Star 266 na Rajdzie Dakar
2015-12-03 16:06:05(ost. akt: 2015-12-01 16:07:31)
W 1988 roku w Rajdzie Paryż-Dakar udział wzięła m.in. polska załoga na czele z Jerzym Mazurem jadąca starem 266. Dziś kopię samochodu, którym kierował można oglądać w jego prywatnym muzeum w Wałbrzychu.
Części do budowy repliki stara Jerzy Mazur zakupił w Agencji Mienia Wojskowego. Co więc stało się z oryginałem? Ten podobno trafił w Bieszczady, gdzie był wykorzystywany do wywozu drewna z lasu...
Do budowy stara, który wziął udział w Dakarze posłużyła cywilna wersja terenowego stara 266. Samochód był napędzany sześciocylindrowym silnikiem Diesla o poj. 6,8 litra i mocy 213 KM. Moc przekazywana była na wszystkie trzy osie, a prędkość maksymalna auta wynosiła 110 km/h.
Do budowy stara, który wziął udział w Dakarze posłużyła cywilna wersja terenowego stara 266. Samochód był napędzany sześciocylindrowym silnikiem Diesla o poj. 6,8 litra i mocy 213 KM. Moc przekazywana była na wszystkie trzy osie, a prędkość maksymalna auta wynosiła 110 km/h.
Podczas pierwszych etapów rajdu polska załoga plasowała się w pierwszej czterdziestce. Późniejsze kłopoty sprawiły jednak, że przekroczyła limit czasowy i nie została sklasyfikowana.
Star 266 był produkowany seryjnie w latach 1973-2000 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych „Star“ w Starachowicach. To podstawowy samochód ciężarowo-terenowy nadal używany w Wojsku Polskim. Auto te na swoim wyposażeniu miały bądź jeszcze mają armie: Angoli, Jemenu, Birmy, Libii, Węgier oraz ZSRR. Samochód mógł pokonywać brody do głębokości nawet 180 cm.
Star 266 był produkowany seryjnie w latach 1973-2000 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych „Star“ w Starachowicach. To podstawowy samochód ciężarowo-terenowy nadal używany w Wojsku Polskim. Auto te na swoim wyposażeniu miały bądź jeszcze mają armie: Angoli, Jemenu, Birmy, Libii, Węgier oraz ZSRR. Samochód mógł pokonywać brody do głębokości nawet 180 cm.
Po raz pierwszy Polacy wystartowali na Dakarze w 1987 roku samochodem marki Jelcz. Chociaż załoga nie dojechała do mety rajdu, to wzięcie w nim udziału pozwoliło na wprowadzenie do seryjnie produkowanych ciężarówek licznych zmian i ulepszeń.
Do ponownego startu polskich załóg miało dojść w 1989 roku. Niestety, bez skutku.
woj
Do ponownego startu polskich załóg miało dojść w 1989 roku. Niestety, bez skutku.
woj
Komentarze (0)
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez