Olsztyn przesiada się na hulajnogi
2020-05-11 18:27:41(ost. akt: 2020-05-11 18:12:55)
W połowie marca miała ruszyć miejska hulajnoga. Z powodu obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa projekt nie wystartował. Ruszy jednak już niedługo i to z wielkim przytupem, bo w tym roku miasto nie uruchomi roweru miejskiego.
To dla nas duża szansa — mówi Michał Urbański, inicjator miejskiej hulajnogi. — Jesteśmy praktycznie gotowi, że wystartować. Robimy ostatnie testy i niebawem pojawimy się na ulicach Olsztyna.
Rower miejski, który dla wielu olsztynian był alternatywnym środkiem transportu, przegapił swój start, zanim jeszcze zaczęła się epidemia koronowirusa. Dlaczego?
— Oferta złożona przez wykonawcę w pierwszym przetargu na uruchomienie i prowadzenie roweru miejskiego w 2020 roku przekraczała nasze możliwości finansowe. Z tego powodu postępowanie zostało unieważnione. Na tę chwilę nie planuje się kolejnego postępowania przetargowego na zakup usługi roweru miejskiego. Sytuacja związana z epidemią spowodowała znaczny spadek dochodów, m.in. z tytułu sprzedaży biletów w transporcie zbiorowym. Zaoszczędzone środki pozwolą przynajmniej w części pokryć spadek dochodów miasta — poinformował Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.
Czy zatem miejska hulajnoga zdominuje olsztyńskie ulice? O tym przekonamy się już niebawem.
W wielu miastach Polski, w tym w Elblągu, znakomicie funkcjonuje. Przez wielu uznawana jest jednak za niebezpieczny środek transportu. Dowodem wypadki, których uczestnikami są użytkownicy hulajnóg.
Kilka tygodni temu kierowca taksówki potrącił 19-latka przejeżdżającego przez przejście dla pieszych w okolicy Warmia Towers. Wina leżała po stronie kierowcy, bo...
— Zgodnie z przepisami osoba korzystająca z hulajnogi jest traktowana jako pieszy. W przypadku rowerzystów przepisy zakazują jazdy rowerem przez przejście dla pieszych. Jest to wykroczenie, za które grozi 100 zł mandatu — wyjaśnia Andrzej Jurkun, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie. — Należy również pamiętać, że użytkowników hulajnóg nie chronią pasy bezpieczeństwa, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czy karoseria samochodu. Dlatego w konfrontacji z samochodem na drodze ma on minimalne szanse, żeby wyjść z niej bez szwanku. Ich bezpieczeństwo w dużej mierze od rozsądku, rozwagi i wyobraźni wszystkich uczestników ruchu drogowego.
— Zgodnie z przepisami osoba korzystająca z hulajnogi jest traktowana jako pieszy. W przypadku rowerzystów przepisy zakazują jazdy rowerem przez przejście dla pieszych. Jest to wykroczenie, za które grozi 100 zł mandatu — wyjaśnia Andrzej Jurkun, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie. — Należy również pamiętać, że użytkowników hulajnóg nie chronią pasy bezpieczeństwa, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czy karoseria samochodu. Dlatego w konfrontacji z samochodem na drodze ma on minimalne szanse, żeby wyjść z niej bez szwanku. Ich bezpieczeństwo w dużej mierze od rozsądku, rozwagi i wyobraźni wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Ponieważ wciąż nie ma przepisów regulujących to, jak należy korzystać z elektrycznej hulajnogi, więc...
— Apelujemy o ostrożność do wszystkich uczestników ruchu drogowego. Użytkownicy hulajnóg, znajdując się na chodniku, powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa i zachować ostrożność — podkreśla Andrzej Jurkun.
Miedzy innymi dlatego inicjatorzy miejskiej hulajnogi w Olsztynie, zanim ta jeszcze wystartowała, opracowali kodeks zasad jazdy na hulajnodze. Czytamy w nim:
Po pierwsze: „Hulajnogi powinny poruszać się po ścieżkach rowerowych, a w przypadku ich braku — po chodniku, zwracając uwagę na osoby piesze”.
— Apelujemy o ostrożność do wszystkich uczestników ruchu drogowego. Użytkownicy hulajnóg, znajdując się na chodniku, powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa i zachować ostrożność — podkreśla Andrzej Jurkun.
Miedzy innymi dlatego inicjatorzy miejskiej hulajnogi w Olsztynie, zanim ta jeszcze wystartowała, opracowali kodeks zasad jazdy na hulajnodze. Czytamy w nim:
Po pierwsze: „Hulajnogi powinny poruszać się po ścieżkach rowerowych, a w przypadku ich braku — po chodniku, zwracając uwagę na osoby piesze”.
Po drugie: „Przejścia dla pieszych nie można traktować jak zielone światło, lecz jako miejsce, gdzie należy zachować szczególną ostrożność. Jedź bezpiecznie i do nas wróć”.
Po trzecie: „Alkohol oraz środki odurzające są bezwzględnym wrogiem naszych hulajnóg. Powrót z imprezy na hulajnodze może wydawać się fajną przygodą, ale może być także skrajnie niebezpieczny. Wróć do domu w inny sposób”.
Po trzecie: „Alkohol oraz środki odurzające są bezwzględnym wrogiem naszych hulajnóg. Powrót z imprezy na hulajnodze może wydawać się fajną przygodą, ale może być także skrajnie niebezpieczny. Wróć do domu w inny sposób”.
Karolina Rogóz-Namiotko
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w czwartek i piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
W poniedziałkowym (11 maja) wydaniu m.in.Inwestor nie wyląduje w Gryźlinach Nie będzie inwestycji na lądowisku w podolsztyńskich Gryźlinach. Miała tu powstać fabryka elementów budowlanych z litego drewna. Jednak austriacki inwestor wycofał się i rozmowy zostały przerwane. Poszło o cenę działki i rosnący opór społeczny.
Witaj szkoło, żegnaj szkoło
W połowie maja mamy poznać decyzję w sprawie dalszej organizacji pracy szkół. Na razie zajęcia są wstrzymane do 24 maja. Ale można już przewidzieć, co zmieni się w ich pracy. Wielu uczniów i nauczycieli chce wrócić. Tylko czy to ma sens?Jest akt oskarżenia w sprawie śmierci 9-latka
Właściciel lunaparku, w którym miał miejsce śmiertelny wypadek z udziałem 9-letniego chłopca, stanie przed sądem. Prokuratura skierowała akt oskarżenia do sądu.
Komentarze (25) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
quf #2919723 | 88.156.*.* 12 maj 2020 22:34
Przetarg 2018 - budżet 350000, oferta 364080+170306 opcja. Przetarg 2019 - budżet 1100000, oferta 921252,78. Przetarg 2020 - budżet 950000, oferta 1086705. Zawsze startuje tylko jedna firma, druga protestuje. Gdzie się podziały oszczędności przetargowe z 2019? Warto dodać że na rowerach nigdy nie było dodatkowych reklam. Dlaczego? Miasto niepoważnie traktuje rower miejski jako część transportu publicznego.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
mog #2919717 | 88.156.*.* 12 maj 2020 22:13
Hulajnogi to miejski problem. Brak infrastruktury jest jeszcze bardziej dokuczliwy niż dla rowerzystów. Poza tym po bardzo drogi środek transportu. Zwykłe odblokowanie to około 2 zł, a później 50 gr za minutę. Kogo będzie tu stać? Mam nadzieję, że miasto będzie bezwzględnie pilnować tego interesu - bezpieczeństwa pieszych oraz porządku.
odpowiedz na ten komentarz
Adrian #2919480 | 5.173.*.* 12 maj 2020 14:00
Z tego co zauważyłem ostatnio coraz więcej osób jeździ hulajnogami. Sam zamówiłem parę dni temu kugoo s1 z polskiego geekbuying. Jeszcze nie miałem okazji na niej jeździć , ale mogę powiedzieć że przesyłkę to oni mają ekspresową i darmową.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Roman #2919434 | 83.5.*.* 12 maj 2020 12:38
Jak to nie będzie rowerów !? To taka super inicjatywa, sprawdziła się w naszym mieście, dużo osób z tego korzystało. W autobusach ograniczone miejsca dla pasażerów to była nadzieja w rowerze miejskim, a tu hulajnogi ? Dziwne działania naszych włodarzy.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
JaBol #2919426 | 79.188.*.* 12 maj 2020 12:22
Olsztyn przesiada się na hulajnogi??? Może GO zamieści zdjęcie jak to Karolina Rogóz-Namiotko siedzi na hulajnodze.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)