GazetaOlsztynska.pl
8 maja 2025, Czwartek
imieniny: Kornela, Lizy, Stanisława
  • 9°C
    Olsztyn

Unia Europejska
GazetaOlsztynska.pl
    • Dodaj ogłoszenie
    • Porady
    • Firmy - Usługi
    • Jeździmy z Nord Auto!
    • Jeździmy z Honda Daszuta!
GazetaOlsztynska.pl
  • Dodaj ogłoszenie
  • Porady
  • Firmy - Usługi
  • Jeździmy z Nord Auto!
  • Jeździmy z Honda Daszuta!
Dodaj: Artykuł Ogłoszenie
PODZIEL SIĘ

Pół wieku z wirującym tłokiem

2017-01-14 07:00:00(ost. akt: 2017-01-12 15:41:18)

Autor zdjęcia: Mazda

W tym roku minie dokładnie 50 lat od czasu, kiedy to Mazda rozpoczęła sprzedaż samochodu cosmo sport — pierwszego japońskiego auta wyposażonego w silnik Wankla, jednostkę spalinową z obracającym się wewnątrz tłokiem.

Warto przeczytać

  • Przymrozki na Warmii i Mazurach. Czy to już początek Zimnej...
  • Próbował zabić maczetą?
  • Po 60 latach pani Wanda zamyka kultową pracownię kapeluszy...
Historia silnika sięga lat 20. ubiegłego stulecia, kiedy to młody mechanik i konstruktor Felix Wankel wpadł na pomysł skonstruowania maszyny „z wirującym tłokiem bez jednostajnie poruszających się elementów”. Na swój wynalazek Niemiec otrzymał patent w 1936 roku, a podczas II wojny światowej silniki jego projektu były wykorzystywane w niemieckiej marynarce wojennej i lotnictwie. Co ciekawe, twórca silnika, Felix Wankel, mimo istotnego wkładu w rozwój motoryzacji, nigdy nie otrzymał prawa jazdy. Po wojnie firmy motoryzacyjne takie jak NSU (później Audi), GM, Daimler-Benz, Rolls-Royce i Citroen eksperymentowały z silnikiem Wankla.

We wrześniu 1967 roku, podczas międzynarodowej wystawy samochodowej we Frankfurcie nastąpiła oficjalna prezentacja NSU Ro 80 z silnikiem Wankla. To był ostatni model marki z oryginalnym napędem pod futurystyczną, jak na ówczesne czasy, linią. Pracujący na wysokich obrotach wankel nie hałasował jak konwencjonalny silnik tłokowy. Kierowca słyszał tylko szum powietrza przecinanego przez superaerodynamiczne nadwozie oraz pomruk jednostki napędowej charakterem podobny do odgłosu pracy silnika elektrycznego.

W prestiżowym konkursie holenderskiego pisma "Auto Visie" NSU Ro 80 został wybrany Samochodem Roku 1967.
Jednak to Mazda, jeżeli chodzi o silnik Wankla, odniosła największy sukces. Odkupiła licencję na silnik od NSU i w maju 1967 roku rozpoczęła sprzedaż modelu cosmo sport wyposażonego w tę właśnie jednostkę.

Dziś ta japońska firma testuje silniki Wankla, również zasilane wodorem, oraz pracuje nad jednostkami hybrydowymi wodorowo-elektrycznymi. Warto wspomnieć, że mazda 787B, napędzana silnikiem Wankla wygrała słynny 24-godzinny wyścig Le Mans.

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
silnik Wankla NSU Mazda Legendy motoryzacji
PODZIEL SIĘ

Komentarze (0)

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B

Galindia Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Galindia Spółka z o.o. uzyskała Subwencję Finansową - podmiotem udzielającym wsparcie był PFR.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD