Rzemieślnik na czterech kołach, czyli Volkswagen Crafter

2016-08-01 12:35:17(ost. akt: 2016-08-02 09:32:12)
Tak wygląda volkswagen crafter, który będzie produkowany w Polsce.

Tak wygląda volkswagen crafter, który będzie produkowany w Polsce.

Autor zdjęcia: Volkswagen

Crafter nowej generacji został zaprojektowany całkowicie od podstaw. Producent podkreśla, że w procesie tworzenia samochodu bardzo ważną rolę odgrywały opinie zebrane wśród samych użytkowników. Volkswagen poprosił również klientów marki, aby ci podzielili się własnymi wyobrażeniami o co do nowego produktu.
Zebrane opinie i obserwacje zostały wnikliwie przeanalizowane i zastosowane przy konstrukcji craftera (pol. rzemieślnik) oraz w samej jego stylistyce. — Projektanci podeszli do zadania analitycznie — twierdzi Albert-Johann Kirzinger, główny designer Volkswagen Samochody Użytkowe. — Stylistyka samochodów użytkowych w dużo większym stopniu niż w przypadku innych aut musi odzwierciedlać potrzeby wielu różnych grup klientów.

Fot. Volkswagen

Współczynnik oporu powietrza Cx nowego craftera wynosi 0,33. To najlepszy wynik w jego klasie. Auto zachowuje bardzo dobre proporcje między pojemnością wnętrza a rozmiarami zewnętrznymi.

— Aerodynamiczny kształt posłuży jako punkt wyjścia do opracowania wszystkich innych wersji craftera — zapowiada Kirzinger.

W gamie nowego craftera klienci będą mieli do wyboru samochody o trzech długościach, w zależności od wersji nadwozia. Dodatkowo, odmiana furgon oferuje trzy różne wysokości dachu. Model Volkswagena pozwala też na wiele sposobów łączyć konfiguracje jednostek napędowych, skrzyń biegów oraz rodzajów napędu dla wszystkich wersji nadwozia.

Fot. Volkswagen

Nowy silnik EA 288Nutz (2.0 TDI) został opracowany specjalnie na potrzeby nowego modelu. Jest dostępny w czterech wariantach mocy: 102, 122, 140 KM lub turbodiesel biturbo o mocy 177 koni.

Wybór jednostek napędowych zależy od rodzaju układu przeniesienia napędu. Klienci będą mogli zamówić nowego craftera z napędem na oś przednią lub tylną, a także jako 4Motion. Dodatkowo będzie można wybrać rodzaj skrzyni biegów.

Dzięki elektro-mechanicznemu układowi kierowniczemu auto może być wyposażone w wyjątkowo dużą liczbę systemów wspomagania kierowcy, takich jak m.in. ESP ze stabilizacją toru jazdy przyczepy, adaptacyjny tempomat ACC, system automatycznego hamowania po kolizji, opcjonalnie dostępny system korekty toru jazdy w przypadku bocznych podmuchów wiatru oraz asystent manewrowania z przyczepą.

Systemów w ofercie jest mnóstwo, także tych z zakresu bezpieczeństwa biernego. To m.in. poduszki powietrzne z przodu, boczne oraz kurtynowe dla kierowcy i pasażerów oraz gama systemów informacyjno-ostrzegawczych jak kamera cofania, czujniki parkowania oraz system ostrzegania o ruchu za pojazdem — Rear Traffic Alert.

Dla craftera zaprojektowano budowany zupełnie od podstaw zakład produkcyjny we Wrześni. Obiekt ten jest drugim miejscem produkcji volkswagenów w Polsce, obok działającej już od ponad 20 lat fabryki w Antoninku pod Poznaniem.
Gdy zakład dla volkswagena craftera zacznie działać na pełnych obrotach ma zatrudniać ponad 3 tys. pracowników. Dodatkowo, w okolicy powstaną filie kilku firm zaopatrzeniowych, co pomoże stworzyć kolejne miejsca pracy.