GazetaOlsztynska.pl
28 lipca 2025, Poniedziałek
imieniny: Ady, Wiwiany, Sylwiusza
  • 22°C
    Olsztyn

Unia Europejska
GazetaOlsztynska.pl
    • Dodaj ogłoszenie
    • Porady
    • Firmy - Usługi
    • Jeździmy z Nord Auto!
    • Jeździmy z Honda Daszuta!
GazetaOlsztynska.pl
  • Dodaj ogłoszenie
  • Porady
  • Firmy - Usługi
  • Jeździmy z Nord Auto!
  • Jeździmy z Honda Daszuta!
Dodaj: Artykuł Ogłoszenie
PODZIEL SIĘ

Niewielki wagon, a branie ogromne

2016-10-21 13:47:11(ost. akt: 2016-10-21 13:49:52)

Autor zdjęcia: Hatsukari/Wikipedia

O tym, że małe jest piękne wiedzą doskonale Japończycy, którzy lubują się w autach typu kei-car. U nas rzadko spotykane na drogach, w Kraju Kwitnącej Wiśni są prawdziwym hitem od wielu lat.

Warto przeczytać

  • Podwójne morderstwo w gminie Zalewo. Czy były sygnały ostrzegawcze?
  • Tragedia pod Olsztynem. Po wodzie dryfowało ciało
  • Nie żyje Mirosław Korzunowicz. "Odszedł nagle"
Samochody typu kei-car cechują niewielkie rozmiary oraz pudełkowaty wygląd. Na polskich drogach można było je zauważyć po przemianach 1989 roku i otwarciu się naszego rynku. Wówczas to po ulicach jeździły zjawiskowe microvany: subaru sumo oraz suzuki carry. Dlaczego zjawiskowe? Bo wyróżniały się spośród innych modeli i sprawiały, że przechodniom pojawiał się uśmiech na twarzy.

W Japonii klasa kei-car przeżywa swój rozkwit już od kilkudziesięciu dobrych lat. Tak właściwie to od zakończenia II wojny światowej. Kei-car, czyli lekkie samochody pojawiły się na japońskich drogach w momencie, kiedy kraj podnoszony był z ruin. Nie każdego mieszkańca stać było na "pełnowymiarowe" auto, a motocykl nie zawsze był praktyczny, bo jak nim przewieźć całą rodzinę? Użytkownicy takich samochodów mogli również liczyć na ulgi płacąc podatki oraz ubezpieczenie.

Śledząc przepisy normujące klasę kei-car widać, że auta te urosły w ciągu pół wieku. Dla przykładu, w 1949 roku przepisy mówiły, że auto takie ma mieć 2,8 m długości i metr szerokości (jeżeli chodzi o silniki stosowano jednostki czterosuwowe o pojemności 150 cm sześc. i dwusuwy o pojemności 100 cm sześc.). Natomiast po kilku zmianach ich rozmiary wynoszą: 3,4 m długości i 1,48 m szerokości. Zwiększyła się również pojemność silników. Dziś to 660 cm sześc. i moc 64 KM.

Jedyne co nie zmieniło się przez lata, to wysokość, która wynosi 2 metry. To ona sprawia, że auta mają pudełkowaty kształt. Nie ma co się dziwić, bo projektanci głowią się, aby w niewielkiej przestrzeni zmieścić jak najwięcej. To dlatego w klasie tej nie brakuje również przedstawicieli samochodów kempingowych.
Dziś auta klasy kei-car również są bardzo popularne w Japonii. W dziesiątce najpopularniejszych modeli wybieranych każdego roku, znajduje się przynajmniej kilka samochodów lekkich. Od kilkunastu lat najlepiej w tym segmencie sprzedaje się suzuki wagon R.
woj

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
kei-car suzuki wagon microvan
PODZIEL SIĘ

Komentarze (0)

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B

Galindia Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Galindia Spółka z o.o. uzyskała Subwencję Finansową - podmiotem udzielającym wsparcie był PFR.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD