Żegluga na szlaku WJM oficjalnie otwarta
2022-04-25 14:45:57(ost. akt: 2022-04-25 15:02:16)
Droga wodna Pisz – Węgorzewo została oficjalnie otwarta przy okazji zakończenia remontu kanału Piękna Góra koło Giżycka. Oznacza to, że można bezpiecznie uprawiać żeglugę na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, choć żeglarze i wodniacy napotkają w tym sezonie sporo utrudnień.
W poniedziałek, 25 kwietnia nad kanałem Piękna Góra pod Giżyckiem Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki w Białymstoku oficjalnie otworzyło drogę wodną Pisz - Węgorzewo w systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Podsumowano także dotychczasowe inwestycje na mazurskich jeziorach.
- Inwestycje na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeniem brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego – mówił wiceminister Grzegorz Witkowski z Ministerstwa Infrastruktury. - Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich jak śluzy mosty kładki. Skala zaniedbań była tak duża, że zagrażało to bezpieczeństwu osób wypoczywających nad jeziorami i bezpieczeństwu żeglugi. A skala wyzwań jest duża. Czas najwyższy, by Wody Polskie jako gospodarz jezior i rzek rozpoczęły nowe wieloletnie inwestycje w gospodarkę wodną, turystykę, żeglarstwo. Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy drożności szlaku wodnego, a co za tym idzie do wzrostu bezpieczeństwa a także zwiększenia potencjału turystycznego regionu z zachowaniem jego walorów środowiskowych.
Przed otwarciem drogi wodnej zakończył się remont kanału Piękna Góra łączącego jeziora Tajty i Kisajno, który trwał od września ubiegłego roku i kosztował ponad 3 miliony złotych. W ramach inwestycji przebudowano 140 m umocnień kanału wraz z małą korektą główki wyjściowej na jezioro Kisajno. Kanał został także udrożniony do głębokości 1,6 m.
- Remont kanału Piękna Góra przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa żeglugi na szlaku bocznym jezior Kisajno i Niegocin - przypomniał Przemysław Daca - prezes Wód Polskich. - Zastosowana technologia ścianek szczelnych stalowych zwieńczonych oczepem żelbetowym pozwoli na długotrwałe i bezobsługowe jego użytkowanie w przyszłości. Tak staramy się przeprowadzać nasze inwestycje na szlaku, by w jak najmniejszym stopniu utrudniać żeglugę.
Miliony na infrastrukturę
Remonty kanałów, śluz i jazów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich przeprowadzane są dzięki funduszom pozyskanym przez zarząd województwa Warmii i Mazur oraz partnerskiej współpracy.
- Mazury to kraina tysiąca jezior, a wiemy, że jest ich w naszym regionie znacznie więcej – mówił Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego. - Jest to wspaniałe dobro ne tylko o charakterze regionalnym, ale też narodowym. Wypoczywają tutaj nie tylko nasi mieszkańcy, ale również turyści ze świata. Mazury cud natury to marka, która spopularyzowała region Warmii i Mazur i całą Polskę. Zarząd województwa wynegocjował z Komisją Europejską specjalną transzę ponad czterystu milionów złotych, by można było niemalże na nowo budować infrastrukturę żeglowną. To kwestia o znaczeniu strategicznym i gospodarczym. Cieszę się, że znaleźliśmy partnerów w samorządach zrzeszonych w Stowarzyszeniu Wielkie Jeziora Mazurskie oraz ministerstwach i Wodach Polskich. To nam się udaje i opłaca. Rozpoczynamy sezon, więc zapraszam gości na Warmię i Mazury. Tu jest pięknie i bezpiecznie.
Remonty na szlaku WJM
Jak informują Wody Polskie, na początku roku zakończył się remont kanału Tałckiego łączącego jezioro Tałty z jeziorem Tałtowisko. Kanał o długości 1,6 km przeszedł kompleksową przebudowę. Powstało tam 8 przejść dla zwierząt w postaci opasek z kiszek faszynowych oraz umocniono i pogłębiono dno kanału dla uzyskania wymaganej głębokości 6 m. Remont kanału Tałckiego trwał półtora roku i kosztował ponad 27 milionów zł.
Jak informują Wody Polskie, na początku roku zakończył się remont kanału Tałckiego łączącego jezioro Tałty z jeziorem Tałtowisko. Kanał o długości 1,6 km przeszedł kompleksową przebudowę. Powstało tam 8 przejść dla zwierząt w postaci opasek z kiszek faszynowych oraz umocniono i pogłębiono dno kanału dla uzyskania wymaganej głębokości 6 m. Remont kanału Tałckiego trwał półtora roku i kosztował ponad 27 milionów zł.
- Ze względu na remont kanałów Mioduńskiego, Szymońskiego i Węgorzewskiego oraz rzeki Węgorapy na drodze wodnej możliwe są utrudnienia w ruchu oraz wydłużony będzie czas oczekiwania na wejście do kanałów – informuje Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz, rzecznik prasowy Wód Polskich w Białymstoku. - Mimo prowadzonych prac przez cały sezon żeglugowy kanały będą otwarte i będzie można nimi pływać. Największe zaawansowanie prac jest na kanale Mioduńskim, gdzie zakończyły się prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Trwa wykonywanie drenażu oraz roboty związane z wykonaniem oczepu. Remont potrwa do końca lipca tego roku. Natomiast na kanale Szymońskim trwają rozbiórki istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążone są kolejno ścianki szczelne, drenaż i oczep. Termin zakończenia robót budowlanych planowany jest w kwietniu przyszłego roku. Na kanale Węgorzewskim i rzece Węgorapie trwają prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Inwestycje zakończą się wiosną przyszłego roku.
Ponadto Wody Polskie ogłosiły przetarg na remont śluzy i jazzu w Karwiku, ale obiekty będą otwarte dla żeglugi w okresie wakacyjnym. Pierwsze prace mogą się tam rozpocząć pod koniec sierpnia lub we wrześniu. Dodatkowo w maju planowane jest ogłoszenie przetargu na remont kanału Łuczańskiego oraz śluzy Guzianka I.
Renata Szczepanik
Renata Szczepanik
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez