Stanisław Olszewski: gwiazda polskiego motocrossu i enduro
2024-10-13 21:23:27(ost. akt: 2024-10-18 13:52:44)
Lidzbark Warmiński, choć na co dzień wydaje się spokojnym zakątkiem, ma swoje wyjątkowe miejsce w historii polskiego sportu motorowego.
Ta niezwykle emocjonująca dyscyplina zaczęła rozwijać się w Lidzbarku już w latach 50. XX wieku, przynosząc miastu wiele chwały oraz niezapomniane sportowe emocje. Rok 1956 był momentem przełomowym – powstał wówczas Warmiński Klub Motorowy, który funkcjonował w ramach Ligi Przyjaciół Żołnierza.
Od momentu założenia klubu, miasto stało się ośrodkiem sportu motorowego, a rywalizacja w takich konkurencjach jak MotoCross, rajdy terenowe czy wyścigi uliczne nabierała coraz większego znaczenia. Zawody te przyciągały tłumy kibiców nie tylko z Lidzbarka, ale również z całego regionu. Mieszkańcy miasta masowo wychodzili na ulice, by dopingować swoich lokalnych bohaterów, a podczas zawodów Lidzbark dosłownie pustoszał. Sport motorowy w tamtym okresie był czymś więcej niż tylko formą rozrywki – był sposobem na budowanie tożsamości i dumy lokalnej społeczności.
Od momentu założenia klubu, miasto stało się ośrodkiem sportu motorowego, a rywalizacja w takich konkurencjach jak MotoCross, rajdy terenowe czy wyścigi uliczne nabierała coraz większego znaczenia. Zawody te przyciągały tłumy kibiców nie tylko z Lidzbarka, ale również z całego regionu. Mieszkańcy miasta masowo wychodzili na ulice, by dopingować swoich lokalnych bohaterów, a podczas zawodów Lidzbark dosłownie pustoszał. Sport motorowy w tamtym okresie był czymś więcej niż tylko formą rozrywki – był sposobem na budowanie tożsamości i dumy lokalnej społeczności.
Stanisław Olszewski, najmłodszy z braci Olszewskich, zapisał się na kartach polskiego sportu motocyklowego jako jeden z najwybitniejszych zawodników. Jego sportowa przygoda rozpoczęła się wcześnie, już w wieku 16 lat, kiedy to startując w klasie turystycznej, zaczął odnosić pierwsze sukcesy. Niemal każde zawody okręgowe i strefowe kończyły się dla młodego Olszewskiego zwycięstwem, co szybko zwróciło na niego uwagę szerokiego grona entuzjastów sportów motocyklowych.
W 1968 roku nadszedł moment przełomowy dla jego kariery, kiedy został powołany do zasadniczej służby wojskowej. Jego nadzwyczajne umiejętności i potencjał sportowy nie umknęły uwadze dwóch najważniejszych wojskowych klubów w kraju: Legii Warszawa oraz Czerwonych Beretów Wawel Kraków, którego siedziba mieściła się w Ostródzie. Po długich rozważaniach Olszewski wybrał Czerwone Berety, gdzie reprezentował barwy klubu aż do 1973 roku. To właśnie tam, pod okiem trenerów i kolegów z drużyny, jego talent rozwinął się na najwyższym poziomie.
Po odejściu z Czerwonych Beretów, Olszewski zasilił szeregi olsztyńskiego Stomilu, kontynuując pasmo sukcesów. Jego kariera obfitowała w liczne triumfy, które przyniosły mu dziesięć tytułów mistrza Polski i siedem tytułów wicemistrza w motocrossie. Sukcesy na arenie krajowej otworzyły mu drzwi do rywalizacji międzynarodowej. W zawodach motocrossowych Krajów Demokracji Ludowej także nie miał sobie równych, zdobywając zarówno tytuł mistrzowski, jak i wicemistrzowski.
Jednak największe osiągnięcia Olszewskiego miały miejsce w rajdach enduro, które okazały się jego prawdziwą pasją. To właśnie w tej dyscyplinie sportowej zdobył tytuł mistrza świata i Europy, co uczyniło go jednym z najlepszych zawodników enduro w historii Polski. Dzięki współpracy z fabrycznymi zespołami motocykli NRD-owskiego Simsona i szwedzkiej Husqvarny, Olszewski mógł startować na najwyższym poziomie, reprezentując Polskę na arenie międzynarodowej.
Jego osiągnięcia były nie tylko imponujące, ale również doceniane przez społeczność międzynarodową. Olszewski jako jedyny Polak w historii motocrossu został wyróżniony prestiżową nagrodą Fair Play przez Międzynarodową Federację Motocyklową. To wyjątkowe wyróżnienie stanowi dowód na jego nie tylko sportowy talent, ale także postawę etyczną i fair play, która towarzyszyła mu przez całą karierę.
Olszewski nie tylko odnosił sukcesy na torach wyścigowych, ale również zyskał ogromną popularność wśród kibiców. Jego osiągnięcia doceniła również Gazeta Olsztyńska, która przyznała mu tytuł drugiego najlepszego sportowca Warmii i Mazur. Tak wysokie miejsce w plebiscycie tej gazety jest dowodem na to, jak bardzo jego kariera wpłynęła na rozwój sportów motocyklowych w regionie i całym kraju.
Stanisław Olszewski to postać, która na stałe wpisała się w historię polskiego sportu. Jego determinacja, talent i nieustępliwość na torach motocrossowych oraz w rajdach enduro sprawiły, że stał się wzorem do naśladowania dla kolejnych pokoleń zawodników.
Dziś, kiedy sport motorowy w Polsce rozwija się na różnych płaszczyznach, warto przypominać o takich postaciach jak Stanisław Olszewski oraz o roli, jaką Lidzbark Warmiński odegrał w historii tej dyscypliny. Zawodnicy z tego niewielkiego miasta zdołali odnieść sukcesy, które na trwałe zapisały się w annałach polskiego sportu, a ich osiągnięcia pozostają inspiracją dla kolejnych pokoleń. Ocalić ich od zapomnienia to nasz obowiązek, by pamięć o ich triumfach i trudach przetrwała na zawsze.
Sylwester Kasprowicz
Fot. archiwum prywatne
Fot. archiwum prywatne
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez