Wzrokowcy, słuchowcy, czuciowcy... naucz się siebie
2012-08-06 10:39:43(ost. akt: 2012-08-06 10:42:22)
Roboty, komputery, smartfony, iPody… urządzenia powoli przejmują nad nami kontrolę. No może nie tak dosłownie, jednak towarzyszą nam niemal w każdej dziedzinie życia. W niedalekiej też przyszłości będą także wykonywać czynności, które do tej pory wykonywał człowiek. A co będzie robił człowiek? Człowiek będzie tym wszystkim sterować i zarządzać.
W przyszłości praca człowieka będzie polegała na krótkich, intensywnych i twórczych wysiłkach mózgu. Już dzisiaj wystarczy kilka kliknięć w klawiaturę komputera, by dotrzeć do potrzebnych informacji. Jednak te informacje trzeba jeszcze przetworzyć, a więc wykonać pracę. Nie dokonamy tego bez odpowiednich umiejętności, których już musimy zacząć się uczyć. I wcale nie trzeba wkuwać tej wiedzy na pamięć. Wystarczy opanować nowoczesne techniki pracy umysłowej.
Mapa myśli, szybkie czytanie
Jedną z nich jest notowanie za pomocą map myśli, czyli zapisywanie zwięzłych informacji w sposób przypominający kształtem komórkę nerwową. To notowanie angażuje cały mózg, który szuka słów-kluczy.
Kolejną rzeczą, którą warto opanować jest szybkie czytanie.
Czytamy przeciętnie z prędkością 200-250 słów na minutę, ale mózg i oko już od urodzenia są przygotowane do czytania 1000 słów na minutę. Mistrz świata czyta 70-80 tysięcy słów na minutę. Osoba, która umie czytać fotograficznie potrafi przeczytać nawet 200 tysięcy słów na minutę.
Jedną z nich jest notowanie za pomocą map myśli, czyli zapisywanie zwięzłych informacji w sposób przypominający kształtem komórkę nerwową. To notowanie angażuje cały mózg, który szuka słów-kluczy.
Kolejną rzeczą, którą warto opanować jest szybkie czytanie.
Czytamy przeciętnie z prędkością 200-250 słów na minutę, ale mózg i oko już od urodzenia są przygotowane do czytania 1000 słów na minutę. Mistrz świata czyta 70-80 tysięcy słów na minutę. Osoba, która umie czytać fotograficznie potrafi przeczytać nawet 200 tysięcy słów na minutę.
Każdy mózg to potrafi
Do 1000 słów można dojść bez problemu przez samodzielne ćwiczenie z książką. Aby nauczyć się czytać z większą szybkością, trzeba już skorzystać z fachowego szkolenia.
Ważne, by odkryć, jaką inteligencją dysponujemy: logiczną, lingwistyczną, przestrzenną, muzyczną, cielesną, interpersonalną, intrapersonalną. Czy jesteśmy wzrokowcami, słuchowcami, czy może czuciowcami. I w końcu dobrze jest mieć świadomość własnych biorytmów — kiedy mój mózg najlepiej się uczy: o jakiej porze dnia, a nawet tygodnia, miesiąca czy w skali roku. To wszystko można sprawdzić za pomocą testów.
Jak już tego o sobie dowiemy, wówczas łatwiej nam będzie wybrać metodę nauki. kr
Do 1000 słów można dojść bez problemu przez samodzielne ćwiczenie z książką. Aby nauczyć się czytać z większą szybkością, trzeba już skorzystać z fachowego szkolenia.
Ważne, by odkryć, jaką inteligencją dysponujemy: logiczną, lingwistyczną, przestrzenną, muzyczną, cielesną, interpersonalną, intrapersonalną. Czy jesteśmy wzrokowcami, słuchowcami, czy może czuciowcami. I w końcu dobrze jest mieć świadomość własnych biorytmów — kiedy mój mózg najlepiej się uczy: o jakiej porze dnia, a nawet tygodnia, miesiąca czy w skali roku. To wszystko można sprawdzić za pomocą testów.
Jak już tego o sobie dowiemy, wówczas łatwiej nam będzie wybrać metodę nauki. kr
Warto wiedzieć
Warto dowiedzieć się, jaki kanał sensoryczny dominuje u nas podczas przyswajania wiedzy.
• Wzrokowiec — jego najmocniejszą stroną jest czytanie. Wzrokowiec widzi każde wypowiadane słowo. Uczy się pamiętając, gdzie co było napisane na stronie i w ten sposób odtwarza to. Kiedy mówi, dużo słów dotyczy obrazów, kolorów, widzenia. Jeśli łatwiej zapamiętujesz informacje dzięki tabelkom, schematom, wykresom, rysunkom to rób je. Gdy wiedza zapisuje się w twojej pamięci dzięki mapie myśli — stwórz ją. Podkreślaj ważniejsze partie tekstu różnymi kolorami jeśli dzięki temu zostaną ci w głowie.
• Słuchowiec — dobrze czyta, lepiej mówi niż pisze. Pamięta, co i jak było mówione przez poszczególne osoby, jakby to nagrywał na swój wewnętrzny magnetofon. Najchętniej uczy się słuchając na przykład wykładu lub jak czytając na głos. Lubi rozmawiać, dyskutować, a także wygłaszać monologi. Pamięta imiona i nazwiska, ale mylą mu się twarze. Muzyka jest ich ulubionym rodzajem sztuki. Dla słuchowców najlepsze jest
powtarzanie na głos informacji.
• Czuciowiec (kinestetyk) — ma bardzo wyczulony zmysł dotyku, smaku i węchu. W jego języku spotkamy słowa związane z kontaktem i emocjami, smakami, zapachami. Czuciowcy najlepiej uczą się, gdy muszą coś udowodnić, pokazać jak coś działa i wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje. Są bardzo dobrymi pomocnikami nauczycieli przedmiotów ścisłych podczas przeprowadzania pokazowych doświadczeń. Lubią ruch, prace manualne, angażują się emocjonalnie w to, co robią.
Rodzaje inteligencji
• Inteligencja lingwistyczna — osoby z dobrze rozwiniętą lingwistyką, potrafią dobrze czytać, pisać i przemawiać. Często są to pisarze i ludzie występujący publicznie.
• Inteligencja muzyczna — to zdolność do tworzenia melodii i poczucia rytmu. Do grona osób obdarzonych tą inteligencją, zaliczamy muzyków i kompozytorów.
• Inteligencja logiczna — to umiejętność przetwarzania danych liczbowych i logicznych.
• Inteligencja kinestetyczna — to poczucie i mistrzowskie operowanie ciałem. Znajdujemy tu głównie sportowców.
• Inteligencja finansowa — to umiejętność zarządzania swoim portfelem, gromadzenia i powielania aktywów i budowania bogactwa.
• Inteligencja wizualna — to umiejętność projektowania, wizualizacji, wyobrażania. Ludzie z tą inteligencją potrafią dokładnie widzieć swoje projekty, zanim je zrealizują.
• Inteligencja socjalna — to zdolność dobrej komunikacji, nawiązywania relacji z ludźmi. Osoby z taką inteligencją to często sprzedawcy, politycy, mediatorzy.
• Inteligencja lingwistyczna — osoby z dobrze rozwiniętą lingwistyką, potrafią dobrze czytać, pisać i przemawiać. Często są to pisarze i ludzie występujący publicznie.
• Inteligencja muzyczna — to zdolność do tworzenia melodii i poczucia rytmu. Do grona osób obdarzonych tą inteligencją, zaliczamy muzyków i kompozytorów.
• Inteligencja logiczna — to umiejętność przetwarzania danych liczbowych i logicznych.
• Inteligencja kinestetyczna — to poczucie i mistrzowskie operowanie ciałem. Znajdujemy tu głównie sportowców.
• Inteligencja finansowa — to umiejętność zarządzania swoim portfelem, gromadzenia i powielania aktywów i budowania bogactwa.
• Inteligencja wizualna — to umiejętność projektowania, wizualizacji, wyobrażania. Ludzie z tą inteligencją potrafią dokładnie widzieć swoje projekty, zanim je zrealizują.
• Inteligencja socjalna — to zdolność dobrej komunikacji, nawiązywania relacji z ludźmi. Osoby z taką inteligencją to często sprzedawcy, politycy, mediatorzy.
• Inteligencja emocjonalna — pozwala na kontrolowanie swoich emocji i zachowanie zimnej krwi, nawet w trudnych sytuacjach. Inteligencję tą wykorzystują np. chirurdzy, policjanci i strażacy.
• Inteligencja biznesowa — to tzw. przedsiębiorczość.
• Inteligencja biznesowa — to tzw. przedsiębiorczość.
Komentarze (1)
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Psycholog #1491470 | 87.206.*.* 23 wrz 2014 13:12
Inteligencja emocjonalna ? Emocji nie da się kontrolować, one powstają w ciele niezaleznie od woli. Poczytaj trochę.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz