Bezpieczne zakupy przedświąteczne – poradnik
2024-12-04 09:00:00(ost. akt: 2024-12-03 21:50:50)
Do Świąt Bożego Narodzenia zostały 3 tygodnie. Myślimy o prezentach dla naszych najbliższych, a ze względu na komfort, duży wybór i zaoszczędzony czas, w większości zamawiamy je przez Internet. Jest to bardzo wygodny sposób, ale należy być ostrożnym. Przestępcy mogą wykorzystać przedświąteczny okres, aby osiągnąć swoje cele i „zarobić” na naszej nieuwadze.
Aby prezenty mogły uszczęśliwić wręczającego jak i obdarowanego, pamiętaj o najważniejszych zasadach bezpiecznych zakupów:
- weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
- jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
- uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
- jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
- jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
- wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
- nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
- przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
- nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
- nie klikaj w linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.
- weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
- jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
- uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
- jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
- jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
- wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
- nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
- przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
- nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
- nie klikaj w linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.
Nieprzestrzeganie powyższych zasad może stanowić dla Ciebie zawód, strach u Twoich bliskich oraz straty finansowe.
NIE POZWÓL BY ŚWIĘTA ZDEZORGANIZOWAŁ CI OSZUST!
- jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank;
- zgłoś reklamację w banku;
- złóż zawiadomienie w jednostce policji lub w prokuraturze;
- jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.
(ep)
NIE POZWÓL BY ŚWIĘTA ZDEZORGANIZOWAŁ CI OSZUST!
- jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank;
- zgłoś reklamację w banku;
- złóż zawiadomienie w jednostce policji lub w prokuraturze;
- jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.
(ep)
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez