Kobiety kontra mężczyźni na drogach. Co mówią najnowsze dane?
2015-11-08 08:15:00(ost. akt: 2015-11-09 08:19:49)
Kobiety kontra mężczyźni – ta odwieczna rywalizacja trwa także (a może przede wszystkim) na drodze. Kto jest lepszym kierowcą i czy stereotypy mają potwierdzenie w rzeczywistości? Sprawdź najnowsze dane!
Jeździsz jak baba? To brzmi dumnie!
Wśród kierowców krąży opinia, że kobiety jeżdżą ogólnie gorzej. Zwrot: „jeździsz jak baba” odnosi się do kierowcy (niezależnie od płci), który nie potrafi prowadzić, jeździ zbyt wolno, nie zna się na znakach drogowych. Ile w tym stereotypie prawdy? Faktem jest, że kobiety jeżdżą ostrożniej i mają mniejszą skłonność do ryzykownych zachowań na drodze.
Potwierdzają to statystyki policyjne: w 2014 roku płeć piękna za kierownicą spowodowała łącznie 6 154 wypadki, w których zginęło 261, a rannych zostało 7 897 osób. To o wiele mniejszy bilans niż ten dotyczący mężczyzn za kółkiem. Tylko w zeszłym roku z ich winy wydarzyło się 21 500 wypadków, w których śmierć poniosło więcej niż 1900 osób (ponad 27 tysięcy osób zostało rannych). Tak duża różnica w liczbie powodowanych wypadków nie wynika bynajmniej z tego, że mało kobiet posiada prawo jazdy.
Obecnie w Polsce dokumentem tym może pochwalić się 20 milionów osób, z czego kobiety stanowią 44%, a odsetek ten z roku na rok rośnie. Chociaż wciąż to mężczyźni częściej kierują samochodami, to i tak ich płeć przeciwna może czuć się bezpieczniej na drodze. W całej Europie powodują one zaledwie ¼ wszystkich wypadków, są także w mniejszości jeśli chodzi o łamanie przepisów drogowych.
Dowody w liczbach
Badania psychologów dowiodły, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni posiadają cechy dobrego kierowcy, chociaż są one dla każdej płci inne.
Płeć piękną cechuje ostrożność, odpowiedzialność oraz stawianie na bezpieczeństwo podróży, natomiast mężczyźni są bardziej opanowani w nerwowych sytuacjach, posiadają lepszą orientację techniczną, podzielność uwagi i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji. Mają jednak większą niż kobiety zdolność do brawury i przeceniania własnych umiejętności za kierownicą, co może być zgubne na drodze. W trwającym roku najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez mężczyzn były: niedostosowanie prędkości do warunków jazdy (ponad 4 tysiące wypadków), nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (ponad 3 800 wypadków), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (prawie 1 400 wypadków) i nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu (prawie tysiąc wypadków).
Chociaż w przypadku kobiet kolejność jeśli chodzi o powód wypadku jest podobna, to liczby te są znacznie mniejsze. W bieżącym roku roku były one sprawcami ponad 1,5 tys. wypadków spowodowanych nieudzieleniem pierwszeństwa przejazdu, niedostosowanie prędkości do warunków na drodze skutkowało ponad 900 wypadkami, a nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu – 334. Brak zachowania bezpiecznej odległości między autami przyczyniło się do 326 wypadków spowodowanych przez kobiety.
Panie są ponadto o wiele rzadziej niż panowie zmuszone do gwałtownego hamowania z powodu zbyt dużej prędkości. W ciągu 2015 roku spowodowały one 20 wypadków (0 ofiar śmiertelnych) przez nagłe naciśnięcie hamulca, podczas gdy mężczyźni o ponad sto więcej, na skutek czego zginęły 2 osoby. W ogólnym rozrachunku należy przyznać, że choć ostrożna jazda kobiet może czasami denerwować mężczyzn, to powinni się oni wiele od pań uczyć – jeżdżą one o wiele bezpieczniej, a to najważniejszy argument, by uznać kogoś lepszym kierowcą.
Komentarze (20)
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
kwiec #2812025 | 5.172.*.* 31 paź 2019 07:27
jakie beszczelnie przekłamane statystyki...
odpowiedz na ten komentarz
Martin #2734510 | 5.173.*.* 19 maj 2019 10:04
Witam w sprawie statystyk muszę się udzielić ja robię dziennie około 300 do 400 km mam koleżanki na 5 z nich jedna codziennie uzytkuje auto ok 50 km dziennie reszta praktycznie wogole nie jeździ bo jeżdżą ich faceci wyliczając moje 300 km na 50 km 5 kobiet widać gołym okiem że to tylko marny procent tego co ja jeżdżę przez 5 lat miałem jedna kolizje a moje koleżanki 4 lub 5 z czego te co praktycznie nie jeżdżą spowodowały wszystkie więc te statystyki możecie sobie w tylek wsadzić
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
Kubica #2734500 | 5.173.*.* 19 maj 2019 09:50
Ja widziałem jak baby jeżdżą jestem kierowca zawodowym i widzę co one odpierdalaja, to że mniej jest kolizji z ich udziałem nie znaczy że lepiej jeżdżą np. Zatrzymanie gwałtowne przed rondem auta jadac 40 km/h jak nic nie jedzie i stoi jak pizda. To jest dobry kierowca o mało przez ten manewr nie wyjechałem w nią ciężarówka i to by była jej wina tak po obejrzeniu nagrania powiedział znajomy policjant. Inny przypadek zielone światło według znaku jedzie po głównej w lewo prawie we mnie wjeżdża i jeszcze ma problem ze ona ma pierwszeństwo paranoja. Wiele takich sytuacji widziałem a w dwóch właśnie to kobieta zawiniła przy kolizji ze mna. Nie mówię że wszystkie kobiety ale dużo nie zna wcale przepisów ruchu drogowego
odpowiedz na ten komentarz
moro #2567577 | 85.28.*.* 30 sie 2018 08:27
Ja mam swoje statystyki. Byłem świadkiem 4.-ch wypadków. Sprawca : 4x kobieta. Raz też o mało nie zostałem przejechany, brak urazów i kalectwa zawdziędzam własnemu refleksowi. Sprawca : kobieta, które nie patrzy w lusterka boczne. Jeżeli nie mogę przejść przez pasy, bo stoi na nim samochód, popełniając wykroczenie, to w większości przypadków jest to kobieta, trzymająca kurczowo kierownicę i zapatrzona do przodu, jakby spojrzenie w bok miało się skończyć śmiercią. Więc proszę mi nie mówić, że kobieta popełnia mniej wypadków.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Analityk #2507127 | 89.64.*.* 24 maj 2018 14:24
W tym raporcie nie ma tak szczegółowych danych. Wygląda na to, że autor je sobie sam oszacował. Tam jest napisane tyle: "Analizując płeć kierujących, stwierdzić należy, iż najczęściej sprawcami wypadków w 2014 roku byli mężczyźni – kierujący pojazdami, którzy spowodowali 74,5%, natomiast kobiety spowodowały 21,4% wypadków." Skoro mężczyźni nie uznają takich statystyk za znak, że może stwarzają większe niebezpieczeństwo na drogach, to na jakiej podstawie stwierdzają, że kobiety jeżdżą gorzej? Na podstawie jakich danych?
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz