Rewitalizacja Kanału Elbląskiego „Budową Roku 2015”

2016-05-25 17:46:12(ost. akt: 2016-05-25 17:53:24)
Delegacja RZGW w Gdańsku z trofeami z konkursu Budowa Roku

Delegacja RZGW w Gdańsku z trofeami z konkursu Budowa Roku

Autor zdjęcia: RZGW w Gdańsku

Rewitalizacja Kanału Elbląskiego przeprowadzona przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku została uznana za „Budowę Roku 2015". Prestiżową nagrodę I stopnia i tytuł „Budowy Roku” przyznał Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, przy współudziale Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
Rozstrzygnięcie XXVI edycji konkursu odbyło się we wtorek, 24 maja 2016 roku, w Warszawie. Nagrodę dla RZGW w Gdańsku odebrali: zastępca dyrektora RZGW ds. technicznych i inwestycji Krzysztof Roman, kierująca projektem Anna Cieśla, prowadzący nadzór autorski inwestycji Paweł Wilde oraz Justyna Rozenbajgier z Nadzoru Wodnego w Buczyńcu.

Inwestycja pod pełną nazwą „Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinku pomiędzy wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny" zwyciężyła w kategorii projektów ocenianych indywidualnie. Nagrodę przyznano za „roboty budowlane na odcinkach pochylniowych ". Inwestycja była częścią większego projektu pn. „Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki”.

To nie pierwsza nagroda dla ukończonej w maju 2015 rewitalizacji. Projekt określany w skrócie: „Rewitalizacja Kanału Elbląskiego” otrzymała również nagrodę „Zabytek Zadbany” przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kanał Elbląski jest unikatowym w skali światowej zabytkiem hydrotechnicznym i jednoczesne znaną atrakcją turystyczną. To jeden z najbardziej malowniczych szlaków żeglugowych Polski. Poprzez jezioro Drużno i rzekę Elbląg łączy Zalew Wiślany z systemem jezior Warmii i Mazur.

To jedyna na świecie, czynna dla turystów, droga wodna, na której wykorzystuje się system przemieszczania statków za pomocą wózków poruszających się po pochylniach. Pochylnie te są napędzane systemem kół (lub turbiny), które czerpią energię z różnicy poziomów wody.

Koszt rewitalizacji Kanału wyniósł ok. 115 mln zł. Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości ok. 48 mln zł ze środków Unii Europejskiej. Pozostała kwota na realizację Projektu pochodziła z Budżetu Państwa. Rewitalizację rozpoczęto w 2014 r.


Budynki Nadzoru Wodnego w Buczyńcu i Izby Historii Kanału Elbląskiego.



Zapraszamy do lektury






Źródło: Gazeta Olsztyńska

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5