Wtorek, 7 kwietnia 2020. Imieniny Donata, Herminy, Rufina

UOKiK wszczyna postępowanie wobec jednego z operatorów sieci telefonicznych. Jak nie dać się oszukać?

2018-08-02 10:09:53 (ost. akt: 2018-08-02 18:49:07)
zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: pixabay

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko Nowej Telefonii. UOKiK zebrał wiele skarg na tę firmę. Wynika z nich, że jej przedstawiciele mogą wprowadzać konsumentów w błąd, sugerując, że reprezentują ich dotychczasowego operatora.

Prezes UOKiK wszczął postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów wobec Nowej Telefonii. Wątpliwości urzędu dotyczą tego, że przedstawiciele NT mogą wprowadzać konsumentów w błąd, sugerując, że:

-reprezentują dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego,
-dokumenty, które dają do podpisania, dotyczą zmiany warunków umowy z -dotychczasowym operatorem, podczas gdy w rzeczywistości konsumenci mieli zawrzeć nową umowę z NT i zmienić dostawcę usług.

Przykładowe sposoby wprowadzania klienta w błąd:

(…) otrzymałem telefon z propozycją obniżki abonamentu. Kobieta, która dzwoniła, powiedziała, że dzwoni z Orange i że jest taka możliwość, żeby teraz obniżyć rachunek do 15 zł miesięcznie, czy się zgadzam. Jeżeli się zgodzę to przyjedzie kurier. Nie było mowy o zmianie operatora, tylko i wyłącznie o obniżeniu abonamentu. (…)

(…) bez wcześniejszego umówienia w moim mieszkaniu (…) pojawiła się przedstawicielka handlowa NETIA w celu podpisania dokumentów nowej umowy korzystniejszej dla stałych klientów. Po okazaniu jej swojego dowodu osobistego Pani wskazała miejsca gdzie mam złożyć podpis.(…) Dodatkowo wszystko działo się tak szybko, a ja byłam przekonana, że podpisuję umowę z operatorem z którego usług już od długich lat korzystam – więc nie mam czego się obawiać. (…)


Jeśli zarzuty się potwierdzą , to prezes UOKIK może nakazać Nowej Telefonii zmianę praktyki i usunięcie jej skutków oraz nałożyć karę pieniężną nawet do wysokości 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku.

To nie pierwsza firma z branży telekomunikacyjnej, wobec której prezes UOKiK wszczął postępowanie związane z nieprawidłowościami występującymi przy zawieraniu umowy.

W marcu tego roku za podszywanie się pod dotychczasowego dostawcę i wprowadzanie konsumentów w błąd UOKiK nałożył 1,5 mln zł kary na Twoją Telekomunikację, a latem ubiegłego roku – prawie 500 tys. zł na Telekomunikację Cyfrową.



Jak nie dać się oszukać?

-Dokładnie czytaj dokumenty, zwracaj uwagę na nazwę, logo i adres firmy. Nie podpisuj ich od razu – zawsze wcześniej skonsultuj je np. z rodziną, sąsiadami, prawnikiem.

-Skontaktuj się z dotychczasowym operatorem telekomunikacyjnym i zapytaj, czy jego przedstawiciele roznoszą jakieś dokumenty do podpisania.

-Nie podawaj – także przez telefon - swoich danych, takich jak imię i nazwisko, numer dowodu. Twój operator je ma. Może się zdarzyć, że przedstawiciel będzie chciał wyłudzić twój podpis pod pretekstem potwierdzenia wizyty. Nie zgadzaj się na to.
-Jeśli cokolwiek podpisałeś, żądaj kopii wszystkich dokumentów.

Od umowy zawartej poza siedzibą firmy, a więc np. w domu, masz prawo odstąpić w ciągu 14 dni. Jeśli firma nie poinformuje cię o takim uprawnieniu, termin wydłuża się do roku. Formularz odstąpienia pobierz ze strony UOKiK.

Z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem firmy, możesz skorzystać nawet jeśli, na twoje wyraźne żądanie, operator zacznie od razu świadczyć usługi, czyli np. włączy abonament. Jednak wtedy ponosisz koszty świadczeń, które otrzymałeś do momentu złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Jeżeli zostałeś wprowadzony w błąd i minął czas na odstąpienie od umowy, to możesz np.: uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu, albo żądać przed sądem stwierdzenia nieważności umowy.
Zerwałeś umowę, a mimo to po jakimś czasie dostajesz nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Jak najszybciej skontaktuj się ze Stowarzyszeniem Aquila, które udziela pomocy prawnej na etapie sądowym. Pamiętaj, że na obronę przed nakazem zapłaty masz tylko 14 dni od dnia, w którym go odbierzesz.

źródło: UOKiK

Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (14) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. tylko durnie podpisują umowy #2548668 | 109.241.*.* 3 sie 2018 10:41

    na kartę jest najlepiej.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. Kazimierz #2548648 | 94.42.*.* 3 sie 2018 10:25

      Tak tylko jak idziesz do salonu orange, który jest tylko w Alfie (czyt. Aura), bo reszta to kioski czekasz jak za komuny w telekomunikacji polskiej by załatwić sprawy. Potem pracownik orange mówi, ze za 35 zł masz wszystko za darmo, i nie informuje, że to wszystko bez limitu jest tylko na 3 mc potem za rozmowy bez limitu trzeba dopłacić, za sms i mms kolejne parę zł a internet bez limitu jest ale tak wolno,ze nawet muzyki nie posłuchasz. Mało tego zanim wyjdziesz z salonu już Twoje dane osobowe są sprzedane i za parę dni masz telefon z propozycją pokazu niby przypadkiem w Twoim mieście. W innych sieciach być może jest podobnie ale nie słyszałem by ktoś z play dostał telefon od firmy dającej pokazy. Tylko orange sprzedaje dane, zastanawiam się czy firma potrzebuje pieniędzy, czy jakiś pracownik dorabia sobie na boku.

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. a ja olewam podobne telefony #2548636 | 79.124.*.* 3 sie 2018 10:02

      umowę trzeba podpisywać w Biurze Obsługi Klienta danej sieci po przeczytaniu umowy , a nie w domu na kolanie bez przeczytania tej umowy bo kurierowi śpieszy się - taka firma , która przez telefon proponuje nowe usługi z propozycją przysłania kuriera to niech się wali

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    3. w play-srej #2548619 | 37.248.*.* 3 sie 2018 09:37

      mialem abonament 75 zl na 3 numery , przed koncem podpisalem aneks nowy na 99,97 na 2 numery z jedym telefonem , , od 4 miesiecy rachunki przychodza raz 137 , dzis 141 , kurwa sam juz nie wiem co podpisalem i z kim , wyjasniali mi ze to jakies konscowe rozliczenie i w przyszlym miesiacu bedzie juz 100 i huj co chwile coraz wiecej place , cale szczecie ze trzymamy korespondencje wczesniejszych zgloszen do sadu

      ! - + odpowiedz na ten komentarz

    4. Kazimierz #2548618 | 94.42.*.* 3 sie 2018 09:35

      UOKiK i UODO niech dobrze sprawdzą czemu firma dzwoniąca z numeru 12 3956819 ma w posiadaniu cała bazę abonentów sieci komórkowej Orange? Dzwonią niby przypadkiem a posiadają wszystkie dane osoby do której zdzwonią. Nawet numery dopiero zarejestrowane po raz pierwszy w sieci. Cała ta rejestracja numerów służy jedynie handlowi niewinnych ludzi. Mało tego firma która dzwoni nie ukrywa, że posiada te dane z nielegalnego źródła od pracownika orange. To jest skandal, że takie firmy posiadają nasze dane bez naszej zgody i potem na podstawie tego mają większe szanse nabrać nas na tego typu oferty.

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Pokaż wszystkie komentarze (14)