Uczyli się korzystać ze słowników i encyklopedii
2016-11-06 13:30:13(ost. akt: 2016-11-06 13:43:11)
Aby uczeń klasy trzeciej mógł skorzystać w przyszłości ze słownika w trakcie pracy pisemnej, konieczne są wcześniejsze częste ćwiczenia ze słownikiem i praktyczne zapoznanie z jego strukturą. W przeciwnym razie dziecko nie będzie chciało do niego zajrzeć, bo będzie mu to zajmować zbyt dużo czasu.
O możliwości skorzystania ze słownika lub encyklopedii można mówić wtedy, gdy uczniowie opanują kolejność liter w alfabecie oraz potrafią dość dobrze czytać.
Lekcje w klasach trzecich i drugich w październiku poświęcone były właśnie takim celom, jak: utrwalanie znajomości alfabetu, pogłębianie znajomości zasad ortograficznych, rozwijanie tempa czytania, przygotowanie do umiejętności korzystania z różnego rodzaju encyklopedii i słowników.
Ćwiczenia w klasie w szkole oraz w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Reszlu polegały na sprawnym wyszukiwaniu wyrazów w encyklopediach i słownikach. Każdy uczeń otrzymał jeden egzemplarz na ławkę, tak by po nabraniu wprawy uczniowie mogli korzystać swobodnie z różnych słowników bardziej lub mniej rozbudowanych, nawet przyniesionych z domu.
Uczniowie z prezentacji multimedialnej oraz wystawki dowiedzieli się o różnych typach słowników i encyklopedii, mogli porównać zawartość każdego egzemplarza, układ graficzny stron oraz ilość wyrazów pokrewnych lub form wyrazu przy szukanym słowie. W sprawnych posługiwaniu się słownikami i encyklopediami pomagały hasła ukryte w książce „Abecadło-wierszyki o literkach”, które wzorowo czytała pani Wiesia z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Reszlu. Dodatkowym sprawdzeniem zdobytych umiejętności były karty pracy przygotowane dla każdego ucznia.
Listopad to miesiąc zadumy i refleksji, czytamy bajki terapeutyczne, jakie? Opowiemy wkrótce.
Krystyna Bujnowska
Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: sp