Jak zmieni się centrum Olsztyna, kiedy ruszą tramwaje?

2015-10-28 18:39:31(ost. akt: 2015-10-28 16:14:41)

Autor zdjęcia: UM Olsztyn

Budowa linii tramwajowej w Olsztynie wymusiła zmiany w organizacji ruchu m.in. w ścisłym centrum miasta. Kierowcy poruszający się w tej cześć miasta, muszą przyzwyczaić się do nowych rozwiązań, szczególnie, że już niebawem pojawią się tu tramwaje.
Kierowcy jeżdżący po Olsztynie zdążyli przywyknąć do zablokowanych głównych ulic w ścisłym centrum miasta. Teraz drogowcy otworzyli cześć głównych arterii, ale nie jest tak jak dawniej. Przypominamy najważniejsze zmiany w centrum Olsztyna po zakończeniu budowy linii tramwajowych:

al. Piłsudskiego:

Na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Dąbrowszczaków linia tramwajowa będzie dwutorowa, a nie jednotorowa jak pierwotnie planowano. To pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania i w większym stopniu uniezależni tramwaje od sytuacji nadzwyczajnych (awarie, wypadki itp.). Olsztyńskie tramwaje będą dwukierunkowe, więc w razie potrzeby będzie można skrócić trasę do przystanku Centrum, a tramwaj pojedzie "pod prąd", gdy drugi tor będzie zablokowany.

Przystanek Centrum zostanie zamieniony w tzw. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy. Oznacza to, że i autobusy, i tramwaje będą zatrzymywały się na tym samym przystanku. Dzięki temu większość przesiadek będzie odbywała się w najprostszy z możliwych sposobów - z tego samego peronu. W przypadku przesiadki na autobus czy tramwaj w przeciwnym kierunku wystarczy przejście przez torowisko, nie będzie potrzeby przechodzenia aż na drugą stronę jezdni, ponieważ perony połączonego przystanku autobusowo-tramwajowego znajdą się na środku ulicy, między jezdniami. Przystanek będzie miał aż 66 metrów, co oznacza, że pomieści tramwaj i dwa najdłuższe autobusy przegubowe.

Dzięki tramwajom autobusy nie będą tkwiły w korkach na al. Piłsudskiego, ponieważ od ul. Dąbrowszczaków do ul. Kościuszki będą poruszały się po torowisku tramwajowym, czyli po tzw. trambuspasie. Uniezależni je to od ewentualnych korków na jezdni dla samochodów.

Przebudowa al. Piłsudskiego przy okazji powstawania linii tramwajowej będzie oznaczała pewne zmiany w ruchu samochodowym. Ponieważ spadnie rola alei w tranzycie będzie można pozostawić po jednym pasie w każdym kierunku bez większych szkód dla płynności ruchu.

Na jezdni zostaną też wyznaczone (od ul. Dąbrowszczaków do ul. Kopernika i ul. Plater) pasy dla rowerów i to po obu stronach ulicy. Powstaną trzy nowe przejścia dla pieszych. Pierwsze na wysokości ul. Dąbrowszczaków to w zasadzie przywrócona zebra, którą z powodu bezpieczeństwa trzeba było zamknąć w 2009 roku. Drugie, całkiem nowe przejście powstanie kilkadziesiąt metrów dalej w stronę Urzędu Wojewódzkiego, na drugim końcu przystanku autobusowo-tramwajowego. Trzecie pojawi się przed samym Urzędem Wojewódzkim, między ul. Kopernika i ul. Plater.

Co ważne, nie ubędzie miejsca dla pieszych na chodnikach, co pierwotnie planowali projektanci. Wzdłuż alei pojawi się także więcej zieleni.

ul. Pieniężnego:

Na całej długości ul. Pieniężnego zostanie przywrócony ruch dwukierunkowy.

ul. 11 Listopada:

Zmiany na plus na ul. 11 Listopada najbardziej odczują piesi. Po wprowadzeniu tramwajów samochody pojadą jednym pasem, obok pobiegnie jeden tor linii tramwajowej, a reszta terenu zostanie oddana pieszym.

Ulicą poruszać się będą głównie tramwaje i autobusy, ruch samochodowy będzie miał charakter lokalny. Całkowicie ulicy w deptak zamienić się nie da, ponieważ mogłoby to oznaczać ogromne utrudnienia i praktycznie odcięcie od centrum mieszkańców i firm znajdujących się przy ulicach Nowowiejskiego, Wyzwolenia czy Skłodowskiej-Curie. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu samochodów będzie zdecydowanie mniej, ale też nie utrudni się życia na sąsiednich ulicach.

Podobnie jak na al. Piłsudskiego przybędzie zieleni. Pojawi się nowe przejście dla pieszych - tuż za pl. Jana Pawła II, na wysokości budynków 11 Listopada 4 i 11 Listopada 13.

Zmiany w śródmieściu na odcinku od ul. Kościuszki do placu Jedności Słowiańskiej mają spowodować spowolnienie ruchu do 30 km/h.



Komentarze (52) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Olsztyniak #1852141 | 164.126.*.* 7 lis 2015 10:19

    Ja to chciałbym tak naprawdę doczekać się prawdziwego artykułu, jak są przeprowadzane te wszystkie prace, a nie sponsorowanego przez Ratusz. Z olsztyńskich mediów sączy się miodem i mlekiem płynąca przyszłość naszego miasta, jednak fakty są zgoła inne. - przebudowana Sikorskiego, absurd goni absurd. zmiana oznakowania poziomego na wysokości Galerii w stronę Jarot powoduje każdorazowo przy zmianie świateł możliwość kolizji, ponieważ pas lewy wbrew znakom kasuje się zaraz za skrzyżowaniem. - wymuszenie na kierowcach jazdy na wprost na skrzyżowaniu z osiedlem Generałów przez jeden pas skręcający w prawo - absurdalna synchronizacja świateł na Sikorskiego. przyzwyczaiłem się już że olsztyńskich kierowców traktuje się jak idiotów, którzy nawet na skrzyżowaniu z osiedlową ulicą potrzebują skrzyżowań bezkolizyjnych ale nie wiem jakie trzeba kończyć szkoły żeby tak ustawić światła. Chyba że celem tej osoby jest denerwowanie ludzi, bo czerwone zapala się na każdym skrzyżowaniu przed dojazdem do niego. - skrzyżowanie Pstrowskiego koło KFC to absurd zupełny. korek w lewo i prawo, bo najwięcej aut chce jechać albo "tranzytówką" albo do centrum, po jednym pasie w każdą stronę, wolne dwa pasy dla osób jadących wprost ulicą Obwodową. tylko że prawie nikt tam nie jedzie. - skrzyżowanie Płoskiego z Witosa. jeden pas na wprost - zupełny idotyzm nie chce mi się pisać więcej, bo tych absurdów jest masa. Faktem jest, że ten kto to wszystko ustala chyba nigdy nie jeździł autem po olsztynie, na codzień jeździ rowerem albo chodzi pieszo, a samochodów nienawidzi żywiołowo.

    Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. trol #1850055 | 178.43.*.* 4 lis 2015 18:48

      Kurde , nawet w Nowym Jorku patrzą z podziwem .

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    2. Artur #1849386 | 95.160.*.* 3 lis 2015 23:04

      Jak żyję to nie widziałem takich szopek jakie mają miejsce w Olsztynie. Trzy razy żeby ul Warszawskę rozbierać, a te tramwaje to porażka na maxa, ludzie wysiadający z tramwaju będą musieli przejść przez ulicę a samochody stoją za tramwajem, niech trafi się ktoś na gazie i wypadek murowany. Sam byłem świadkiem takiego zdarzenia. Nie wspomnę o dwóch pasach tylko dla tramwajów i autobusów... w cywilizowanych miastach osobówki i tramwaje korzystają z tych pasów. Kto robił ten projekt??? ... pewnie ktoś po znajomości :)

      Ocena komentarza: warty uwagi (25) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. olsztyniak #1847610 | 188.146.*.* 1 lis 2015 10:28

        Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. miasto jest piekne pamietam olsztyn z lat 50 i60 to co jest teraz to PIEKNO

      2. Jakub #1847506 | 81.190.*.* 31 paź 2015 21:33

        Dlaczego lewy pas przed Dukatem prowadzi wprost na torowisko? Autobus na zdjęciu zaraz zderzy się z tramwajem. Kto takie bzdury powymyślał i kto przyjął ten porąbany projekt? To jest celowe stworzenie zagrożeń w ruchu. Ciekawe kiedy dojdzie do pierwszego makabrycznego wypadku?

        Ocena komentarza: warty uwagi (79) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

        Pokaż wszystkie komentarze (52)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5