Nowy sposób oszustwa "na zdalny pulpit"

2021-10-27 13:30:00(ost. akt: 2021-10-27 13:29:18)

Autor zdjęcia: Pixabay

37-latka postępowała zgodnie ze wskazówkami i ściągnęła aplikację wskazaną przez przestępcę. Uzyskując w ten sposób dostęp do urządzenia ofiary, a tym samym konta, oszust dokonał 2 transakcji za pomocą aplikacji BLIK na łączną kwotę 2000 zł.
Funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji w Nidzicy ostrzegają przed nowym sposobem wyłudzenia pieniędzy. Oszuści zmienili sposób postępowania. Teraz oszukują metodą „na zdalny pulpit”.

Wczoraj do nidzickiej Komendy zgłosiła się kobieta, która w ten sposób straciła 2000 zł.

Nidzicka Policja apeluje o czujność, która może uchronić przed utratą oszczędności oraz innymi, finansowymi problemami np. zaciągnięciem kredytu na pokaźną kwotę przy użyciu naszych danych. Wczoraj do funkcjonariuszy zgłosiła się kobieta, która padła ofiarą tzw. oszustwa „na zdalny pulpit”.

Do 37-letniej nidziczanki zadzwoniła osoba podszywająca się za pracownika instytucji finansowej. W trakcie rozmowy „konsultant” wprowadził kobietę w błąd co do próby zaciągnięcia przez nią pożyczki i polecił zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu wykonywanie zdalnych działań na smartfonie lub komputerze rozmówczyni. 37-latka postępowała zgodnie ze wskazówkami i ściągnęła aplikację wskazaną przez przestępcę. Uzyskując w ten sposób dostęp do urządzenia ofiary a tym samym konta, oszust dokonał 2 transakcji za pomocą aplikacji BLIK na łączną kwotę 2000 zł.

Funkcjonariusze przyjęli od pokrzywdzonej zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa na jej szkodę. Policjanci będą teraz prowadzili czynności.

Bankowcy nigdy nie proszą o podawanie im przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej czy danych karty płatniczej. Nie namawiają też do instalacji w telefonie dodatkowych aplikacji. To robią oszuści! O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.

Fałszywe aplikacje – jak się chronić?

1. Nie ściągaj aplikacji z nieznanych źródeł. Jeśli użytkownik jest nakłaniany do „ręcznego” ściągnięcia aplikacji z nieznanego źródła i zainstalowania jej na telefonie musi liczy się z ryzykiem infekcji telefonu wirusem.

2. Sprawdź nazwę. Każdy bank ma jasno sprecyzowana nazwę aplikacji, która znajduje się na jego stronie internetowej. Taką nazwę trzeba bardzo dokładnie, literka po literce, sprawdzić.

3. Zweryfikuj autora aplikacji. Można to sprawdzić w opisie aplikacji. Autor aplikacji bankowej będzie się nazywał tak samo jak bank.

4. Sprawdź liczbę użytkowników aplikacji i nie sugeruj się komentarzami. Nawet trzy – cztery pochlebne opinie mogą uśpić twoją czujność.

5. Używaj antywirusa i aktualizuj go.
kpp

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5