Kradzież rowerów to często popełniane przestępstwo. Sprawdź, jak się przed nią uchronić

2017-09-07 11:23:41(ost. akt: 2017-09-07 11:42:25)

Autor zdjęcia: Kamil Foryś

55-latek, który w połowie sierpnia z klatki schodowej ukradł rower, został w końcu zatrzymany. Mężczyzna został ukarany mandatem. Udało się także odzyskać jednoślad.
Oficer dyżurny iławskiej policji został poinformowany o kradzieży roweru. Zgłaszająca dodała, że idąc jedną z ulic w Iławie zauważyła chłopca, który jechał jej jednośladem. Kobieta poinformowała, że rozmawiała z chłopcem, który powiedział, że mama kupiła mu rower w lombardzie.

Dzielnicowy natychmiast pojechał sprawdzić lokalne lombardy. W jednym z nich ustalił osobę, która kupiła skradziony jednoślad. Iławski dzielnicowy kilkanaście minut od zgłoszenia odzyskał rower, który przekazał pokrzywdzonym.
Funkcjonariusz ustalił także sprawcę, którym okazał się 55-latek. W połowie sierpnia br. z jednej z klatek schodowych ukradł rower. Mężczyzna został ukarany mandatem.

Przypominamy
Ofiarą przestępców stają się osoby, które zapominają, są roztargnione, czy zbyt ufne, a także, które niewłaściwie zabezpieczają cenne przedmioty.

Kiedy idziemy kupić rower zapytajmy sprzedawcę o możliwość dokupienia dobrego mechanicznego zabezpieczenia, jednak nie kierujmy się tylko względami finansowymi, należy zwrócić przede wszystkim uwagę, aby zabezpieczenie rzeczywiście uniemożliwiło kradzież jednośladu. Nawet jeżeli nie są tanie to ich zakup jest wielokrotnie tańszy niż zakup nowego rower
· Kupując nawet najlepsze i najdroższe zapięcie musimy pamiętać, aby z niego korzystać. Nigdy nie pozostawiajmy nieprzypiętego roweru przed sklepem bądź innym miejscem ogólnie dostępnym!
· Nie przypinajmy roweru do krat bądź innych elementów stanowiących tylko element dekoracyjny budynku ponieważ zbyt cienką kratę złodziej może zabrać wraz z rowerem.
· Nawet zostawiając jednoślad czy wózek dziecięcy w piwnicy, na balkonie czy klatce schodowej przypnij go do elementów na stałe przytwierdzonych do ściany, ale przede wszystkim zastanówmy się, czy jest to rzeczywiście dobrze zabezpieczone miejsce.
· Kiedy zostawiamy rower na klatce schodowej pamiętajmy, aby zamykać drzwi wejściowe i poprośmy innych mieszkańców bloku, aby też to uczynili.
· Pozostawiając rower w miejscu ogólnodostępnym starajmy się zostawić go w miejscu monitorowanym np. obok kamery miejskiej.
· Zapiszmy numer ramy oraz inne numery nabite na rowerze, a także zróbmy mu zdjęcie. W przypadku kradzieży przekażmy te dane policji, które ułatwią odzyskanie jednośladu.
· Jeżeli mamy możliwość ubezpieczmy swój rower od kradzieży. 
· Pamiętaj także, że łupem padają nie tylko rowery, ale także osprzęt przy nich pozostawiany, taki jak licznik, pompka czy zawieszone torby.

Jak przypiąć rower?
Nigdy nie przypinamy za samo koło, ponieważ jego odkręcenie zajmuje kilkanaście sekund. Najlepiej przypiąć rower za ramę, jednym z wybranych poniżej zapięć, do elementu na stałe przytwierdzonego do ściany.

Linka - Jest to zazwyczaj stalowa pleciona, linka powleczona plastikową osłoną należy jednak pamiętać, że takie linki, nawet bardzo grube – są do przecięcia i to bardzo szybko ale za to przydają się do dodatkowego zabezpieczenia roweru, na przykład przypięcia kół.

Linka z tulejami - czyli tzw. steel-o-flex. Na stalową linkę nawleczone są metalowe tulejki, które utrudniają przecięcie linki jednak z takim zabezpieczeniem złodziej sobie poradzie bez problemu.  

U-lock - Jest to stalowy pałąk, który należy przełożyć przez ramę oraz miejsce do którego chcemy przypiąć rower, stal ta jest odpowiednio utwardzana. Kupując to zapieńcie sprawdźmy czy zamek jest zabezpieczony przed podważeniem, a pałąk ma średnicę minimum 12 milimetrów.

Łańcuch - Materiał z którego jest wykonany, różni się od tych sprzedawanych w sklepach na metry jego podstawową niedogodnością jest waga (nawet 4 kilogramy) jednak łańcuchem łatwiej przypiąć np. dwa rowery do nietypowej barierki.

Zabezpieczenia składane – jest dość elastyczne co pozwala na łatwiejsze przypięcie roweru niż U-Lock ale i lżejsze od łańcucha a przede wszystkim po złożeniu zajmuje mało miejsca, jednak słabym punktem tego zabezpieczenia są nity łączące poszczególne panele.

Blokada na tylne koło roweru- stosowana zazwyczaj do rowerów miejskich, obejmuje ona obręcz oraz oponę i nie pozwala na odjechanie na rowerze oraz zabezpiecza przed kradzieżą koła. Tylko należy pamiętać, że jest to uzupełnienie innych zapięć.

Pamiętajmy!
Kradzież zabezpieczonego roweru trwa dłużej, a przede wszystkim naraża złodzieja na zatrzymanie go na gorącym uczynku. W przypadku gdy już niestety dojdzie do kradzieży należy natychmiast powiadomić policję.

red
ilawa@gazetaolsztynska.pl
źródło: KPP Iława


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5