Są pieniądze, będzie nowe rondo
2021-04-08 11:24:27(ost. akt: 2021-04-12 08:47:39)
Powiat ostródzki otrzymał 4 miliony złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych na rozbudowę ronda - ulic Grunwaldzkiej, Drwęckiej, Kopernika i I Dywizji w Ostródzie.
Województwo warmińsko-mazurskie otrzymało łącznie 84 074 790,90 zł. Wniosek dotyczący ronda jest jedynym z naszego powiatu, który otrzymał dofinansowanie w obecnym rozdaniu, wśród 43 z całego województwa.
O tym, jak ważna i potrzebna jest to inwestycja, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Wystarczy w porannych lub popołudniowych godzinach szczytu obejrzeć tworzące się tu korki. Wjazd na wiadukt, to dziś „wąskie gardło” komunikacyjne miasta. Teraz inwestycja, na którą powiat pozyskał środki, ma usprawnić ruch drogowy w tej części miasta.
Czy wystarczą na to 4 mln złotych? Już prawie trzy lata temu miasto miało opracowaną koncepcję na przebudowę skrzyżowania. Mówiło się wówczas o kosztach sięgających około 11 mln złotych. Tyle tylko, że dotyczyły one również przebudowy ulicy I Dywizji (która zresztą aż prosi się o remont – red.). Samo rondo będzie kosztować mniej. Ile? Dziś trudno powiedzieć. W przetargach ogłaszanych niedawno przez miasto na budowę ronda Olsztyńska/Mickiewicza, wykonawcy szacowali koszty na około 2,2 mln złotych. Może więc wystarczy środków z dotacji. A jeśli nie? Bo chodzi tu o dużo większą inwestycję, która ma połączyć bezkolizyjnie aż cztery ulice.
— Większość projektów realizujemy wspólnie z gminami, w których są prowadzone — mówi starosta ostródzki Andrzej Wiczkowski. — Także w tej sprawie zwrócimy się do miasta o partycypację w kosztach, jeśli zajdzie taka konieczność. Chociaż, jeśli będzie taka konieczność, na pewno rozważymy też dofinansowanie inwestycji z własnego budżetu.
Radni powiatu i miasta, na wspólnym spotkaniu kilka miesięcy temu, wyrazili już chęć współpracy przy inwestycjach komunikacyjnych w mieście – takim przykładem wcześniejszej współpracy może być zbudowane rondo na skrzyżowaniu ulic Pieniężnego i 11 Listopada, które rozwiązało problem korków w tej części miasta.
— Tamto spotkanie z października 2020 dotyczyło rond dolnych na Olsztyńskiej — mówi radny Adrian Godlewski. — Starosta deklarował wtedy, że powiat będzie chciał zrobić też to rondo górne. Wtedy nie było mowy o żadnych pieniądzach z miasta. Natomiast jeżeli pojawi się potrzeba współpracy miasta z powiatem w tej sprawie, to oczywiście jesteśmy na to otwarci.
— Tamto spotkanie z października 2020 dotyczyło rond dolnych na Olsztyńskiej — mówi radny Adrian Godlewski. — Starosta deklarował wtedy, że powiat będzie chciał zrobić też to rondo górne. Wtedy nie było mowy o żadnych pieniądzach z miasta. Natomiast jeżeli pojawi się potrzeba współpracy miasta z powiatem w tej sprawie, to oczywiście jesteśmy na to otwarci.
Kiedy może ruszyć budowa ronda?
— Inwestycja będzie realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj, bo nie mamy opracowanej dokumentacji technicznej — dodaje Andrzej Wiczkowski. — Chcemy rozpocząć przebudowę pod koniec tego roku. Inwestycja będzie realizowana etapami, bo nie możemy przecież całkowicie zamknąć wjazdu na wiadukt z tych ulic. To bardzo ważny węzeł komunikacyjny w Ostródzie.
Przypomnijmy też, że miasto szykuje budowę innego ronda. 1 marca 2021 zapadła decyzja w sprawie wyboru wykonawcy opracowania programu funkcjonalno-użytkowego na budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Olsztyńskiej, Drwęckiej i Niepodległości. Do przetargu stanęło pięć pomiotów, jedna oferta była niekompletna i została odrzucona.
— Inwestycja będzie realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj, bo nie mamy opracowanej dokumentacji technicznej — dodaje Andrzej Wiczkowski. — Chcemy rozpocząć przebudowę pod koniec tego roku. Inwestycja będzie realizowana etapami, bo nie możemy przecież całkowicie zamknąć wjazdu na wiadukt z tych ulic. To bardzo ważny węzeł komunikacyjny w Ostródzie.
Przypomnijmy też, że miasto szykuje budowę innego ronda. 1 marca 2021 zapadła decyzja w sprawie wyboru wykonawcy opracowania programu funkcjonalno-użytkowego na budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Olsztyńskiej, Drwęckiej i Niepodległości. Do przetargu stanęło pięć pomiotów, jedna oferta była niekompletna i została odrzucona.
Spośród pozostałych czterech wybrano ofertę Pracowni Projektowo-Konsultingowej Dróg i Mostów „Dromos” z Olsztyna. Wykonawca zaoferował najkorzystniejszą cenę i ma 45 dni od podpisania umowy na przedstawienie wstępnej koncepcji projektu. Wersja ostateczna powinna być znana po 90 dniach od złożenia podpisów pod umową. Celem opracowania jest precyzyjne ustalenie zakresu prac projektowych, a także zakresu niezbędnej dokumentacji formalno-prawnej i robót budowlanych. Program stanowić będzie podstawę kalkulacji kosztów całego przedsięwzięcia i przygotowania oferty cenowej przez potencjalnych wykonawców prac projektowych.
Źródło: Gazeta Olsztyńska
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez