GazetaOlsztynska.pl
14 września 2025, Niedziela
imieniny: Bernarda, Mony, Roksany
  • 20°C
    Olsztyn

Unia Europejska
GazetaOlsztynska.pl
    • Dodaj ogłoszenie
    • Porady
    • Firmy - Usługi
    • Jeździmy z Nord Auto!
    • Jeździmy z Honda Daszuta!
GazetaOlsztynska.pl
  • Dodaj ogłoszenie
  • Porady
  • Firmy - Usługi
  • Jeździmy z Nord Auto!
  • Jeździmy z Honda Daszuta!
Dodaj: Artykuł Ogłoszenie
PODZIEL SIĘ

Star 266 na Rajdzie Dakar

2015-12-03 16:06:05(ost. akt: 2015-12-01 16:07:31)

Autor zdjęcia: Wikipedia

W 1988 roku w Rajdzie Paryż-Dakar udział wzięła m.in. polska załoga na czele z Jerzym Mazurem jadąca starem 266. Dziś kopię samochodu, którym kierował można oglądać w jego prywatnym muzeum w Wałbrzychu.

Warto przeczytać

  • Kolejna warmińska kapelka jest jak nowa
  • Zapad 2025: Rosja manewruje strachem
  • Jak dorosną przechodzą na wegetarianizm
Części do budowy repliki stara Jerzy Mazur zakupił w Agencji Mienia Wojskowego. Co więc stało się z oryginałem? Ten podobno trafił w Bieszczady, gdzie był wykorzystywany do wywozu drewna z lasu...
Do budowy stara, który wziął udział w Dakarze posłużyła cywilna wersja terenowego stara 266. Samochód był napędzany sześciocylindrowym silnikiem Diesla o poj. 6,8 litra i mocy 213 KM. Moc przekazywana była na wszystkie trzy osie, a prędkość maksymalna auta wynosiła 110 km/h.

Podczas pierwszych etapów rajdu polska załoga plasowała się w pierwszej czterdziestce. Późniejsze kłopoty sprawiły jednak, że przekroczyła limit czasowy i nie została sklasyfikowana.
Star 266 był produkowany seryjnie w latach 1973-2000 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych „Star“ w Starachowicach. To podstawowy samochód ciężarowo-terenowy nadal używany w Wojsku Polskim. Auto te na swoim wyposażeniu miały bądź jeszcze mają armie: Angoli, Jemenu, Birmy, Libii, Węgier oraz ZSRR. Samochód mógł pokonywać brody do głębokości nawet 180 cm.

Po raz pierwszy Polacy wystartowali na Dakarze w 1987 roku samochodem marki Jelcz. Chociaż załoga nie dojechała do mety rajdu, to wzięcie w nim udziału pozwoliło na wprowadzenie do seryjnie produkowanych ciężarówek licznych zmian i ulepszeń.
Do ponownego startu polskich załóg miało dojść w 1989 roku. Niestety, bez skutku.
woj

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
star 266 rajd Dakar Legendy motoryzacji
PODZIEL SIĘ

Komentarze (0)

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B

Galindia Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Galindia Spółka z o.o. uzyskała Subwencję Finansową - podmiotem udzielającym wsparcie był PFR.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD