDDKiA w Olsztynie o zamknięciu zjazdu z DK51 spór nie wypracowuje żadnej wartości dodanej. Taką wartość wypracowują przedsiębiorcy funkcjonujący w Gminnej Strefie Przedsiębiorczości. Administracja rządowa powinna o tym wiedzieć, a jeśli tego nie zauważa, to nie powinna być administracją, bo nie służy ludziom, tylko im przeszkadza.

Źródło
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (31) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. lwx #2811757 | 83.9.*.* 30 paź 2019 16:06

    Wyjście jest tylko jedno. Należy w trybie pilnym USTALIĆ przebieg obwodnicy północnej Olsztyna. Dalsze dyskusje czy tu czy tu nic odkrywczego nie wniosą bo nie wniosły od góra 30 lat. Jak będzie trasa obwodnicy z dojazdami do jej węzłów to można będzie łatwiej dyskutować o starej DK51 biegnącej przez Dywity. Innej alternatywnej wersji nie widzę. Wszystkie argumenty obydwu stron są dyskusją o wyższości świąt Bożego Narodzenia nad świętami Wielkanocnymi.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. bek #2811157 | 79.184.*.* 29 paź 2019 13:56

    czy była decyzja na lokalizację tego zjazdu? czy projekt budowlany zjazdu był uzgadniany z GDDKiA? jeśli nie było nic robione to o co pretensja ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. nc #2811115 | 79.190.*.* 29 paź 2019 12:02

    CO ZA BZDURY JAKIE WYPADKI TERAZ DOPIERO BĘDĄ JAK NA TEJ GÓRCE KOŁO AUTO ZŁOMU JEST TEN ZJAZD TAM ZERO WIDOCZNOŚCI OD STRONY SPRECOWA

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. mm #2811103 | 79.184.*.* 29 paź 2019 11:30

    ten zjazd nie miał odpowiednich parametrów. może i był od zawsze ale funkcjonował jako zjazd indywidualny. Później, jak zaczęło tam się wszystko rozwijać to zaczął on działać jako zjazd publiczny ale bez odpowiednich parametrów. Na chwilę obecną ruch na nim był już zbliżony do skrzyżowania więc jego parametry to już inna historia. Ja uważam że GDDKiA słusznie zrobiła że zamknęła coś co nie spełniało wymagań z rozporządzenia. Trzeba pamiętam że obowiązkiem gminy jest zapewnienie dojazdu. Jeśli ten zjazd/skrzyżowanie jest tam potrzebne to obowiązkiem gminy powinno być odpowiednie przebudowanie DK51 w tym miejscu aby ten zjazd był bezpieczny dla wszystkich uczestników ruchu. Pod warunkiem że GDDKiA wyrazi zgodę.

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. ajk~ #2811072 | 178.182.*.* 29 paź 2019 09:42

    Trzeba wyjść na ulicę i pochodzić po przejciu aż korek sięgnie centrum Olsztyna.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (31)