Niezły numer z tego porsche
2016-12-08 08:00:00(ost. akt: 2016-12-08 08:32:28)
Są takie numery, które zapadają głęboko w pamięć. 997, 998, czy 999. Wiadomo: policja, straż pożarna i pogotowie. Ostatnio na fali jest 112, który wyparł poprzednie. Jest jeszcze jeden numer, który jest ciągle aktualny, i to od ponad pół wieku. Mowa o porsche 911.
Jako następca porsche 356, model 911 od razu zdobył serca miłośników aut sportowych. Jego prototyp zaprezentowano na wystawie we Frankfurcie w 1963 roku jako 901. W momencie premiery w 1964 roku auto zadebiutowało jednak z numerem 911. Prawda, że lepiej? Chłodzony powietrzem sześciocylindrowy silnik typu boxer miał moc 128 KM i osiągał zawrotną prędkość 131 mil na godzinę. Ci, którzy woleli mniejsze tempo, od 1965 roku mogli wybrać wersję czterocylindrową porsche 912.
Pół wieku temu zaprezentowało model 911 S o mocy 158 KM, które jako pierwsze miało kute felgi aluminiowe. 911 targa, z pałąkiem ze stali nierdzewnej, zadebiutowało pod koniec 1966 roku i reklamowane było jako pierwszy bezpieczny kabriolet świata.
Pół wieku temu zaprezentowało model 911 S o mocy 158 KM, które jako pierwsze miało kute felgi aluminiowe. 911 targa, z pałąkiem ze stali nierdzewnej, zadebiutowało pod koniec 1966 roku i reklamowane było jako pierwszy bezpieczny kabriolet świata.
Dzięki pojawieniu się 911T jeszcze w tym samym roku, wraz z późniejszymi wariantami E i S, Porsche stało się pierwszym niemieckim producentem samochodów, który produkował samochody zgodnie z rygorystycznymi amerykańskimi przepisami o emisji spalin. Porsche 911 stało się jeszcze potężniejsze, gdy pojemność skokowa silnika w 1969 roku wzrosła do 2,2 litra, a kilka lat później, w 1971 roku do 2,4 l.
Model 911 carrera RS 2.7 z 1972 roku z silnikiem o mocy 207 KM o wadze niecałej tony do dziś pozostaje uosobieniem samochodu marzeń. To było pierwsze auto seryjne na świecie z tylnym spoilerem.
Model 911 carrera RS 2.7 z 1972 roku z silnikiem o mocy 207 KM o wadze niecałej tony do dziś pozostaje uosobieniem samochodu marzeń. To było pierwsze auto seryjne na świecie z tylnym spoilerem.
Dziesięć lat po premierze inżynierowie Porsche dokonali pierwszej całościowej metamorfozy 911. Model G był produkowany od 1973 do 1989 roku. Miał charakterystyczne, duże osłony harmonijkowe, będące innowacją zapewniającą niezbędne bezpieczeństwo. Ochrona pasażera została zwiększona dzięki trzypunktowym pasom bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym, jak również zintegrowanym zagłówkom.
W 1988 roku Porsche wypuściło model 911 Carrera 4 (964). Po piętnastu latach produkcji platforma 911 została radykalnie odświeżona tworząc z porsche nowoczesny i trwały pojazd. Chłodzony powietrzem silnik boxer o pojemności 3,6 litra oferował moc 247 KM. Z zewnątrz 964 nieznacznie różniło się od swoich poprzedników m.in. aerodynamicznymi zderzakami z poliuretanu i automatycznie otwieranym tylnym spoilerem, jej wnętrze jednak było całkowicie odmienione.
W lipcu 2004 Porsche przedstawiło nową generację modeli 911 Carrera i 911 Carrera S, nazywanych 997. Wyraźne owalne reflektory z oddzielnymi kierunkowskazami na przedzie były wizualnym powrotem do starszych modeli 911, ale 997 oferował więcej niż styl. Żadna z wcześniejszych serii 911 nie posiadała takiej ilości wyposażenia dodatkowego zdolnego zaspokoić indywidualne potrzeby kierowcy.
Komentarze (0)
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez