Już niebawem rozbiorą stare wiadukty nad linią kolejową i wybudują nowe

2025-07-23 08:02:04(ost. akt: 2025-07-23 08:04:28)

Autor zdjęcia: Google

Najpóźniej 18 sierpnia 2025 r. ekipy firmy INTOP Warszawa wjadą na ul. Lubawską, by rozebrać stare wiadukty nad linią kolejową i wybudować nowe. Spotkanie w ratuszu z udziałem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie potwierdziło harmonogram i zapowiedziało kilkanaście miesięcy objazdów, zmian w kursowaniu autobusów i piesze kładki zastępcze.
Ostatnia prosta przed startem robót
W naradzie uczestniczyli przedstawiciele ZDW, generalnego wykonawcy INTOP, prezes miejskiego ZKM, radny Tomasz Klepacki oraz policja. Ustalono, że czasowa organizacja ruchu wejdzie w życie jeszcze przed 18 sierpnia; znaki ograniczające wjazd na plac budowy staną na początku miesiąca. Urząd Miasta ma w ciągu kilku dni opublikować mapy dojść do kładek dla pieszych i szczegółowy harmonogram prac.

Co czeka kierowców
Przebudowa obejmie oba wiadukty i dojazdy, dlatego ulica Lubawska zostanie całkowicie zamknięta. Ruch tranzytowy poprowadzą objazdy zatwierdzone przez ZDW, GDDKiA i straż pożarną. Oficjalnie mowa o „kilkunastu miesiącach” utrudnień.

Komunikacja miejska na nowych trasach
ZKM przygotowuje oddzielny komunikat o zmianach w kursowaniu autobusów. Wiadomo już, że część linii ominie Lubawską przez ul. Grunwaldzką i Obwodnicę Północną, a na czas budowy powstanie tymczasowy przystanek przy ul. Dworcowej. Szczegóły mają zostać ogłoszone, gdy wykonawca przedstawi etapy prac.

Wiadukty z lat 70. są zużyte konstrukcyjnie i zbyt niskie dla współczesnego taboru kolejowego; ich nośność nie spełnia nowych norm drogowych. Nowe obiekty poprawią prześwit nad torami i dostosują DK 536 do rosnącego ruchu pomiędzy centrum Iławy a drogą krajową 16.

Ratusz apeluje o cierpliwość
Urząd Miasta zapowiada regularne aktualizacje i prosi kierowców o wyrozumiałość. „Od nas samych zależy, jak przetrwamy ten czas” – napisał magistrat w komunikacie, przypominając, że inwestycja rozwiąże jedną z największych barier transportowych w mieście.

Po otrzymaniu projektu czasowej organizacji ruchu policja i straż pożarna przeprowadzą wizję lokalną, by zatwierdzić trasy pojazdów uprzywilejowanych. INTOP ma rozpocząć rozbiórkę południowej nitki wiaduktu, a następnie przełożyć ruch pieszy na kładkę tymczasową i rozebrać północną. Całość ma zakończyć się w 2027 r., oddając kierowcom nową, dwupasmową przeprawę nad torami.

ilawa@gazetaolsztynska.pl

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B