Sto trzydzieści lat w samochodzie
2016-02-03 10:32:14(ost. akt: 2016-02-03 10:48:00)
Pierwsze pojazdy napędzane silnikami spalinowymi zaczęły być produkowane w Niemczech 130 lat temu.
W tym roku minęło dokładnie 130 lat od momentu zgłoszenia przez Carla Benza patentu pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym. Pod numerem DRP 37435 kryje się patent na „pojazd z napędem spalinowym”, złożony przez inżyniera Carla Benza 29 stycznia 1886 roku w Niemieckim Urzędzie Patentowym w Berlinie. 130-letni dokument jest świadectwem innowacyjności Benza, jego kreatywności i wizjonerskiej przedsiębiorczości. Od 2011 r. znajduje się na Światowej Liście Programu „Pamięć Świata”, obok m.in. Biblii Gutenberga, Wielkiej Karty Swobód (Magna Carta) i Wielkiej mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha.
Pierwszy samochód na świecie Carl Benz zbudował w 1885 roku — na specjalnie zaprojektowanym podwoziu zamontował poziomo jednocylindrowy silnik czterosuwowy (pojemność skokowa 954 ccm, moc maksymalna 0,55 kW/0,75 KM przy 400 obr./min). Tak właśnie powstał samobieżny trójkołowy pojazd, który napędzany był przez silnik spalinowy. Osiągał wtedy zawrotną prędkość... 16 km/h. Został on zaprezentowany po raz pierwszy publicznie 3 lipca 1886 roku na ulicy Ringstrasse w Mannheim. Prawdziwe możliwości pojazdu pokazała podróż z Mannheim do Pforzheim i z powrotem, odbyta w sierpniu 1888 roku „za kierownicą” udoskonalonego Modelu III. Jak na tamte czasy była to niezwykle wymagająca trasa o długości około 180 km.
Nie był to jednak pierwszy pojazd napędzany silnikiem. Pierwszy powstał jeszcze w XVIII wieku. W 1769 roku skonstruowano eksperymentalny ciągnik artyleryjski, który napędzany był silnikiem parowym. Autorem projektu był francuski wynalazca Nicolas Cugnot.
W 1886 r. pionierskie wynalazki Benza i Daimlera zapoczątkowały rewolucję w mobilności ludzi. Kolejne 130 lat to ciągłe wdrażanie kolejnych innowacyjnych rozwiązań, które mają ułatwić nam poruszanie się w jak najszybszy i najbezpieczniejszy sposób. Kolejnymi kamieniami milowymi w historii światowej motoryzacji były takie wynalazki jak pierwsze ogumienie pneumatyczne, wynalezione w 1888 roku przez Johna Boyda Dunlopa. Jedenaście lat później tego typu ogumienie zostało po raz pierwszy zastosowane w wymiennej obręczy, za sprawą braci Michelin. To wszystko było jednak przygotowaniem do najważniejszego wydarzenia — czyli uruchomienia pierwszej seryjnej produkcji samochodu Ford T w 1907 roku w Stanach Zjednoczonych.
kraw
Źródło: Gazeta Olsztyńska
Komentarze (3)
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Tom Dee #1923911 | 88.156.*.* 3 lut 2016 20:05
Jaki jest związek tego patentu z naszym regionem ?
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
Dżon Rambo #1923574 | 217.99.*.* 3 lut 2016 14:16
A kiedy nasz twórca opatentuje tramwaje XD
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz
130 lat.... #1923455 | 91.229.*.* 3 lut 2016 12:27
piękny wynalazek, zaawansowana technika i inspirujące rozwiązania - wszystko to na nic, bo w Olsztynie najważniejsze muszą być tramwaje....
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)