GazetaOlsztynska.pl
14 września 2025, Niedziela
imieniny: Bernarda, Mony, Roksany
  • 20°C
    Olsztyn

Unia Europejska
GazetaOlsztynska.pl
    • Dodaj ogłoszenie
    • Porady
    • Firmy - Usługi
    • Jeździmy z Nord Auto!
    • Jeździmy z Honda Daszuta!
GazetaOlsztynska.pl
  • Dodaj ogłoszenie
  • Porady
  • Firmy - Usługi
  • Jeździmy z Nord Auto!
  • Jeździmy z Honda Daszuta!
Dodaj: Artykuł Ogłoszenie
PODZIEL SIĘ

Kultowa Nysa była eksportowana nawet na Kubę

2015-11-20 09:53:52(ost. akt: 2015-11-18 09:56:32)
Najpopularniejszym modelem nysy był ten oznaczony symbolem N522

Najpopularniejszym modelem nysy był ten oznaczony symbolem N522

Autor zdjęcia: Dawid Skwarczeński/Wikipedia

Nysy można było zobaczyć w każdym zakątku naszego kraju. Był to jeden z najpopularniejszych samochodów dostawczych w okresie PRL-u.

Warto przeczytać

  • Kolejna warmińska kapelka jest jak nowa
  • Zapad 2025: Rosja manewruje strachem
  • Jak dorosną przechodzą na wegetarianizm
Czy możecie wyobrazić sobie zdjęcia i filmy polskich ulic z czasu PRL bez wszechobecnej milicyjnej Nysy? Obok żuka był najbardziej rozpoznawalnym samochodem dostawczym tego okresu. Produkcja tego auta trwała nieprzerwanie prawie 40 lat. Nyski można było spotkać m.in. w Wietnamie, Niemczech i Ghanie.

A wszystko zaczęło się w Zakładzie Samochodów Dostawczych w Nysie. W 1957 grupa inżynierów z fabryki w tym mieście rozpoczęła prace nad projektem samochodu dostawczego. Miał on być oparty na podwoziu osobowej Warszawy. Narzucało to mnóstwo ograniczeń konstrukcyjnych. Grupa konstruktorów stworzyła własne nadwozie, a przy wykorzystaniu ramy wprowadziła wiele zmian w zespołach podwoziowych, przystosowując je do obciążeń występujących w samochodzie dostawczym. Dlatego też nyska wygląda tak jak wyglądała, choć trzeba oddać polskim inżynierom, że nie odbiega ona stylistycznie od kultowych samochodów dostawczych z lat 60.

W grudniu 1957 roku powstało pierwszych 13 prototypów pojazdu. Zostały one zatwierdzone, a do produkcji trafił pierwszy model tego auta N57. Nysa miała czterosuwowy, dolnozaworowy silnik typu M-20, który był zawieszony nad przednią osią. Przy objętości skokowej 2120 cm sześc. i stopniu sprężania 6,2 osiągał moc 36,8 kW przy 3600 obr/min. Długość całkowita pojazdu wynosiła 4400 mm, a wysokość 1955 mm. Przy masie własnej 1500 kg, dopuszczalną masę całkowitą określano na 2250 kg. Bus osiągał prędkość maksymalną 90 km/h, a zużycie paliwa wynosiło ok. 14 l/100 km.

Samochód produkowany był w ciężkich warunkach powojennej polskiej gospodarki. Dlatego też w fabryce nie można było liczyć na takie rzeczy, jak prasy czy zgrzewarki. Po roku do produkcji trafił kolejny model nysy — N58. Najbardziej jednak rozpoznawalne spośród wszystkich 10 typów nysy jest model oznaczony kodem N522. To właśnie on starszym czytelnikom kojarzy się z mrocznymi latami PRL i samochodami milicyjnymi. Nawet na początku lat 90. można było spotkać na polskich drogach policyjne „nyski”. W latach 70. ponad 70 proc. produkcji eksportowano do takich krajów jak: Węgry, Czechosłowacja, ZSRR, Kuba, Kambodża, Korea Północna, Wietnam, Finlandia, RFN, Turcja, Norwegia i Ghana. Teraz nysy najczęściej możemy spotkać na zlotach fanów dawnej motoryzacji, ale i czasami na polskich drogach. Niektórzy kierowcy wciąż korzystają z tego kultowego auta z okresu PRL.
kraw

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
nysa Legendy motoryzacji samochód dostawczy PRL-u
PODZIEL SIĘ

Komentarze (0)

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B

Galindia Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Galindia Spółka z o.o. uzyskała Subwencję Finansową - podmiotem udzielającym wsparcie był PFR.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD