PKP rozstrzygnęły przetarg na projekt nowego dworca w Olsztynie
2018-06-12 10:48:24(ost. akt: 2018-06-12 10:54:29)
PKP rozstrzygnęły przetarg na projekt nowego dworca w Olsztynie. Wykona go konsorcjum firm z Warszawy i Bydgoszczy. Projekt zakłada również plan przebudowy torowiska i peronów. Wygląd nowego budynku poznamy najpóźniej za rok.
Koperty z ofertami na wykonanie projektu nowego dworca PKP oraz przebudowę torów i peronów w Olsztynie otwarto w połowie grudnia 2017. Jednak dopiero teraz PKP ogłosiło firmę, która zrealizuje zadanie. Najkorzystniejszą ofertę złożył Multiconsult Polska z Warszawy wraz z Przedsiębiorstwem Organizacji Inwestycji Allplan z Bydgoszczy. Konsorcjum zaprojektuje nowy dworzec za 5 mln 285 310 zł.
Chęć wykonania projektu zgłosiły jeszcze trzy firmy. Była to warszawska spółka TPF, konsorcjum PIG Architekci z Warszawy z GMT z Mysłowic i BBC Best Building Consultants. Wszystkie propozycje mieściły się w budżecie, jaki przeznaczyło PKP. Ten wynosił 8 mln 278 515 zł brutto.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej inwestycji. Jego pierwsza część obejmuje zaprojektowanie wielobranżowej przebudowy infrastruktury torowo-peronowej. Z kolei druga część, najbardziej wyczekiwana przez mieszkańców, polega na wyburzeniu istniejącego obiektu i budowę nowego budynku dworca wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego.
Przypomnijmy, że przez kilkanaście miesięcy toczyła się batalia o wpisanie olsztyńskiego dworca do rejestru zabytków. Wnioskowali o to lokalni społecznicy. Na początku roku wojewódzki konserwator zabytków uznał jednak, że dworce PKP i PKS wraz z przylegającym budynkiem biurowym nie są zabytkiem, a do rejestru wpisane zostaną jedynie historyczne wiaty na peronach nr 2, 3 i 4. W uzasadnieniu konserwator podkreślił ich wartość historyczną. Wiaty dokumentują bowiem historię pierwszego, XIX-wiecznego dworca w Olsztynie.
— Prace w zakresie elementów objętych ochroną konserwatorską będą odbywały się w porozumieniu z konserwatorem zabytków i przy poszanowaniu prawa — powiedział nam Tomasz Leś z biura prasowego PKP.
Przypomnijmy też, że w ubiegłym roku Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A., zapewniał nas, że powierzchnie przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego nie zostaną zmniejszone. — W obecnie istniejącym budynku (dworca kolejowego — red.) znaczącą część zajmują niewykorzystane pomieszczenia na poziomie -1 i lokale na I piętrze, którymi najemcy nie są zainteresowani. Wynika to z bardzo prostego faktu: potencjalni klienci nie chcą wchodzić po schodach, aby skorzystać z oferty podmiotów prowadzących swoje punkty handlowe czy usługowe na wyższych niż parter poziomach — powiedział prezes PKP.
Jak zaznaczył, nie zostaną zmniejszone powierzchnie przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego. — Zgodnie z obecnie stosowaną filozofią, obsługa podróżnych ma priorytetowe znaczenie. Funkcje komercyjne i inne mają charakter uzupełniający. Budowa nowego obiektu ma być wykonana w oparciu o nowoczesne technologie i materiały wysokiego gatunku — dodał prezes PKP.
kuch
Czytaj e-wydanie
">kliknij

Komentarze (41) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
XX #2535612 | 94.254.*.* 13 lip 2018 11:07
Te wiaty też powinny wyburzyć i zrobić wszystko od nowa! Co to za zabytek niby... Wstyd dla województwa
odpowiedz na ten komentarz
Marta #2520035 | 89.228.*.* 16 cze 2018 07:48
A dworzec PKS??? Przecież to będzie głupio wyglądać¡!!!!!!!!!!!!
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Kebiz #2518457 | 88.156.*.* 13 cze 2018 14:47
Przydworcowe kupczyki nie mogą się doczekać budowy kolejnej zbędnej galerii zamiast dworca z prawdziwego zdarzenia.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz
EEE #2518367 | 88.156.*.* 13 cze 2018 11:53
ale 5 milionów za projekt jest
odpowiedz na ten komentarz
As #2518277 | 5.172.*.* 13 cze 2018 09:26
Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Wystarczy wyremontować.