Znamy chętnych do budowy dwóch odcinków drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Barczewem
2023-06-22 15:46:53(ost. akt: 2023-06-22 15:38:01)
Szesnaście ofert wpłynęło w dwóch przetargach na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Barczewem o łącznej długości blisko 30 km. Będą one teraz weryfikowane przez komisję przetargową.
W postępowaniu dla odcinka Olsztyn Wschód - Barczewo wpłynęło dziewięć ofert. Najniższą cenę 445,5 mln zł zaproponowało konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal z Warszawy oraz Mosty Łódź, najwyższą - 767,6 zł, firma Unibep Oddział Infrastruktury w Białymstoku. Dla odcinka Barczewo - Biskupiec złożono siedem ofert. Najtańszą ofertę, 444,7 mln zł przedstawiło konsorcjum firm Kobylarnia z Brzozy i Stecol z Tianjin w Chinach, najwyższą - 598,5 mln zł, firma Unibep z Bielska Podlaskiego.
Kryteria oceny ofert i terminy realizacji
Dla odcinka Olsztyn Wschód - Barczewo, o długości 11,4 km, złożone oferty będą oceniane według następujących kryteriów: cena (60 proc.) oraz pozacenowe (40 proc.). Na te ostatnie składają się dwa podkryteria. Pierwsze z nich to przedłużenie okresu gwarancji jakości na następujące elementy: wzmocnienie podłoża, korpus drogi, odwodnienie, nawierzchnia (z wyłączeniem warstwy ścieralnej), ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze. Drugie podkryterium to przedłużenie okresu gwarancji jakości na drogowe obiekty inżynierskie wraz z ich wyposażeniem (z wyłączeniem warstwy ścieralnej na obiektach).
Dla odcinka Olsztyn Wschód - Barczewo, o długości 11,4 km, złożone oferty będą oceniane według następujących kryteriów: cena (60 proc.) oraz pozacenowe (40 proc.). Na te ostatnie składają się dwa podkryteria. Pierwsze z nich to przedłużenie okresu gwarancji jakości na następujące elementy: wzmocnienie podłoża, korpus drogi, odwodnienie, nawierzchnia (z wyłączeniem warstwy ścieralnej), ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze. Drugie podkryterium to przedłużenie okresu gwarancji jakości na drogowe obiekty inżynierskie wraz z ich wyposażeniem (z wyłączeniem warstwy ścieralnej na obiektach).
Dla odcinka Barczewo - Biskupiec, o długości 18,2 km, kryteria będą miały inną wartość - cena 55 proc., a pozacenowe, które uwzględniają trzy podkryteria, 45 proc. Dwa są takie same jak w przetargu na wcześniejszy odcinek, a trzecie podkryterium jest nowością w działaniach GDDKiA. To zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego w trakcie prac destruktu asfaltowego.
Dla obu zadań termin realizacji zamówienia to 39 miesięcy, bez uwzględnienia okresów zimowych w okresie realizacji robót.
Dla obu zadań termin realizacji zamówienia to 39 miesięcy, bez uwzględnienia okresów zimowych w okresie realizacji robót.
Zmiany w dokumentach przetargowych
W przetargach zostały pilotażowo wdrożone zmiany w Programie funkcjonalno-użytkowym (PFU) i Szczególnych warunkach kontraktu (SWK) dotyczące m.in. określenia kluczowych elementów kontraktu, przekazania badań geologicznych czy identyfikacji kolizji z istniejącą infrastrukturą. Nowe zapisy przetargowe uwzględniają także konieczność stosowania nowych technologii. Chodzi tu m.in. o maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy nowych nawierzchni (przy zachowaniu wysokich parametrów jakościowych) oraz samowystarczalne oświetlenie węzłów, wykorzystujące instalacje do pozyskiwania energii odnawialnej z wykorzystaniem magazynów energii.
W przetargach zostały pilotażowo wdrożone zmiany w Programie funkcjonalno-użytkowym (PFU) i Szczególnych warunkach kontraktu (SWK) dotyczące m.in. określenia kluczowych elementów kontraktu, przekazania badań geologicznych czy identyfikacji kolizji z istniejącą infrastrukturą. Nowe zapisy przetargowe uwzględniają także konieczność stosowania nowych technologii. Chodzi tu m.in. o maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy nowych nawierzchni (przy zachowaniu wysokich parametrów jakościowych) oraz samowystarczalne oświetlenie węzłów, wykorzystujące instalacje do pozyskiwania energii odnawialnej z wykorzystaniem magazynów energii.
Zmiany w dokumentach przetargowych wynikają z ustawy z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (wprowadza ona zmiany m.in. w ustawie Prawo zamówień publicznych) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (które obowiązuje od 21 września 2022 r.).
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Co zostanie wykonaneNiewybuch w pobliżu portu w Giżycku - ewakuacja Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego
W ramach dwóch zadań, w śladzie obecnej DK16, powstanie droga klasy S o długości blisko 30 km. Istniejąca droga zostanie dostosowana do parametrów klasy S, zarówno dzięki dobudowie drugiej jezdni, jak i przebudowie konstrukcji niektórych odcinków istniejącej drogi. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do parametrów klasy S. Inwestycja obejmie także budowę obiektów inżynieryjnych, montaż urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę przejść dla zwierząt, odwodnienia i oświetlenia drogi. Wykonany zostanie system zarządzania ruchem (SZR) wraz z systemem preselekcyjnym (stacja ciągłego pomiaru ruchu). Powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) i obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec.
Cel inwestycji
Budowa drogi ekspresowej pomiędzy Olsztynem a Biskupcem przyniesie poprawę przepustowości odcinka oraz warunków i bezpieczeństwa ruchu tranzytowego i lokalnego. Poprawie ulegną też warunki transportowe regionu poprzez zapewnienie wydajnych i bezpiecznych połączeń drogowych. Skróci się czas podróży tranzytowych w regionie, a także podróży lokalnych. Nastąpi poprawa atrakcyjności regionu warmińsko-mazurskiego.
S16 w województwie warmińsko-mazurskim
Dwa odcinki, na które trwają obecnie przetargi, to kolejny etap prac nad realizacją S16 w regionie. W budowie znajduje się odcinek Borki Wielkie - Mrągowo, którego całkowite ukończenie szacujemy na I połowę 2024 roku. Na etapie prac przygotowawczych znajduje się odcinek Mrągowo - Ełk. Obecnie oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej dla tego zadania.
Budowa drogi ekspresowej pomiędzy Olsztynem a Biskupcem przyniesie poprawę przepustowości odcinka oraz warunków i bezpieczeństwa ruchu tranzytowego i lokalnego. Poprawie ulegną też warunki transportowe regionu poprzez zapewnienie wydajnych i bezpiecznych połączeń drogowych. Skróci się czas podróży tranzytowych w regionie, a także podróży lokalnych. Nastąpi poprawa atrakcyjności regionu warmińsko-mazurskiego.
S16 w województwie warmińsko-mazurskim
Dwa odcinki, na które trwają obecnie przetargi, to kolejny etap prac nad realizacją S16 w regionie. W budowie znajduje się odcinek Borki Wielkie - Mrągowo, którego całkowite ukończenie szacujemy na I połowę 2024 roku. Na etapie prac przygotowawczych znajduje się odcinek Mrągowo - Ełk. Obecnie oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej dla tego zadania.
Ekspresowa szesnastka połączy najważniejsze ośrodki północno-wschodniej Polski - Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda - z trasami układu południkowego. Stanie się także najkrótszą trasą tranzytową między Berlinem a państwami bałtyckimi. Stanowić będzie główny kanał transportowy regionu dla firm. Umożliwi też łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego. S16 stanie się kręgosłupem, do którego podłączone są lokalne drogi biegnące na osi północ-południe.
W Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. droga krajowa nr 16/S16 została włączona do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), stanowiącej ogólnoeuropejską sieć transportową, zapewniającej dostępność i łączność wszystkich regionów Unii oraz wzmacniającej spójność społeczną i gospodarczą pomiędzy nimi.
Źródło: GDDKiA
W czwartkowym (22 czerwca) wydaniu Gazety Olsztyńskiej m.in.
Zaatakuje nas morderczy żar
W końcu zaczęło się lato. I to z przytupem. Zmagamy się z upałami, co — choć cieszy — wcale nie jest przyjemne i bezpieczne. Ze skwarem lejącym się z nieba nie ma żartów. Wysokie temperatury to dla naszych organizmów potężne wyzwanie.
Sąd sądem, a prace idą dalej
Choć nie ma jeszcze końca procesów w sprawie olsztyńskiego dworca, to na szczęście wyroki sądowe nie dotykają samej inwestycji. Prace zarówno na budowie dworca kolejowego, jak i modernizacji stacji Olsztyn Główny toczą się swoim torem. I to jest najważniejsze.
Wszyscy korzystamy z efektów rozwoju
O tym, jaki wpływ na nasze życie ma samorząd województwa, o lepszej komunikacji, bezpieczniejszych drogach, nowocześniejszej opiece zdrowotnej rozmawiamy z rozmawiamy z Gustawem Markiem Brzezinem – marszałkiem województwa warmińsko-mazurskiego.
Jak kupić e-wydanie? Wystarczy kliknąć w zdjęcie jedynki poniżej, lub wejść na kupgazete.pl
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez