GazetaOlsztynska.pl
19 maja 2025, Poniedziałek
imieniny: Celestyny, Iwony, Piotra
  • 21°C
    Olsztyn

Unia Europejska
GazetaOlsztynska.pl
    • Dodaj ogłoszenie
    • Porady
    • Firmy - Usługi
    • Jeździmy z Nord Auto!
    • Jeździmy z Honda Daszuta!
GazetaOlsztynska.pl
  • Dodaj ogłoszenie
  • Porady
  • Firmy - Usługi
  • Jeździmy z Nord Auto!
  • Jeździmy z Honda Daszuta!
Dodaj: Artykuł Ogłoszenie
PODZIEL SIĘ

Rekord polskiego harleya

2016-06-01 11:55:24(ost. akt: 2016-06-01 11:59:40)

Autor zdjęcia: Wikipedia

Był 5 kwietnia 1959 roku. Na odcinku poniemieckiej betonowej autostrady pomiędzy Malborkiem a Tczewem miał paść rekord prędkości ustanowiony przez motocykl polskiej produkcji. Na liczniku było 151 km/h.

Warto przeczytać

  • Tajemniczy grób przy galerii
  • Zaraza spadła na nas jak deszcz strzał
  • Nicolas Szerszeń odchodzi z Indykpolu Olsztyn
Motocykl ze specjalną osłoną aerodynamiczną nie przypominał popularnego wówczas junaka. Do bicia prędkości nieznacznie przerobiono jego silnik oraz skrzynię biegów. Na motocyklu siedział Franciszek Stachewicz, zawodnik SSM Gdynia. Na swoim koncie miał już wiele osiągnięć. W 1948 roku w wyścigu ulicznym o Wielką Nagrodę Bałtyku w Gdyni zajął pierwsze miejsce. Miał wówczas niespełna 15 lat. Dziesięć lat później na junaku wygrał pierwsze crossowe zawody rangi mistrzostw Polski.

Wróćmy jednak na odcinek poniemieckiej autostrady koło Malborka i do pamiętnego 5 kwietnia. W pierwszym przejeździe motocyklista osiągnął prędkość 148,1 km/h, a w drugim 151 km/h. To był oficjalny rekord prędkości osiągnięty przez motocykl polskiej konstrukcji. Trzy lata później zespół fabryczny Junaka osiągnął coś, w co trudno dziś uwierzyć... Otóż zdobył Wielki Złoty Medal FIM Sześciodniówki w Garmisch-Partenkirchen. Był to swego rodzaju tytuł fabrycznego mistrza świata. Warto wspomnieć, że w zawodach wzięły udział takie marki jak Royal Enfield, BMW, czy Moto Guzzi.

Szczecińska Fabryka Motocykli produkowała junaki w latach 1956-1965. To był jedyny motocykl czterosuwowy produkowany w PRL-u. Jednocylindrowy silnik o poj. 350 cm sześc. generował moc 17, później 19 KM. Napęd na tylne koło był przekazywany za pomocą 4-biegowej skrzyni. Konstrukcja opracowana na początku lat 50. nie odstępowała swoimi rozwiązaniami od innych renomowanych marek. Junaki eksportowano nie tylko do krajów bloku komunistycznego, ale również do Stanów Zjednoczonych.

W Polsce jednoślad służył w Milicji Obywatelskiej jako pojazd pościgowy. Prędkość maksymalna mocniejszej wersji to 125 km/h. Niestety, w parze z udaną konstrukcją nie szła wymagana jakość motocykla. Do zaprzestania produkcji miało doprowadzić również załamanie rynku motocykli ciężkich w latach 60. w Polsce. Wyprodukowano 90 tys. tych motocykli.
woj

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
junak motocykl motocykle PRL-u Legendy motoryzacji
PODZIEL SIĘ

Komentarze (0)

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B

Galindia Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Galindia Spółka z o.o. uzyskała Subwencję Finansową - podmiotem udzielającym wsparcie był PFR.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD