Mistrz celuje w... mistrzostwo

2022-03-31 14:00:00(ost. akt: 2022-03-31 10:05:51)

Autor zdjęcia: archiwum teamu

SPORTY MOTOROWE\\\ Olsztynianin Zbigniew Staniszewski po raz trzeci z rzędu chce wywalczyć dwa rallycrossowe tytuły: mistrza Polski oraz mistrza Europy Strefy Centralnej (CEZ).
Inauguracja rallycrossowych mistrzostw Polski nastąpi 9 kwietnia w Poznaniu, tydzień później na Węgrzech odbędzie się pierwsza eliminacja mistrzostw Europy Strefy Centralnej (CEZ), po czym po kolejnych siedmiu dniach olsztynianin ze swoją ekipą zamelduje się w Słomczynie, gdzie powalczy o punkty i w MP, i w CEZ (podwójne eliminacje odbędą się jeszcze w czeskich Sedlcanach, słowackim Slovakiaringu i polskim Torze Poznań.

- Sezon rozpoczniemy od startów w trzech kolejnych weekendach, no i trochę się tego obawiamy, bo mój samochód był przecież rozebrany do ostatniej śrubki - twierdzi Zbigniew Staniszewski. - Oczywiście potem go złożyliśmy, wymieniając każdą część, która posiadała chociażby minimalne ślady zużycia, jednak taka operacja zawsze wiąże się z problemami, że tak powiem, wieku dziecięcego. Czyli coś tam może trzeba będzie w aucie jeszcze poprawić lub usprawnić, ale jestem pewien, że mój dziewięcioosobowy zespół doskonale da sobie z tym radę. Mamy przecież i doświadczenie, i zaplecze techniczne - mówi „Stanik”.

Jednak nie wszystkie prace serwisowe wykonuje olsztyński team Staniszewskiego. Na przykład silnik po przejechaniu 500 kilometrów sportowych musi trafić do wyspecjalizowanej francuskiej firmy na szczegółową inspekcję. - My co prawda zrobiliśmy na tym silniku 600 kilometrów, ale firma dopuszcza możliwość przekroczenia limitu o 20 procent - wyjaśnia mistrz Polski. - Poza tym podobna procedura przeglądowa dotyczy także amortyzatorów oraz systemu, który odłącza napęd na tylny most.

Na pytanie o przebieg przygotowań do sezonu, Staniszewski odpowiada: - Zaczęliśmy o nim myśleć dzień po zakończeniu poprzedniego sezonu. Po krótkim urlopie wróciliśmy do pracy, na początek opracowując listę zakupu niezbędnych części. W efekcie obecnie na półce mamy jakieś 90 procent potrzebnych części, czyli mogę uznać, że pod tym względem jesteśmy bardzo dobrze przygotowani. A mój samochód praktycznie w tej chwili mógłby już wyruszyć na rallycrossowy tor. Mam więc wszelkie podstawy do optymizmu, chociaż zdaję sobie sprawę, że rywale z Węgier, Czech i Austrii też mają chrapkę na tytuł mistrza Europy Strefy Centralnej. A to może być jeszcze nie koniec, bowiem tuż przed inauguracją mogą się pojawić kolejni zawodnicy. Przypomnę, że dwa lata temu do mistrzostw Polski w ostatniej chwili zgłosił się Kuba Przygoński, z którym potem miałem grubą przeprawę, bo dopiero w ostatnim wyścigu udało mi się wtedy „wyjąć” tytuł - wspomina Staniszewski, który wielu kibicom wciąż kojarzy się z rajdami samochodowymi. Czy napięty terminarz rallycrossowy oznacza, że w tym roku nie zobaczymy olsztynianina na rajdowych trasach? - Na razie moją rajdówką zrobiłem około 700 kilometrów - wyjaśnia Staniszewski (oczywiście jest to jego drugie auto, bo pierwszy Ford Fiesta służy mu tylko i wyłącznie do rallycrossu). - Myślę, ze jeszcze zrobimy około piętnastu, przeważnie szutrowych, treningów, by jak najlepiej się rozjeździć przed Rajdem Warmińskim, w którym wezmę udział wraz z pilotem Sebastianem Rozwadowskim. Niestety, na więcej rajdów nie mogę sobie pozwolić, ponieważ muszę wziąć udział w czternastu zawodach rallycrossowych. Mam nadzieję, że sił nam starczy - kończy olsztyński mistrz Polski i Europy Strefy Centralnej.

WARTO WIEDZIEĆ
1. Komplet nowych amortyzatorów, na których można przejechać około 700 kilometrów, kosztuje około 70 tysięcy złotych, natomiast kontrola ich stanu technicznego w wyspecjalizowanej firmie oznacza wydatek „jedynie” pięciu tysięcy
2. Dwulitrowy silnik ma moc 630 koni mechanicznych
3. Rallycrosowy Ford Fiesta sto kilometrów na godzinę osiąga po 2,5 sekundy
4. Auto zużywa 90 litrów benzyny na 100 kilometrów
5. Litr 104-oktanowej benzyny kosztuje ponad 30 złotych


Mistrzostwa Polski
* 9-10 kwietnia - Tor Poznań
* 23-24 kwietnia - Autodrom Słomczyn#
* 21-22 maja - Autodrom Słomczyn
* 11-12 czerwca - Sedlcany (Czechy)#
* 23-24 lipca - Tor Poznań#
* 24-25 września Autodrom Słomczyn
* 8-9 października - Slovakiaring#
* 22-23 października 0 Tor Poznań
# zawody będą jednocześnie eliminacją mistrzostw Europy Strefy Centralnej

Mistrzostwa CEZ
* 16-17 kwietnia - Mariapocs (Węgry)
* 23-24 kwietnia - Autodrom Słomczyn
* 14-15 maja - Greinbach (Austria)
* 11-12 czerwca - Sedlcany (Czechy)
* 16-17 lipca - Castelleto (Włochy)
* 23-24 lipca - Tor Poznań
* 30-31 lipca - Sedlcany (Czechy)
* 3-4 września - Melk (Austria)
* 24-25 września - Nyriad (Węgry)
* 8-9 października - Slovakiaring (Słowacja)
* 22-23 października - Maggiora (Włochy)