Planujesz świąteczne zakupy? Uważaj na oszustów!

2021-12-01 08:41:39(ost. akt: 2021-12-01 08:49:36)
komputer

komputer

Autor zdjęcia: pixabay.com

W związku z rosnącą ilością zachorowań, ponownie wprowadzanymi obostrzeniami w związku z Covid-19 większość z nas ze względów bezpieczeństwa zdecyduje się zakupić wymarzone prezenty przez Internet. Pamiętajmy jednak, że tak jak w życiu realnym tak i w wirtualnym oszuści czekają tylko na nasz błąd, a okres naszego przedświątecznego roztargnienia to dla nich czas żniw.
Ruszyła gorączka przedświątecznych zakupów. Część z nas już dawno przeniosła się do wirtualnego świata zakupów on-line. W dużej mierze przyczyniła się do tego pandemia Covid-19. W czasie pandemii zakupy on-line stały się bardzo popularne. Coraz częściej wybieramy tę formę, gdyż jest ona wygodna i bardziej bezpieczna. Zamówioną paczkę kurier dostarcza nam bezpośrednio pod drzwi mieszkania, bądź odbieramy ją w dogodnym dla siebie terminie i miejscu, co pozwala nam zaoszczędzić czas. Czas ten działa jednak czasami na naszą niekorzyść. Pośpiech, roztargnienie, masa innych obowiązków na głowie. To wszytko sprawia, że stajemy się mniej czujni, mniej ostrożni i robimy błędy, których w innych okolicznościach nigdy byśmy nie popełnili.

Ofiarą takiego oszustwa „o mały włos” padłaby 31-letnia mieszkanka Szczytna. Kobieta na jednym z wirtualnych portali oferowała sprzedaż świątecznych bombek. W godzinach popołudniowych skontaktowała się z nią nieznana jej kobieta, która oświadczyła, że jest zainteresowana ich zakupem. Następnie „oszustka” podesłała 31-latce link, w który sprzedająca kliknęła. Przekierował on ją na stronę jednej
z firm kurierskich, a następnie na stronę banku, w którym kobieta posiadała konto. Po chwili na jej konto zostało wpłacone 700 zł, a następnie wypłacone 500 złotych. Z uwagi na to, iż 31-latka na swoim koncie nie posiadała zbyt dużych środków finansowych oszust odpuścił, dzięki czemu nie padła ona jego ofiarą.

Policjanci apelują o rozwagę przy płatnościach internetowych. Pamiętajmy, aby nie kopiować oraz wklejać numerów kont bankowych. Zawsze wpisujmy je ręcznie i nie zapominajmy o ich dokładnej weryfikacji. Uważajmy na "super" okazje i bardzo duże promocje na sprzęt i inne artykuły. Nie wierzmy w "super" oferty i unikajmy zakupu przedmiotów o rażąco niskiej cenie. Zachowujmy korespondencję ze sprzedawcą. Bezpieczniej jest dokonywać zakupów za pobraniem, a płatności regulować po otrzymaniu zamówionego towaru. Pod żadnym pozorem nie należy wysyłać kodu BLIK, tylko poprosić o numer konta, dane do przelewu lub wysyłkę za pobraniem, a w obecności kuriera sprawdzić paczkę.

Podczas zakupów internetowych, kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania:
• Za każdym razem sprawdźmy wiarygodność sprzedawcy, jego poprzednie aukcje oraz opinie kupujących na jego temat.
• Gdy otrzymamy wiadomość od sprzedawcy, nie wchodźmy na stronę sklepu, bądź firmy za pomocą przysłanego linku. Zawsze róbmy to wpisując samodzielnie jej adres w przeglądarkę internetową.
Oszuści coraz częściej podszywają się również pod firmy kurierskie i wysyłają SMS-y z informacją o konieczności dopłaty do przesyłki. Kwota nie jest duża, co usypia naszą czujność. W wiadomości podany jest także link, który przekierowuje potencjalną ofiarę na stronę łudząco podobną do strony banku, bądź odbiorcy płatności. Nieświadoma osoba wprowadza dane wrażliwe dotyczące konta (takie jak login czy hasło) i umożliwia tym samym przechwycenie tych danych przez oszustów.

Apelujemy o ostrożność i dokładne czytanie wiadomości od rzekomych operatorów czy kurierów. Poświęcenie kilku sekund na zweryfikowanie, jaką transakcję mamy zaakceptować, może uratować nas przed utratą naszych oszczędności.

Jak nie dać się oszukać?
• Przede wszystkim sprawdźcie nadawcę wiadomości. Tuż obok nazwy, która wydaje się być w porządku, znajduje się adres mailowy. Warto go sprawdzić, chociażby wpisując w przeglądarkę internetową.
Poprzez przełamywanie elektronicznych zabezpieczeń do komunikatorów, przestępcy w imieniu pokrzywdzonych wysyłają wiadomości do ich znajomych z prośbą o szybką pożyczkę, poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczą , np. chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta. Nie działajmy pochopnie.
• Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności.
Pamiętajmy o tym, aby NIGDY
• nie przekazywać pieniędzy obcym osobom,
• nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont,
• nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe,
• nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
We wszystkich przypadkach, gdy pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, zgłaszajmy je niezwłocznie na policję.



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5