S5 schodzi z deski projektantów

2024-03-08 10:54:24(ost. akt: 2024-04-14 09:17:22)
Odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy

Odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy

Autor zdjęcia: GDDKiA

Bukmacherzy już mogą przyjmować zakłady, czy droga S5 Ostróda – Grudziądz powstanie wcześniej niż S16 z Mrągowa do Ełku. To oczywiście żart, ale też pewna ocena tego, co dzieje się wokół budowy tych dwóch bardzo ważnych dróg ekspresowych w naszym regionie.
W tej dekadzie ma ruszyć budowa S16 od Mrągowa do Ełku, jak też S5 od Ostródy do Grudziądza. Obie drogi są ważne, dlatego obie inwestycje są ujęte w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), co oznacza, że będą pieniądze na ich realizację.

Co z S5, której początek już jest? To oddany w grudniu 2022 roku 5,3-kilometrowy odcinek ekspresówki Ornowo – Wirwajdy. Teraz trwają prace projektowe, które pozwolą wybrać dalszy przebieg tej trasy przez nasze województwo. Przypomnijmy drogę, której do niedawna nie było jeszcze nawet na mapie drogowej regionu. Dopiero niecałą dekadę temu rząd wpisał drogę S5 Ostróda (S7) – Nowe Marzy (A1) do wykazu autostrad i dróg ekspresowych i zapalił zielone światło dla jej budowy. Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu będziemy mieli dostęp do autostrad, a ponadto będzie to zarazem nasze okno na zachód. Nie trzeba będzie już jechać przez Toruń. Według prognoz natężenie ruchu na planowanej S5 w 2048 r. wyniesie około 23 tys. pojazdów na dobę.

Teraz toczą się prace projektowe. Są trzy warianty: jeden bliżej Lubawy i dwa bliżej Iławy. I trwa walka o przebieg drogi między opcją iławską a lubawską. Każda ze stron ciągnie ekspresówkę do siebie.

Społecznicy z inicjatywy „Obwodnica dla Iławy” zaproponowali uwzględnienie w pracach projektowych dwóch wariantów społecznych: W1A i W1B. Oba prowadzą bliżej Iławy od wschodu niż te zaproponowane przez projektanta dwa podiławskie warianty. Społeczne propozycje umożliwiłyby powstanie węzła wschodniego dla Iławy na przecięciu lub w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej DK16. Dzięki temu Iława zyskałaby niejako też obwodnicę w ciągu drogi S5, o którą miasto zabiega od lat. Jednak zdaniem społeczników ich propozycje zostały całkowicie zignorowane, ale nie zamierzają się poddawać.

Mają ku temu mocne argumenty, w tym że drogi ekspresowe buduje się tak, aby w miarę możliwości przebiegały blisko starej drogi krajowej. Bo to pozwala na ich dogodne powiązanie ze sobą. Tymczasem, jak mówią społecznicy, w przypadku S5 robi się odwrotnie: oddala się ekspresówkę od istniejącej drogi nr 16. Dlatego społecznicy liczą, że obecny minister infrastruktury przyjrzy się pracom nad S5.
Na jakim etapie są teraz prace projektowe S5? — Obecnie trwa opracowywanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego — wyjaśnia Katarzyna Kozłowska, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. — W II kwartale planowane jest przekazanie STEŚ przez biuro projektów TRAKT, a w IV kwartale wybór wariantu rekomendowanego do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Jak dodaje rzeczniczka, na koniec tego roku drogowcy planują złożenie wniosku do RDOŚ w Olsztynie o wydanie decyzji środowiskowej.

To pokazuje, że prace idą zgodnie z planami, bo zgodnie z założonym harmonogramem szacowany czas przewidziany na prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych dla S5 to lata 2021-2028. Drogowcy zakładają, że zakończenie budowy nastąpi w 2032 roku. Koszt budowy S5 pomiędzy Ostródą a Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł.

Andrzej Mielnicki


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5