Czy umiemy jeździć z tramwajami?
2015-10-28 09:05:54(ost. akt: 2015-10-28 09:14:16)
Razem z Komendą Miejską Policji w Olsztynie rozpoczynamy cykl o tym, jak należy poruszać się po mieście z tramwajami. Rozmawiamy z asp. sztab. Krzysztofem Kapuścińskim, zastępcą naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego.
— Już za kilka tygodni w Olsztynie pojawią się tramwaje... Czy jako kierowcy jesteśmy na to gotowi?
— Oczywiście. Jak wiadomo każdy kierowca podczas kursu a następnie egzaminu na prawo jazdy miał wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu obowiązujących przepisów ruchu drogowego — dlatego, jeżeli ma uprawnienia, powinien być przygotowany na pojawienie się na ulicach naszego miasta pojazdów szynowych.
— Oczywiście. Jak wiadomo każdy kierowca podczas kursu a następnie egzaminu na prawo jazdy miał wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu obowiązujących przepisów ruchu drogowego — dlatego, jeżeli ma uprawnienia, powinien być przygotowany na pojawienie się na ulicach naszego miasta pojazdów szynowych.

Fot. KMP w Olsztynie
Asp. sztab. Krzysztofem Kapuścińskim, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie
Asp. sztab. Krzysztofem Kapuścińskim, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie
— Z pewnością zakończenie projektu tramwajowego będzie niosło za sobą nowe oznakowanie przy skrzyżowaniach, rondach i przystankach. Pojawią się nowe znaki dla kierowców, ale też tramwajów. I tu jest problem. Mieszkańcy Olsztyna przyzwyczaili się jeździć na pamięć. To dość niebezpieczne, szczególnie gdy mamy do czynienia z awarią świateł bądź chwilową zmianą organizacji ruchu. Zanim jeszcze tramwaje wyjadą na ulice Olsztyna, należy zwrócić szczególną uwagę na nowe oznakowanie pionowe, poziome oraz specjalną sygnalizację tramwajową. Co oznaczają poszczególne znaki? STT 1 — zakaz wjazdu za sygnalizator; STT 2 — zezwolenie na jazdę we wskazanym kierunku (kierunkach), przy czym kierunki oznaczone są kropkami wyświetlanymi w górnej części sygnalizatora (lewa górna kropka oznacza kierunek w lewo, środkowa górna kropka kierunek na wprost, a prawa górna kropka oznacza kierunek w prawo); STK — sygnał zezwalający na wjazd oznacza, że pojazd nie ma kolizji z innymi uczestnikami ruchu.
— Porozmawiajmy o pierwszeństwie na drodze. Tramwaj ma chociażby pierwszeństwo na skrzyżowaniu równorzędnym. Kiedy jeszcze?
— Pamiętajmy, że zawsze pierwszeństwo na drodze ma pojazd jadący swoim pasem ruchu — co oznacza, że jeśli chcemy zmienić zajmowany pas ruchu, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu pasem, na który chcemy wjechać. Wyjątkiem są skrzyżowania równorzędne, na których tramwaj ma zawsze pierwszeństwo. Należy pamiętać również o tym, że kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.
— Jeżeli chodzi o specyfikę olsztyńskich tramwajów, to najniebezpieczniejszy wydaje się być odcinek na ulicy Kościuszki oraz okolice dworca. Czy jakieś jeszcze?
— Wszystko, co nowe budzi w nas obawy. Tak jest też z tramwajami. Faktycznie ten odcinek może się wydawać niebezpieczny ale tylko dla tych kierowców, którzy nie znają przepisów bądź je rażąco łamią. Pozostali kierowcy, którzy przypomną sobie podstawowe zasady i przepisy związane z tramwajami, mogą czuć się bezpiecznie na każdym skrzyżowaniu w mieście. W miejscach, gdzie będzie działała sygnalizacja świetlna, sytuacja jest prostsza, ponieważ ma za zadanie czytelne i zrozumiałe przekazanie informacji na temat pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach i tutaj uwaga — jeśli nie działa sygnalizacja świetlna, wszyscy uczestnicy ruchu drogowego są zmuszeni do stosowania się do pozostałego oznakowania (pionowego i poziomego) stosując podstawowe zasady ruchu drogowego.
— Pamiętajmy, że zawsze pierwszeństwo na drodze ma pojazd jadący swoim pasem ruchu — co oznacza, że jeśli chcemy zmienić zajmowany pas ruchu, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu pasem, na który chcemy wjechać. Wyjątkiem są skrzyżowania równorzędne, na których tramwaj ma zawsze pierwszeństwo. Należy pamiętać również o tym, że kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.
— Jeżeli chodzi o specyfikę olsztyńskich tramwajów, to najniebezpieczniejszy wydaje się być odcinek na ulicy Kościuszki oraz okolice dworca. Czy jakieś jeszcze?
— Wszystko, co nowe budzi w nas obawy. Tak jest też z tramwajami. Faktycznie ten odcinek może się wydawać niebezpieczny ale tylko dla tych kierowców, którzy nie znają przepisów bądź je rażąco łamią. Pozostali kierowcy, którzy przypomną sobie podstawowe zasady i przepisy związane z tramwajami, mogą czuć się bezpiecznie na każdym skrzyżowaniu w mieście. W miejscach, gdzie będzie działała sygnalizacja świetlna, sytuacja jest prostsza, ponieważ ma za zadanie czytelne i zrozumiałe przekazanie informacji na temat pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach i tutaj uwaga — jeśli nie działa sygnalizacja świetlna, wszyscy uczestnicy ruchu drogowego są zmuszeni do stosowania się do pozostałego oznakowania (pionowego i poziomego) stosując podstawowe zasady ruchu drogowego.
— Szczególnie powinniśmy jednak uważać dojeżdżając do wysepek tramwajowych...
— Miejscami potencjalnie niebezpiecznymi dla pieszych mogą być wysepki tramwajowe. W takiej sytuacji zatrzymanie pojazdu dojeżdżającego do wysepki tramwajowej musi odbywać się na wysokości ostatniego wagonu pojazdu szynowego. Co ważne, nawet jeśli kierowca samochodu nie widzi w tym momencie pieszych czy pasażerów wsiadających bądź wysiadających z tramwaju, jest zobowiązany do bezwzględnego zatrzymania pojazdu.
Należy pamiętać również o tym, że podczas przejeżdżania obok oznaczonego przystanku tramwajowego znajdującego się przy chodniku, kierowcy pojazdów zmuszeni są do zatrzymania się w takim miejscu, aby zapewnić pasażerom bezpieczne wejście i wyjście z tramwaju.
— A piesi? Oni również powinni mieć się na baczności, bo tramwaj to nie autobus czy samochód.
— Piesi w ruchu drogowym powinni poruszać się przeważnie po specjalnie wyznaczonych dla nich częściach drogi np. chodnikach. Za każdym razem podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko nawet w miejscu wyznaczonym muszą zachować szczególną ostrożność, w trosce o swoje bezpieczeństwo. Przechodząc przez drogę, po której kursują tramwaje lub po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy ma obowiązek korzystać tylko z przejścia dla pieszych. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
Rozmawiał Wojciech Kosiewicz
— Miejscami potencjalnie niebezpiecznymi dla pieszych mogą być wysepki tramwajowe. W takiej sytuacji zatrzymanie pojazdu dojeżdżającego do wysepki tramwajowej musi odbywać się na wysokości ostatniego wagonu pojazdu szynowego. Co ważne, nawet jeśli kierowca samochodu nie widzi w tym momencie pieszych czy pasażerów wsiadających bądź wysiadających z tramwaju, jest zobowiązany do bezwzględnego zatrzymania pojazdu.
Należy pamiętać również o tym, że podczas przejeżdżania obok oznaczonego przystanku tramwajowego znajdującego się przy chodniku, kierowcy pojazdów zmuszeni są do zatrzymania się w takim miejscu, aby zapewnić pasażerom bezpieczne wejście i wyjście z tramwaju.
— A piesi? Oni również powinni mieć się na baczności, bo tramwaj to nie autobus czy samochód.
— Piesi w ruchu drogowym powinni poruszać się przeważnie po specjalnie wyznaczonych dla nich częściach drogi np. chodnikach. Za każdym razem podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko nawet w miejscu wyznaczonym muszą zachować szczególną ostrożność, w trosce o swoje bezpieczeństwo. Przechodząc przez drogę, po której kursują tramwaje lub po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy ma obowiązek korzystać tylko z przejścia dla pieszych. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
Rozmawiał Wojciech Kosiewicz
Źródło: Gazeta Olsztyńska
Komentarze (22)
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
ja #1846249 | 83.9.*.* 30 paź 2015 08:17
ja się trochę cykam
odpowiedz na ten komentarz
emeryt #1845915 | 164.126.*.* 29 paź 2015 20:20
szanowny duduś i jego klika już niedługo będą żreć ze złotego koryta. CZy nie tansze byłyby trejlebusy. Czemu polikwidowali bezmuzgowce strzałki prawo skrętu........
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
instruktor #1845259 | 109.241.*.* 29 paź 2015 07:12
Przejezdzając wczoraj Kościuszki i patrzac na zachowania olsztyńskiej dziczy to jestem pewien ze nowe super nowoczesne tramwaje szybko zostana zarysowane, blacharze beda mieli wiecej roboty, sa takze oczywiście miejsca gdzie oznakowanie wymaga korekt i nie jest jednoznaczne do zinterpretowania dla kierującego. W tej chwili jadac Kościuszki od MAnhatanu do Piłsudskiego nie można skrecic w Kołobrzeską.
odpowiedz na ten komentarz
ccc #1845179 | 81.190.*.* 28 paź 2015 21:57
Te tramwajki potrzebne w tym mieście jak wrzód na du..... .Co najwyżej cieszą się z nich te ratuszowe cwaniaki i ich kolesie które się na nich dorobiły.
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz
ef #1845171 | 176.221.*.* 28 paź 2015 21:40
wprost na pytanie rodzi sie odpowiedz wy nawet nie umiecie pisac marne pismaki :)
odpowiedz na ten komentarz