Zamknięty zjazd z DK51 w Dywitach. Gmina odpowiada GDDKiA

2019-10-28 14:08:24(ost. akt: 2019-10-29 10:19:00)
Zamknięcie zjazdu z DK51

Zamknięcie zjazdu z DK51

Autor zdjęcia: Gmina Dywity — Facebook

Wracamy do sprawy zamkniętego zjazdu w Dywitach. Gmina opublikowała właśnie na Facebooku stanowisko w sprawie zamknięcia zjazdu z DK51 do Osiedla Royal i Gminnej Strefy Przedsiębiorczości.
O sprawie pisaliśmy na naszej stronie w artykule pod tytułem: >>> Mieszkańcy i gmina walczą o zjazd

Poniżej publikujemy treść odpowiedzi:

W nawiązaniu do opublikowanego 21 października na oficjalnej stronie GDDKiA w Olsztynie oświadczenia w sprawie zamknięcia zjazdu z DK51 do Osiedla Royal i Gminnej Strefy Przedsiębiorczości (https://www.gddkia.gov.pl/pl/aprint/35468/Gmina-nie-respektuje-przepisow-o-drogach-publicznych-Stanowcza-reakcja-GDDKiA) oraz spotkania w dniu 25 października wójta Daniel Zadworny z Mirosławem Nicewiczem, dyrektorem GDDKiA w Olsztynie oraz Jarosławem Berą, zastępcą dyrektora GDDKiA w Olsztynie w siedzibie drogowców w Olsztynie, informujemy:

1. Brak jest uzasadnienia faktycznego zamknięcia zjazdu z DK51 do Osiedla Royal i Gminnej Strefy Przedsiębiorczości! Zamknięty przez GDDKiA o. w Olsztynie zjazd z DK51 nie był powodem wypadków ani kolizji drogowych, na co są twarde dowody w postaci danych z policji, które są w naszym posiadaniu. Tłumaczenie zamknięcia zjazdu względami pogorszenia bezpieczeństwa użytkowników nie ma zatem uzasadnienia.

2. Natomiast skierowanie całego ruchu (w tym również ruchu ciężkiego) z obszarów Osiedla Royal i Gminnej Strefy Przedsiębiorczości przez centrum wsi Dywity, ulicę Spółdzielczą i skrzyżowanie przy Urzędzie Gminy w Dywitach pogarsza znacząco bezpieczeństwo użytkowników zarówno drogi krajowej, jak mieszkańców Gminy Dywity korzystających z włączenia się do DK51 poprzez ul. Spółdzielczą i skrzyżowanie przy UG Dywity. Dlatego nie ma zgody na bezrefleksyjne stosowanie przepisów przez GDDKiA w Olsztynie, powodujące pogorszenie warunków bezpieczeństwa dla użytkowników dróg w obrębie miejscowości Dywity,

3. Skrzyżowanie przy Urzędzie Gminy Dywity jest miejscem trudnym i niebezpiecznym, w którym miało miejsce wiele kolizji drogowych (wielokrotnie zgłaszano to miejsce do Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa),

4. Kolejna nieścisłość w oświadczeniu GDDKiA w Olsztynie! Zamknięcie przez GDDKiA o. w Olsztynie dojazdu do Gminnej Strefy Przedsiębiorczości nie wynika, jak to twierdzą drogowcy, z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (uchwała XIV/83/11 z dnia 30.11.2011 r.), przyjętego przez Gminę Dywity w 2011 roku. Teren zamkniętego zjazdu znajduje się bowiem poza obszarem uchwalonego planu miejscowego, stąd zapisy o jego zamknięciu nie mogły znaleźć się w jego treści.

5. Wątpliwości Gminy Dywity budzi to, czy zarządca drogi krajowej nr 51 zastosował właściwą formę prawną na zamknięcie zjazdu (brak decyzji administracyjnej!) W naszej opinii wydanie decyzji administracyjnej pozwoliłoby Gminie na odwołanie się od decyzji do organu wyższej instancji.

6. Ustalenia ze spotkania z listopada 2016 r. między lokalnym samorządem a przedstawicielami GDDKiA o. w Olsztynie, na które powołują się drogowcy, dotyczyły zobowiązania się Gminy Dywity do wybudowania drogi dojazdowej do Gminnej Strefy Przedsiębiorczości od strony ul. Spółdzielczej w Dywitach. To zobowiązanie zostało dotrzymane. Samorząd Gminy Dywity zakończył tę inwestycję w roku 2019, wydatkując na ten cel 3,6 mln zł. Niestety w tym czasie GDDKiA o. w Olsztynie nie zrobiła nic co mogłoby polepszyć rozwiązania komunikacyjne w tym obszarze. Jedynie w ramach swojej aktywności w piątek 18 października br. w godzinach przedpołudniowych zarządca drogi zamknął dojazd na drogę krajową nr 51 w bezpośrednim sąsiedztwie Dywit (km 80+650). Choć już rok temu sygnalizowaliśmy w pierwszym piśmie, a następnie w kilku kolejnych, że jest to rozwiązanie niewystarczające. Wnioskowaliśmy do GDDKiA w Olsztynie o wspólne wypracowanie włączenie nowej drogi gminnej wybudowanej w Strefie do DK51, jako uzupełnienia ustaleń komunikacyjnych obowiązującego planu miejscowego. Niestety, ale GDDKiA w Olsztynie ani razu nie odniosła się do naszej propozycji.

7. Zamknięty zjazd z DK51 istniał w tym miejscu od kilkudziesięciu lat, zanim jeszcze powstała zabudowa Osiedla Royal i Gminna Strefa Przedsiębiorczości.

8. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U.2016.124 t.j. z dnia 2016.01.29), które mówi o odstępach między skrzyżowaniami na drogach klasy GP w terenie zabudowanym i niezabudowanym, i na które powołuje się GDDKiA w Olsztynie, nie ma zastosowania w sprawie zamkniętego zjazdu z DK51, bo dotyczy budowy nowych dróg lub przebudowy istniejących dróg, co nie ma miejsca w przedmiotowej sytuacji!

9. GDDKiA w Olsztynie w sposób sztuczny i nie mający odniesienia w faktach materialnych zawyża klasę drogi DK51 w obrębie Dywit do drogi klasy GP, co nie ma miejsca w tym przypadku.

10. Cieszy deklaracja dyrekcji GDDKiA w Olsztynie, która padła podczas spotkania z wójtem Danielem Zadwornym w piątek 25 października o szybkim procedowaniu i uzgadnianiu planów miejscowych, które będzie wykonywać Gmina i które kompleksowo pozwolą wypracować rozwiązania komunikacyjne dla perspektywicznych terenów wzdłuż DK51 od Dywit do Ługwałdu. Jednak takie opracowania pozwolą usprawnić komunikację wzdłuż DK51 w kilkuletniej przyszłości, a dla przedsiębiorców i mieszkańców Osiedla Royal potrzebne są rozwiązania w trybie pilnym, natychmiastowym, bo obecna sytuacja z zamkniętym zjazdem jest nie do przyjęcia.

11. GDDKiA w Olsztynie podczas spotkania w dniu 25 października nie zgodziła się na naszą propozycję rozwiązania przejściowego, czyli odblokowanie zjazdu lub włączenie wybudowanej drogi gminnej do DK51 w trybie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (w skrócie decyzja ZRID) lub decyzji o ustanowieniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a Gmina w tym czasie w trybie pilnym przystępuje do opracowywania placów miejscowych dla obszarów wzdłuż DK51.

12. Należy pamiętać, że wszczęty przez decyzję GDDKiA w Olsztynie o zamknięciu zjazdu z DK51 spór nie wypracowuje żadnej wartości dodanej. Taką wartość wypracowują przedsiębiorcy funkcjonujący w Gminnej Strefie Przedsiębiorczości. Administracja rządowa powinna o tym wiedzieć, a jeśli tego nie zauważa, to nie powinna być administracją, bo nie służy ludziom, tylko im przeszkadza.


Komentarze (32) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. stfu #2810744 | 88.156.*.* 28 paź 2019 15:05

    Z tego co tu czytam odnoszę wrażenie, ze Dywity znowu próbowały polecieć w kulki jak było z Obwodnicą, a teraz mają ból, że ich plan został przejrzany.

    Ocena komentarza: warty uwagi (29) odpowiedz na ten komentarz

  2. Pawlik #2810805 | 188.147.*.* 28 paź 2019 17:56

    teraz wam zamkniecie tej krzyzowki wadzi a co znow kolo czyjes dzialeczki autka jezdza? Wstrzymaliscie obwodnice teraz powinny ze 3 ronda wam wybudowac na odci nku do Olsztyna i stac w korku i grysc pazury i nie marudzic skoro robicie na przekor wszystkim.

    Ocena komentarza: warty uwagi (23) odpowiedz na ten komentarz

  3. . #2810795 | 88.156.*.* 28 paź 2019 17:35

    Różnica w odległości to 500m (jadąc przez ul. Sosnową) o co w ogóle jest afera?

    Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. dodatkowo #2810760 | 5.173.*.* 28 paź 2019 15:46

      wstyd dla urzędu gminy, że nie wiedzą jaki maja nieporządek na terenie swojej gminy. zamiast zweryfikować legalność zjazdu (porządek w papierach mile widziany) to teraz machają szabelką...

      Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz

    2. dywiciak #2810758 | 5.173.*.* 28 paź 2019 15:44

      prawda jest taka. Gmina chciała zalegalizować zjazd po cichu, który powstał na potrzeby budowy realizowanej przy DK51 (Royal itp). Przy okazji sami sobie strzelili w kolano nie włączając tego zjazdu do planu miejscowego (a kończąc opracowanie planu przed rzeczonym zjazdem). A ostatni punkt woła już o pomstę do Nieba, bo trzeba pamiętać że dotyczy to też gminy Dywity, a nie tylko GDDKiA.

      Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Pokaż wszystkie komentarze (32)