Stanisław Olszewski: gwiazda polskiego motocrossu i enduro

2024-10-13 21:23:27(ost. akt: 2024-10-18 13:52:44)

Autor zdjęcia: archiwum prywatne

Lidzbark Warmiński, choć na co dzień wydaje się spokojnym zakątkiem, ma swoje wyjątkowe miejsce w historii polskiego sportu motorowego.
Ta niezwykle emocjonująca dyscyplina zaczęła rozwijać się w Lidzbarku już w latach 50. XX wieku, przynosząc miastu wiele chwały oraz niezapomniane sportowe emocje. Rok 1956 był momentem przełomowym – powstał wówczas Warmiński Klub Motorowy, który funkcjonował w ramach Ligi Przyjaciół Żołnierza.
Od momentu założenia klubu, miasto stało się ośrodkiem sportu motorowego, a rywalizacja w takich konkurencjach jak MotoCross, rajdy terenowe czy wyścigi uliczne nabierała coraz większego znaczenia. Zawody te przyciągały tłumy kibiców nie tylko z Lidzbarka, ale również z całego regionu. Mieszkańcy miasta masowo wychodzili na ulice, by dopingować swoich lokalnych bohaterów, a podczas zawodów Lidzbark dosłownie pustoszał. Sport motorowy w tamtym okresie był czymś więcej niż tylko formą rozrywki – był sposobem na budowanie tożsamości i dumy lokalnej społeczności.

Obrazek w tresci

Stanisław Olszewski, najmłodszy z braci Olszewskich, zapisał się na kartach polskiego sportu motocyklowego jako jeden z najwybitniejszych zawodników. Jego sportowa przygoda rozpoczęła się wcześnie, już w wieku 16 lat, kiedy to startując w klasie turystycznej, zaczął odnosić pierwsze sukcesy. Niemal każde zawody okręgowe i strefowe kończyły się dla młodego Olszewskiego zwycięstwem, co szybko zwróciło na niego uwagę szerokiego grona entuzjastów sportów motocyklowych.

W 1968 roku nadszedł moment przełomowy dla jego kariery, kiedy został powołany do zasadniczej służby wojskowej. Jego nadzwyczajne umiejętności i potencjał sportowy nie umknęły uwadze dwóch najważniejszych wojskowych klubów w kraju: Legii Warszawa oraz Czerwonych Beretów Wawel Kraków, którego siedziba mieściła się w Ostródzie. Po długich rozważaniach Olszewski wybrał Czerwone Berety, gdzie reprezentował barwy klubu aż do 1973 roku. To właśnie tam, pod okiem trenerów i kolegów z drużyny, jego talent rozwinął się na najwyższym poziomie.

Po odejściu z Czerwonych Beretów, Olszewski zasilił szeregi olsztyńskiego Stomilu, kontynuując pasmo sukcesów. Jego kariera obfitowała w liczne triumfy, które przyniosły mu dziesięć tytułów mistrza Polski i siedem tytułów wicemistrza w motocrossie. Sukcesy na arenie krajowej otworzyły mu drzwi do rywalizacji międzynarodowej. W zawodach motocrossowych Krajów Demokracji Ludowej także nie miał sobie równych, zdobywając zarówno tytuł mistrzowski, jak i wicemistrzowski.

Obrazek w tresci

Jednak największe osiągnięcia Olszewskiego miały miejsce w rajdach enduro, które okazały się jego prawdziwą pasją. To właśnie w tej dyscyplinie sportowej zdobył tytuł mistrza świata i Europy, co uczyniło go jednym z najlepszych zawodników enduro w historii Polski. Dzięki współpracy z fabrycznymi zespołami motocykli NRD-owskiego Simsona i szwedzkiej Husqvarny, Olszewski mógł startować na najwyższym poziomie, reprezentując Polskę na arenie międzynarodowej.

Jego osiągnięcia były nie tylko imponujące, ale również doceniane przez społeczność międzynarodową. Olszewski jako jedyny Polak w historii motocrossu został wyróżniony prestiżową nagrodą Fair Play przez Międzynarodową Federację Motocyklową. To wyjątkowe wyróżnienie stanowi dowód na jego nie tylko sportowy talent, ale także postawę etyczną i fair play, która towarzyszyła mu przez całą karierę.

Obrazek w tresci

Olszewski nie tylko odnosił sukcesy na torach wyścigowych, ale również zyskał ogromną popularność wśród kibiców. Jego osiągnięcia doceniła również Gazeta Olsztyńska, która przyznała mu tytuł drugiego najlepszego sportowca Warmii i Mazur. Tak wysokie miejsce w plebiscycie tej gazety jest dowodem na to, jak bardzo jego kariera wpłynęła na rozwój sportów motocyklowych w regionie i całym kraju.

Stanisław Olszewski to postać, która na stałe wpisała się w historię polskiego sportu. Jego determinacja, talent i nieustępliwość na torach motocrossowych oraz w rajdach enduro sprawiły, że stał się wzorem do naśladowania dla kolejnych pokoleń zawodników.

Obrazek w tresci

Dziś, kiedy sport motorowy w Polsce rozwija się na różnych płaszczyznach, warto przypominać o takich postaciach jak Stanisław Olszewski oraz o roli, jaką Lidzbark Warmiński odegrał w historii tej dyscypliny. Zawodnicy z tego niewielkiego miasta zdołali odnieść sukcesy, które na trwałe zapisały się w annałach polskiego sportu, a ich osiągnięcia pozostają inspiracją dla kolejnych pokoleń. Ocalić ich od zapomnienia to nasz obowiązek, by pamięć o ich triumfach i trudach przetrwała na zawsze.

Sylwester Kasprowicz
Fot. archiwum prywatne

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5