Powstanie wiadukt drogowy na drodze krajowej nr 16 Iława - Stradomno
2025-07-23 07:37:54(ost. akt: 2025-07-23 07:41:11)
Po latach oczekiwań kierowcy z regionu Iławy mogą odetchnąć: Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło budowę wiaduktu drogowego nad linią kolejową Warszawa – Gdańsk między Iławą a Stradomnem. Inwestycja ma zlikwidować najbardziej uciążliwy przejazd kolejowy w okolicy i otworzyć drogę do projektowanego, zachodniego węzła ekspresówki S5 przy Szeplerzyźnie.
Decydujące spotkanie w Warszawie
17 lipca w gmachu resortu infrastruktury sekretarz stanu Stanisław Bukowiec przyjął delegację samorządowców i parlamentarzystów z Warmii i Mazur. Na stole leżał jeden priorytet: wiadukt na DK‑16. Rządowe „tak” padło po prezentacji wariantu W3, który uznano za najmniej kolizyjny i najszybszy do realizacji.
Obecny przejazd kolejowy pod Iławą w godzinach szczytu zamienia DK‑16 w korek brukowany szlabanami – każdy pociąg potrafi zatrzymać ruch nawet na kwadrans. Wiadukt uniesie jezdnię ponad torami, skracając przejazd i poprawiając bezpieczeństwo na kluczowej trasie Olsztyn – Grudziądz.
17 lipca w gmachu resortu infrastruktury sekretarz stanu Stanisław Bukowiec przyjął delegację samorządowców i parlamentarzystów z Warmii i Mazur. Na stole leżał jeden priorytet: wiadukt na DK‑16. Rządowe „tak” padło po prezentacji wariantu W3, który uznano za najmniej kolizyjny i najszybszy do realizacji.
Obecny przejazd kolejowy pod Iławą w godzinach szczytu zamienia DK‑16 w korek brukowany szlabanami – każdy pociąg potrafi zatrzymać ruch nawet na kwadrans. Wiadukt uniesie jezdnię ponad torami, skracając przejazd i poprawiając bezpieczeństwo na kluczowej trasie Olsztyn – Grudziądz.
Podczas tego samego spotkania padła „konkretna informacja” o możliwości zaprojektowania dodatkowego, zachodniego węzła S5 nazwanego roboczo Iława Zachód. Łącznik z nowym węzłem – około czterokilometrowy – przebiegnie od DK‑16 do ekspresówki: pierwszy kilometr jako droga powiatowa, dalszy odcinek już w ramach inwestycji krajowej. Realizacja ma sens tylko w pakiecie z wiaduktem, który odblokuje wlot DK‑16 na nowy łącznik.
Wójt gminy Iława Krzysztof Harmaciński i starosta Bartosz Bielawski od 2024 r. zabiegali w GDDKiA o likwidację kolizyjnego przejazdu i wpisanie trzeciego węzła do dokumentacji S5. Obaj samorządowcy przekonują, że decyzja ministerstwa to „przełom” dla lokalnej logistyki i inwestycji. Poseł Zbigniew Ziejewski i wicewojewoda Mateusz Szauer deklarują wsparcie w przyspieszeniu procedur środowiskowych.
GDDKiA ma do końca roku rozpisać przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej wiaduktu; równolegle ruszy studium korytarzowe dla węzła S5. Jeśli harmonogram się nie opóźni, budowa mogłaby wystartować w 2027 r., a gotowy obiekt oddano by do ruchu w 2029 r. – przed planowanym ukończeniem odcinka S5 Ostróda – Grudziądz.
Co zyska region?
>>> płynniejsze połączenie Iławy z Olsztynem, Grudziądzem i autostradą A1;
>>> koniec „wąskiego gardła” na DK‑16 i mniejsze kolejki tirów przed szlabanem;
>>> lepszy dostęp inwestorów do stref gospodarczych w Iławie i Lubawie;
>>> krótszy dojazd służb ratunkowych do zachodnich sołectw gminy.
>>> płynniejsze połączenie Iławy z Olsztynem, Grudziądzem i autostradą A1;
>>> koniec „wąskiego gardła” na DK‑16 i mniejsze kolejki tirów przed szlabanem;
>>> lepszy dostęp inwestorów do stref gospodarczych w Iławie i Lubawie;
>>> krótszy dojazd służb ratunkowych do zachodnich sołectw gminy.
Samorządy podkreślają, że wiadukt w Stradomnie to pierwszy element szerszej układanki: bezpieczniejszej DK‑16, trzeciego węzła S5 i nowego łącznika, który ma odciążyć centrum Iławy z ruchu tranzytowego. „Wyjście nad tory” ma więc nie tylko skrócić czas podróży, ale też otworzyć region na inwestycje i turystykę wokół najdłuższego polskiego jeziora – Jezioraka.
red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez