Dodatkowy zjazd z S5 w kierunku Iławy?
2025-07-18 08:03:36(ost. akt: 2025-07-18 08:06:56)
Burmistrz Iławy i lokalni samorządowcy podjęli rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury o drugim zjeździe z przyszłej drogi ekspresowej S5 – tym razem od zachodniej strony miasta. Nowy węzeł ma odciążyć ruch i poprawić połączenia komunikacyjne regionu.
W Ministerstwie Infrastruktury burmistrz Iławy Dawid Kopaczewski wraz z zastępcą Krzysztofem Portjanko oraz posłem Zbigniewem Ziejewskim i wicewojewodą Mateuszem Szauerem rozmawiali z sekretarzem stanu Stanisławem Bukowcem o możliwości zaprojektowania dodatkowego węzła drogowego od zachodniej strony Iławy. Na spotkaniu obecni byli również samorządowcy z miasta i gminy Lubawa. Dotychczasowe plany przewidywały tylko dwa zjazdy – we Franciszkowie na wschodzie i na południu, w rejonie Dziarn. Burmistrz podkreślił jednak, że dla Iławy to za mało. Bez zachodniego zjazdu można spodziewać się wzmożonych korków, szczególnie na trasach kierujących się w stronę Lubawy.
Planowana S5 na odcinku od Ostródy (S7 w Wirwajdach) do Grudziądza (A1) liczy około 90 km i ma powstać w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 (z perspektywą do 2033). Trasa ma uwolnić ruch tranzytowy od miejskich centrum, poprawić bezpieczeństwo i przyspieszyć podróże – m.in. między Grudziądzem, Ostródą i Iławą.
Jak wynika z dokumentów GDDKiA i analiz Zespołu Oceny Inwestycji, dla województwa warmińsko‑mazurskiego rekomendowane są dwa warianty: W4 (węzły: Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo) oraz W1A (m.in. zjazd Iława Południe). Nowy węzeł przy zachodniej granicy miasta nie był jednak uwzględniony w tych wariantach.
Burmistrz Iławy argumentuje, że miasto – największe między Grudziądzem a Ostródą – potrzebuje lepiej rozłożonego systemu zjazdów. Zbyt mała liczba węzłów grozi przeciążeniem południowego fragmentu trasy; kierowcy wjeżdżający do miasta inaczej, mogliby rozłożyć ruch równomiernie i uniknąć korków.
Dodatkowy zjazd od zachodu oznacza większy komfort komunikacyjny dla mieszkańców, łatwiejszy dojazd do okolicznych gmin i większe bezpieczeństwo – m.in. mniejsze natężenie ruchu przy szkołach i instytucjach miejskich.
Jak wynika z dokumentów GDDKiA i analiz Zespołu Oceny Inwestycji, dla województwa warmińsko‑mazurskiego rekomendowane są dwa warianty: W4 (węzły: Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo) oraz W1A (m.in. zjazd Iława Południe). Nowy węzeł przy zachodniej granicy miasta nie był jednak uwzględniony w tych wariantach.
Burmistrz Iławy argumentuje, że miasto – największe między Grudziądzem a Ostródą – potrzebuje lepiej rozłożonego systemu zjazdów. Zbyt mała liczba węzłów grozi przeciążeniem południowego fragmentu trasy; kierowcy wjeżdżający do miasta inaczej, mogliby rozłożyć ruch równomiernie i uniknąć korków.
Dodatkowy zjazd od zachodu oznacza większy komfort komunikacyjny dla mieszkańców, łatwiejszy dojazd do okolicznych gmin i większe bezpieczeństwo – m.in. mniejsze natężenie ruchu przy szkołach i instytucjach miejskich.
Sprawa trafi teraz do GDDKiA – czekają analizy techniczne, kosztorys i ocena środowiskowa. Decyzja o zaprojektowaniu nowego węzła może poprzedzić szerokie konsultacje społeczne. Jeśli wniosek uzyska akceptację i zostanie uwzględniony w wariancie budowy, projekt zjazdu może zostać wprowadzony do dokumentacji wykonawczej S5.
Za powodzenie inicjatywy burmistrz dziękuje posłowi Zbigniewowi Ziejewskiemu, który od miesięcy zabiega o uwzględnienie potrzeb Iławy w przebiegu inwestycji.
Inwestycja na S5 to szansa dla Iławy: większa liczba węzłów komunikacyjnych = mniej korków, lepsze połączenia i nowa jakość w transporcie lokalnym i regionalnym. Teraz ruch należy do GDDKiA i służb technicznych – ale Iława zrobiła właśnie ważny krok naprzód.
Za powodzenie inicjatywy burmistrz dziękuje posłowi Zbigniewowi Ziejewskiemu, który od miesięcy zabiega o uwzględnienie potrzeb Iławy w przebiegu inwestycji.
Inwestycja na S5 to szansa dla Iławy: większa liczba węzłów komunikacyjnych = mniej korków, lepsze połączenia i nowa jakość w transporcie lokalnym i regionalnym. Teraz ruch należy do GDDKiA i służb technicznych – ale Iława zrobiła właśnie ważny krok naprzód.
red.
ilawa@gazetaolsztynska.pl
ilawa@gazetaolsztynska.pl
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez