Zadowolony pracownik przynosi firmie zyski
2012-02-20 14:07:59(ost. akt: 2012-02-20 14:12:43)
Satysfakcja z wykonywanej pracy jest równie ważna, co poziom zarobków. Zadowolony pracownik pracuje efektywniej i wydajniej, chętnie podejmuje się nowych wyzwań i mniej stresuje. A to przekłada się też na korzyści w życiu prywatnym.
Pracownik, który lubi swoją pracę to prawdziwy skarb dla firmy. Nie ma bowiem nic gorszego, niż osoba, która przychodzi odsiedzieć obowiązkowe osiem godzin, a swoje zadania wykonuje „po łebkach“, odliczając godziny i minuty do wyjścia z pracy. Pracownicy, którym praca nie sprawia przyjemności, często są nietolerancyjni, łatwo się złoszczą, odczuwają nieustanną presję czasu i są wrogo nastawieni do otoczenia.
Tacy ludzie z pewnością mają negatywny wpływ na funkcjonowanie całej firmy. Natomiast osoby zadowolone z pracy są bardziej kreatywne, chętnie wykonują swoje obowiązki, dużo rzadziej chodzą na zwolnienia i równie rzadko szukają nowego zatrudnienia.
Lepsze zarobki,większa satysfakcja
Zadowolenie z pracy w dużej mierze zależy od wcześniejszych doświadczeń zawodowych i cech osobowości pracownika. Są przecież osoby, które z natury są wiecznie niezadowolone i marudne — nawet na najlepszym stanowisku zawsze widzą jedynie minusy i braki. Jednak także pracodawca może wpływać na poziom satysfakcji podwładnych, chociażby przez dobór kadr o odpowiednich predyspozycjach i kwalifikacjach. Istotne jest też zróżnicowanie zadań i obowiązków, odpowiedzialność zajmowanego stanowiska oraz perspektywy rozwoju i awansu.
Dla pracowników ważne są także relacje z przełożonymi i kolegami oraz zarobki. To właśnie na nie najczęściej narzekamy — zbyt niskie są powodem frustracji i zniechęcenia. Warto wiedzieć, że atmosfera w pracy ma duży wpływ na życie prywatne. Bardzo często problemy zawodowe zabieramy ze sobą do domu, co ma niekorzystny wpływ na relacje z rodziną czy przyjaciółmi. Zadowoleni pracownicy są stabilni emocjonalnie, dążą do osiągnięć, są cierpliwi i mają zaufanie do innych.
Tacy ludzie z pewnością mają negatywny wpływ na funkcjonowanie całej firmy. Natomiast osoby zadowolone z pracy są bardziej kreatywne, chętnie wykonują swoje obowiązki, dużo rzadziej chodzą na zwolnienia i równie rzadko szukają nowego zatrudnienia.
Lepsze zarobki,większa satysfakcja
Zadowolenie z pracy w dużej mierze zależy od wcześniejszych doświadczeń zawodowych i cech osobowości pracownika. Są przecież osoby, które z natury są wiecznie niezadowolone i marudne — nawet na najlepszym stanowisku zawsze widzą jedynie minusy i braki. Jednak także pracodawca może wpływać na poziom satysfakcji podwładnych, chociażby przez dobór kadr o odpowiednich predyspozycjach i kwalifikacjach. Istotne jest też zróżnicowanie zadań i obowiązków, odpowiedzialność zajmowanego stanowiska oraz perspektywy rozwoju i awansu.
Dla pracowników ważne są także relacje z przełożonymi i kolegami oraz zarobki. To właśnie na nie najczęściej narzekamy — zbyt niskie są powodem frustracji i zniechęcenia. Warto wiedzieć, że atmosfera w pracy ma duży wpływ na życie prywatne. Bardzo często problemy zawodowe zabieramy ze sobą do domu, co ma niekorzystny wpływ na relacje z rodziną czy przyjaciółmi. Zadowoleni pracownicy są stabilni emocjonalnie, dążą do osiągnięć, są cierpliwi i mają zaufanie do innych.
Niezadowoleni częściej na zwolnieniach
Jeśli pracodawca chce, by zadowolenie pracowników rosło, powinien stwarzać im warunki do efektywnej pracy. Na ich satysfakcję wpływa także obecność dodatkowych świadczeń, jak choćby szkolenia, ubezpieczenia, opieka zdrowotna, dobre wyposażenie miejsca pracy, a nawet zagospodarowanie przestrzeni — ładnie urządzone wnętrze czy obecność parkingu.
Zadowoleni pracownicy są bardziej przyjaźni dla współpracowników, chętniej udzielają im pomocy, są też bardziej uprzejmi dla klientów, co pośrednio wpływa na efektywność całej firmy. Zyski przedsiębiorstwa mogą też podnosić w inny sposób. Każdego dnia w firmach nie pojawia się spory odsetek zatrudnionych, co opóźnia produkcję, zmusza do zastępstw, nadgodzin, a co za tym idzie podnosi koszty funkcjonowania firmy.
Za absencję odpowiedzialni są przede wszystkim niezadowoleni pracownicy, to oni najczęściej korzystają ze zwolnień lekarskich, spóźniają się lub wychodzą z pracy wcześniej — robią po prostu wszystko, by w nielubianym miejscu przebywać możliwie najkrócej.
Jeśli pracodawca chce, by zadowolenie pracowników rosło, powinien stwarzać im warunki do efektywnej pracy. Na ich satysfakcję wpływa także obecność dodatkowych świadczeń, jak choćby szkolenia, ubezpieczenia, opieka zdrowotna, dobre wyposażenie miejsca pracy, a nawet zagospodarowanie przestrzeni — ładnie urządzone wnętrze czy obecność parkingu.
Zadowoleni pracownicy są bardziej przyjaźni dla współpracowników, chętniej udzielają im pomocy, są też bardziej uprzejmi dla klientów, co pośrednio wpływa na efektywność całej firmy. Zyski przedsiębiorstwa mogą też podnosić w inny sposób. Każdego dnia w firmach nie pojawia się spory odsetek zatrudnionych, co opóźnia produkcję, zmusza do zastępstw, nadgodzin, a co za tym idzie podnosi koszty funkcjonowania firmy.
Za absencję odpowiedzialni są przede wszystkim niezadowoleni pracownicy, to oni najczęściej korzystają ze zwolnień lekarskich, spóźniają się lub wychodzą z pracy wcześniej — robią po prostu wszystko, by w nielubianym miejscu przebywać możliwie najkrócej.
Dobry szef nie stresuje
Aby pracownik był zadowolony ze swojej pracy, musi mieć też dobrego przełożonego. Dobry szef powinien być przede wszystkim nauczycielem, a nie kontrolerem czy egzekutorem. Większość z nas chce mieć szefa, który dopuści nas do wyrażania własnych poglądów i uwzględni nasze zdanie przy podejmowaniu decyzji.
Im mniej stresu w relacjach z przełożonym, tym większe może być nasze zadowolenie z pracy. Warto też dodać, że satysfakcja z pracy idzie bezpośrednio w parze z naszą pozycją w hierarchii przedsiębiorstwa. Nic więc dziwnego, że przełożeni są zwykle bardziej zadowoleni niż ich podwładni.
Anna Banaszkiewicz
Aby pracownik był zadowolony ze swojej pracy, musi mieć też dobrego przełożonego. Dobry szef powinien być przede wszystkim nauczycielem, a nie kontrolerem czy egzekutorem. Większość z nas chce mieć szefa, który dopuści nas do wyrażania własnych poglądów i uwzględni nasze zdanie przy podejmowaniu decyzji.
Im mniej stresu w relacjach z przełożonym, tym większe może być nasze zadowolenie z pracy. Warto też dodać, że satysfakcja z pracy idzie bezpośrednio w parze z naszą pozycją w hierarchii przedsiębiorstwa. Nic więc dziwnego, że przełożeni są zwykle bardziej zadowoleni niż ich podwładni.
Anna Banaszkiewicz
Komentarze (1)
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
kapa #631202 | 95.160.*.* 8 kwi 2012 15:54
Najlepsi pracownicy sa z ADM falszjom jawnie dokumenty na temat stanu tecznicnego mieszkan czli grozi nam zawaleniem i zalapania raka iz ich budynki sa zagzybione i oszukujom za lokatorzy pownini robic kapitalne remonty to czyli do kogo nalerza budynki i falszujom dzieniki napraw takie sprawy powinien zajac sie prokurator ta tresc skierowana do ADM Olsztyn ul Cicha ????????
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz