Czekamy nie tylko na atak husarii, czyli o patriotyzmie na rynku motoryzacyjnym
2017-01-12 14:10:00(ost. akt: 2017-01-12 15:01:15)
Czy w kontekście rynku motoryzacyjnego można mówić o pewnym narodowym podejściu do tematu? Dowody? Najpopularniejszym modelem na rynku francuskim od lat jest renault clio, a samochodem roku w Hiszpanii zostaje, a jakże, seat ateca.
Za nami rozstrzygnięcie konkursu o najbardziej prestiżową nagrodę motoryzacyjną, jaką zdobyć można na Półwyspie Iberyjskim. Podobno wybór nie był łatwy, ale jury w końcu wybrało swojego faworyta. W tegorocznej edycji konkursu zasiadło jury złożone z 33 dziennikarzy branżowych, którzy najwięcej głosów oddali na model seat ateca. Samochód zdobył uznanie dzięki takim atutom jak przyjemna dla oka stylistyka, rozwiązania technologiczne, dynamiczny charakter oraz ogólne znaczenie dla rynku hiszpańskiego. To ostatnie stwierdzenie wiele mówi. Nie ma co się oszukiwać, że dla danej gospodarki ma znaczenie to, do jakiego samochodu się wsiada.
W finale plebiscytu ateca zostawiła na placu boju takich konkurentów jak nowy peugeot 3008 i citroen C3, jak również kia niro oraz alfa romeo giulia. Czytaj: Francuza, Koreańczyka oraz Włocha. Kompaktowego SUV-a marki Seat dostrzegli nie tylko dziennikarze z branży motoryzacyjnej, bo również sami klienci. Na rynku hiszpańskim ateca osiągnęło wynik przeszło 7 500 zamówionych egzemplarzy i plasuje się wśród topowych graczy swojego segmentu.
Z kolei w zestawieniu rocznym najpopularniejszych modeli na rynku francuskim reprezentant renault clio już od siedmiu lat nie ma sobie równych i znów ląduje na miejscu pierwszym. W minionym roku model ten kupiło przeszło 112 000 klientów. Inny z graczy tego samego producenta — czyli captur — utrzymał na koniec roku pozycję lidera w segmencie miejskich crossoverów. Na miejscu ósmym francuskiej listy przebojów 2016 znajduje się z kolei nowe renault megane. Ale to nie wszystko. Wśród innych modeli spod znaku rombu wyróżnia się także twingo, które zamyka ranking modelowy TOP-10 we Francji. To tylko dowody z dwóch europejskich rynków, ale podobne przykłady gospodarek, na których preferuje się rodzinne marki, można mnożyć...
Niestety, przemiany gospodarcze, jakie zaszły w III RP, nie były łaskawe dla polskich marek i modeli samochodów. Praktycznie wszystkie z nich odeszły do historii, a na ich miejsce nie pojawiły się kolejne. Od jakiegoś czasu mówi się o potrzebie wyprodukowania polskiego auta.
Nieraz słyszy się o modelach, które mogłyby wypełnić wspomnianą niszę. Niedawno pojawiła się chociażby ekstrawagancka warszawa i supersamochód arrinera hussarya.
Nieraz słyszy się o modelach, które mogłyby wypełnić wspomnianą niszę. Niedawno pojawiła się chociażby ekstrawagancka warszawa i supersamochód arrinera hussarya.
Niestety, ani pierwszy z nich, ani drugi, nie jest w stanie zawojować polskiego rynku. Dlaczego? To nie są pojazdy dla przysłowiowego Kowalskiego. Czy jesteśmy więc w stanie wyprodukować samochód dla ludu? Niektórzy eksperci twierdzą, że za auto z silnikiem spalinowym brać się nie ma sensu. Tu świat zostawił już nas dawno w tyle. Może więc auto elektryczne, o którym ostatnio tak wiele się mówi? Jeżeli chodzi o autobusy elektryczne, mamy co nieco do powiedzenia, więc kto wie? Jak na razie stawiamy na czeską skodę, która bije rekordy sprzedaży nie tylko nad Wełtawą, ale również nad Wisłą.
woj
woj
Komentarze (2)
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
qon #2158740 | 83.6.*.* 13 sty 2017 00:24
Gdybyście nie mieli swojej antyniemieckiej fobii to fso by kupił VW i nadal by działał wreszcie produkując dobre auta (chwalicie poloneza to obejrzyjcie top gear o nim - boki zrywac) a tak wszystko padlo i powstalo auto ze srubami wkrecanymi w plastik, albo jak to jeden mechanik powiedzial: k.... traktory im robic nie samochody. Nie przemiany III RP sa winne tylko brak mysli technicznej, RP to nadal kraj rozwijajacy sie
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
www.skupaut-olsztyn.pl #2158657 | 94.254.*.* 12 sty 2017 21:58
kto wie ,gdyby wejsc w kooperacje z jakims producentem,tak jak skoda z vw
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz