GazetaOlsztynska.pl
23 lipca 2025, środa
imieniny: Sławy, Sławosza, Żelisławy
  • 21°C
    Olsztyn

Unia Europejska
GazetaOlsztynska.pl
    • Dodaj ogłoszenie
    • Porady
    • Firmy - Usługi
    • Jeździmy z Nord Auto!
    • Jeździmy z Honda Daszuta!
GazetaOlsztynska.pl
  • Dodaj ogłoszenie
  • Porady
  • Firmy - Usługi
  • Jeździmy z Nord Auto!
  • Jeździmy z Honda Daszuta!
Dodaj: Artykuł Ogłoszenie
PODZIEL SIĘ

SUV nie tylko dla gwiazdy kina akcji

2016-11-18 10:34:29(ost. akt: 2016-11-17 11:23:16)

Autor zdjęcia: Wikimedia

Niemal ćwierć wieku temu do cywilnego hummera wsiadł sam Arnold Schwarzenegger i ...SUV-y stały się popularniejsze. Można wręcz powiedzieć, że dziś panuje moda na SUV-y.

Warto przeczytać

  • Policjanci z Olsztyna wśród rozbijających siatkę oszustów
  • Zgłoszenie o napaści zakończone zatrzymaniem za narkotyki
  • Ruszyły przygotowania do przebudowy Kanału Popówka
W ciągu ostatniej dekady liczba rejestracji aut typu SUV wzrosła w Polsce parokrotnie. W czym tkwi popularność tego rodzaju samochodów? Czy to tylko moda, która przyszła z Zachodu?
Niemal ćwierć wieku temu do cywilnego hummera o symbolu h1 wsiadł sam Arnold Schwarzenegger i samochody sportowo-użytkowe, tzw. SUV-y stały się popularniejsze. Chociaż tak właściwie pierwszy SUV pojawił się trzy dekady wcześniej. Był nim jeep wagoneer, samochód z napędem na cztery koła, w którym po raz pierwszy zamontowano automatyczną skrzynię biegów. Jako pierwszy pojazd terenowy otrzymał również niezależne zawieszenie kół przednich. Już na tych przykładach widać, czym różni się SUV od spartańskiego modelu samochodu terenowego.
Wspomniany Arnold Schwarzenegger, aktor kina akcji do hummera przygotowanego specjalnie dla niego wsiadł w 1992 roku. O samochodzie w wersji wojskowej świat dowiedział się rok wcześniej, podczas akcji "Pustynna Burza". Kto widział go na własne oczy wie, że jego wnętrze przypominało raczej prymitywną ciężarówkę niż limuzynę. Kolejne, cywilne wersje auta nosiły już jednak znamiona luksusu i były bardzo dobrze wyposażone: podgrzewane skórzane fotele, klimatyzacja, system audio, czy telewizja z DVD.

Pisząc o pojazdach typu SUV warto wspomnieć range rovera, auto, którym jeździł m.in. filmowy James Bond. Zamysłem konstruktorów było to, aby skonstruować auto z odrobiną luksusu. W ten sposób, w 1970 roku powstał pierwszy range rover. Miał trzydrzwiowe nadwozie, a pod jego maską znalazł się silnik o poj. 3,5 litra w układzie V8 i mocy 135 KM. Oby nie wytykano go palcami, że to tylko piękniś na czterech gumach, starano się również zaprezentować jego możliwości w prawdziwym terenie. Range rover aż dwukrotnie triumfował w Rajdzie Paryż-Dakar. Po raz pierwszy w 1979 roku, podczas jego pierwszej edycji oraz dwa lata później.
Dziś Range rover to pełen luksus na kołach. Zamontowano w nim adaptacyjne zawieszenie wykorzystujące amortyzatory o regulowanej sile tłumienia, czy system, który przenosi moment obrotowy na zewnętrzne koła podczas pokonywania łuków (poprawia trakcję i zmniejsza podsterowność). Ciekawostką jest funkcja pozwalająca na sprawdzenie głębokości podczas pokonywania brodów. Można zadać pytanie, kto by w lakierkach wchodził do kałuży? Przecież nie klient z grubym portfelem.

Pierwszym pojazdem SUV w gamie marki Volvo był model XC 90, który ujrzał światło dzienne kilkanaście lat temu. Model ten po swojej premierze został nawet SUV-em roku w Ameryce Północnej. Aktualnie produkowana jest jego druga generacja. Na projekt modelu i zarazem doprowadzenie do jego produkcji wydano aż 11 mld dolarów. W razie potrzeby ten salonowy terenowiec dostosuje się do drogi, którą akurat jedziemy. Wystarczy kliknąć znajdujący się między siedzeniami włącznik — „off road”, zresztą wykonany z kryształu, aby w kilka sekund to mechaniczne zwierzę uniosło najpierw przednie łapy, a później tylne i z prześwitem 30 cm wyruszyło w teren. I odwrotnie, aby pokazać pazur na asfalcie, wystarczy kliknąć przycisk „dynamic”. Wówczas przełożenia będą szybsze, a radość z jazdy jeszcze większa.
Pod maską XC 90 zamontowano 2-litrowy silnik Diesla o mocy 225 KM przy 4250 obr/min. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 470 Nm. To parametry, które w zupełności wystarczą do czerpania przyjemności z jazdy. Moc czuć podczas wyprzedzania. Nie musimy się obawiać, że przed kolejnym zakrętem nie zdążymy wyminąć ciężarówki.
Czym jest więc ów SUV, o którym marzy wielu kierowców? Autem, które ma skupiać w sobie zalety wypasionej limuzyny, samochodu terenowego i po części pick-upa. Czy to jest jednak możliwe? W pewnym sensie tak, tylko ta cena, która przyprawia o ból głowy.
woj

Który SUV twoim zdaniem prezentuje się najlepiej?
Audi Q7
0%
BMW X5
11.11%
Jeep grand cherokee
0%
Mercedes Benz GLC SUV
11.11%
Porsche cayenne
22.22%
Range rover
11.11%
Toyota land cruiser
11.11%
Volvo XC90
33.33%


Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
SUV moda na SUV-y hummer humvee jeep wagoneer volvo XC 90 Arnold Schwarzenegger
PODZIEL SIĘ

Komentarze (0)

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B

Galindia Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Galindia Spółka z o.o. uzyskała Subwencję Finansową - podmiotem udzielającym wsparcie był PFR.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD