GazetaOlsztynska.pl
6 czerwca 2025, Piątek
imieniny: Laury, Laurentego, Nory
  • 24°C
    Olsztyn

Unia Europejska
GazetaOlsztynska.pl
    • Dodaj ogłoszenie
    • Porady
    • Firmy - Usługi
    • Jeździmy z Nord Auto!
    • Jeździmy z Honda Daszuta!
GazetaOlsztynska.pl
  • Dodaj ogłoszenie
  • Porady
  • Firmy - Usługi
  • Jeździmy z Nord Auto!
  • Jeździmy z Honda Daszuta!
Dodaj: Artykuł Ogłoszenie
PODZIEL SIĘ

Czekamy nie tylko na atak husarii, czyli o patriotyzmie na rynku motoryzacyjnym

2017-01-12 14:10:00(ost. akt: 2017-01-12 15:01:15)

Autor zdjęcia: Arrinera

Czy w kontekście rynku motoryzacyjnego można mówić o pewnym narodowym podejściu do tematu? Dowody? Najpopularniejszym modelem na rynku francuskim od lat jest renault clio, a samochodem roku w Hiszpanii zostaje, a jakże, seat ateca.

Warto przeczytać

  • Olsztynianki będą spokojniejsze?
  • Stanowski z ekipą rozpoczęli sezon turystyczny na Mazurach
  • Żołnierze z Warmii i Mazur przy tablicy
Za nami rozstrzygnięcie konkursu o najbardziej prestiżową nagrodę motoryzacyjną, jaką zdobyć można na Półwyspie Iberyjskim. Podobno wybór nie był łatwy, ale jury w końcu wybrało swojego faworyta. W tegorocznej edycji konkursu zasiadło jury złożone z 33 dziennikarzy branżowych, którzy najwięcej głosów oddali na model seat ateca. Samochód zdobył uznanie dzięki takim atutom jak przyjemna dla oka stylistyka, rozwiązania technologiczne, dynamiczny charakter oraz ogólne znaczenie dla rynku hiszpańskiego. To ostatnie stwierdzenie wiele mówi. Nie ma co się oszukiwać, że dla danej gospodarki ma znaczenie to, do jakiego samochodu się wsiada.

W finale plebiscytu ateca zostawiła na placu boju takich konkurentów jak nowy peugeot 3008 i citroen C3, jak również kia niro oraz alfa romeo giulia. Czytaj: Francuza, Koreańczyka oraz Włocha. Kompaktowego SUV-a marki Seat dostrzegli nie tylko dziennikarze z branży motoryzacyjnej, bo również sami klienci. Na rynku hiszpańskim ateca osiągnęło wynik przeszło 7 500 zamówionych egzemplarzy i plasuje się wśród topowych graczy swojego segmentu.

Z kolei w zestawieniu rocznym najpopularniejszych modeli na rynku francuskim reprezentant renault clio już od siedmiu lat nie ma sobie równych i znów ląduje na miejscu pierwszym. W minionym roku model ten kupiło przeszło 112 000 klientów. Inny z graczy tego samego producenta — czyli captur — utrzymał na koniec roku pozycję lidera w segmencie miejskich crossoverów. Na miejscu ósmym francuskiej listy przebojów 2016 znajduje się z kolei nowe renault megane. Ale to nie wszystko. Wśród innych modeli spod znaku rombu wyróżnia się także twingo, które zamyka ranking modelowy TOP-10 we Francji. To tylko dowody z dwóch europejskich rynków, ale podobne przykłady gospodarek, na których preferuje się rodzinne marki, można mnożyć...

Niestety, przemiany gospodarcze, jakie zaszły w III RP, nie były łaskawe dla polskich marek i modeli samochodów. Praktycznie wszystkie z nich odeszły do historii, a na ich miejsce nie pojawiły się kolejne. Od jakiegoś czasu mówi się o potrzebie wyprodukowania polskiego auta.
Nieraz słyszy się o modelach, które mogłyby wypełnić wspomnianą niszę. Niedawno pojawiła się chociażby ekstrawagancka warszawa i supersamochód arrinera hussarya.

Niestety, ani pierwszy z nich, ani drugi, nie jest w stanie zawojować polskiego rynku. Dlaczego? To nie są pojazdy dla przysłowiowego Kowalskiego. Czy jesteśmy więc w stanie wyprodukować samochód dla ludu? Niektórzy eksperci twierdzą, że za auto z silnikiem spalinowym brać się nie ma sensu. Tu świat zostawił już nas dawno w tyle. Może więc auto elektryczne, o którym ostatnio tak wiele się mówi? Jeżeli chodzi o autobusy elektryczne, mamy co nieco do powiedzenia, więc kto wie? Jak na razie stawiamy na czeską skodę, która bije rekordy sprzedaży nie tylko nad Wełtawą, ale również nad Wisłą.
woj

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
polski samochód arrinera hussarya nowa warszawa patriotyzm na rynku motoryzacyjnym renault clio seat ateca
PODZIEL SIĘ

Komentarze (2)

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. qon #2158740 | 83.6.*.* 13 sty 2017 00:24

    Gdybyście nie mieli swojej antyniemieckiej fobii to fso by kupił VW i nadal by działał wreszcie produkując dobre auta (chwalicie poloneza to obejrzyjcie top gear o nim - boki zrywac) a tak wszystko padlo i powstalo auto ze srubami wkrecanymi w plastik, albo jak to jeden mechanik powiedzial: k.... traktory im robic nie samochody. Nie przemiany III RP sa winne tylko brak mysli technicznej, RP to nadal kraj rozwijajacy sie

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. www.skupaut-olsztyn.pl #2158657 | 94.254.*.* 12 sty 2017 21:58

    kto wie ,gdyby wejsc w kooperacje z jakims producentem,tak jak skoda z vw

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B

Galindia Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Galindia Spółka z o.o. uzyskała Subwencję Finansową - podmiotem udzielającym wsparcie był PFR.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD