Współpraca z Lwowem musi poczekać

2022-03-18 11:05:49(ost. akt: 2022-03-18 10:59:29)
Mirosław Dariusz Drzażdżewski, starosta giżycki

Mirosław Dariusz Drzażdżewski, starosta giżycki

Autor zdjęcia: Arch. prywatne/Mirosław Drzażdżewski

Jednym z najważniejszych obszarów działania samorządu powiatowego jest oświata. Edukacja pochłania znaczną część budżetu. W powiecie giżyckim jest to około 40%. O problemach i wyzwaniach dzisiejszej edukacji młodzieży rozmawiamy z Mirosławem Dariuszem Drzażdżewskim, starostą powiatu giżyckiego.
Ze szkołami jest jak z drogami. I drogi i szkoły są w mieście, ale niewielu mieszkańców wie, które podlegają samorządowi miejskiemu, a które powiatowemu
- Szkoły podstawowe i przedszkola - bez placówek specjalnych - podlegają samorządowi miejskiemu, a szkoły średnie, szkoły dla dorosłych i szkoły specjalne samorządowi powiatowemu. W Giżycku nasza młodzież może kontynuować naukę w liceach ogólnokształcących, Zespole Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu, Zespole Szkół Elektronicznych i Informatycznych, Zespole Szkół Zawodowych, Szkole Branżowej w wielu zawodach np. fryzjer, piekarz, stolarz, ślusarz, murarz itd. Osoby dorosłe mogą za darmo uczyć się w Liceum Ogólnokształcącym dla dorosłych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. W CKZiU, w tym również w naszym giżyckim Medyku dorośli mogą zdobyć też nowy zawód: technika rachunkowości, rolnika, opiekuna medycznego, masażysty, technika farmaceutycznego, technika sterylizacji medycznej, technika usług kosmetycznych. Tak więc oferta tak dla młodzieży jak i dla dorosłych na terenie powiatu giżyckiego jest naprawdę bogata i każdy może znaleźć coś dla siebie.

W połowie maja nasi młodzi mieszkańcy kończący VIII klasę staną przed wyborem szkoły średniej. Wielu uczniów wybierze zapewne licea ogólnokształcące z zamiarem kontynuowania nauki w wyższych uczelniach. Co ciekawego mogą zaproponować te szkoły naszej młodzieży?
- Nasze licea, tak jak i szkoły zawodowe, nieustannie starają się dostosować swoją ofertę edukacyjną zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami młodzieży. W II Liceum Ogólnokształcącym od wielu lat funkcjonuje klasa integracyjna, a w ubiegłym roku powstała klasa dwujęzyczna i klasa mistrzostwa sportowego. Klasy te cieszą się ogromnym powodzeniem, więc postanowiliśmy kontynuować je także w następnych latach. Ponieważ celem nauki w liceum ogólnokształcącym jest matura i studia oba nasze „ogólniaki” rozpoczęły bardzo szeroką współpracę z uczelniami wyższymi. I Liceum Ogólnokształcące z Politechniką Gdańską i Uniwersytetem Warmińsko – Mazurskim, a II Liceum Ogólnokształcące ze Szkołą Główną Handlową. Program współpracy jest bardzo ciekawy i obejmuje między innymi udział uczniów naszych liceów w zajęciach na uczelniach, pracę w uczelnianych kołach naukowych, przyjazdy wykładowców uczelni na zajęcia do naszych szkół. Mamy nadzieję, że ta forma zdobywania wiedzy zainteresuje młodzież, co będzie miało odzwierciedlenie w wynikach matur, udziale w olimpiadach i egzaminach na studia.

Mówiąc o współpracy nie można nie wspomnieć o współpracy międzynarodowej naszych placówek oświatowych ponieważ wręcz „słyną” z tego w całym regionie
- Ta współpraca od wielu lat jest bardzo szeroka i co roku staramy się ją poszerzać. Stałym punktem nauki w szkołach zawodowych są praktyki zawodowe w Hiszpanii. Wielkiej Brytanii, na Litwie, a ostatnio też w Grecji. Ostatnio współpracę ze szkołami greckimi rozpoczęły też licea ogólnokształcące, które w ramach programu Erasmus rozpoczynają w tym roku projekty wspólnych działań między innymi z zakresu technologii informacyjnej. Ciekawą formą są szkolenia nauczycieli w grupach międzynarodowych, do których ostatnio zaprosiliśmy też nauczycieli z Łotwy. Bardzo intensywnie nasze szkoły współpracują z naszym miastem partnerskim Alytusem na Litwie i to nie tylko w ramach projektów. Bliskość naszego partnera pozwala na wiele kontaktów kulturalnych i sportowych naszej młodzieży. Do udziału w tych działaniach zapraszamy też placówki oświatowe podlegające innym samorządom oraz stowarzyszenia, czy też instytucje z innych obszarów na przykład pomocy społecznej. Bardzo interesująco rozpoczęła się też współpraca naszych szkół z Akademickim Liceum we Lwowie, z którym jeden projekt zrealizował nasz Elektryk, a w tym roku taką współpracę miało rozpocząć II LO. Niestety ze względu na wojnę w Ukrainie plany te musimy odłożyć na później.

No właśnie…Ukraina. Powiat giżycki stanął przed zupełnie nowym dla niego wyzwaniem, czyli zapewnienia edukacji dla młodzieży- uchodźców z Ukrainy
- Nasze placówki oświatowe od pierwszych dni wojny bardzo zaangażowały się w pomoc Ukrainie. Organizują zbiórki darów rzeczowych we współpracy z rożnymi stowarzyszeniami i miejscami, w których przebywają uchodźcy. Podziwiam zaangażowanie młodzieży, bo bardzo często wynika to z ich inicjatywy. Wiem też, że kiedy młodzież ukraińska trafi do naszych szkół, to społeczności szkolne zrobią wszystko, aby nasi goście poczuli się tu bardzo dobrze. W chwili obecnej planujemy otwarcie oddziału przygotowawczego dla młodzieży z Ukrainy w I Liceum Ogólnokształcącym. Ponieważ wiemy, że znajomość języka polskiego przez młodzież ukraińską jest niewielka, chcemy ją przygotować do nauki w naszych szkołach ( w tym zawodowych), a będzie to możliwe, kiedy w większym stopniu poznają język polski, aby móc uczestniczyć w zajęciach (w tym zawodowych) z polskimi uczniami. Dlatego zapraszamy do kontaktu z I LO, w którym uczniowie ukraińscy lub ich opiekunowie otrzymają szczegółowe informacje na temat nauki. Bardzo dziękuję I LO za podjęcie tej inicjatywy. Jest to wielka odpowiedzialność, duże wyzwanie, ale wiem, że szkoła doskonale z tym sobie poradzi. Oprócz nauki ważne jest też wsparcie psychologiczne. Od chwili przyjazdu pierwszych uchodźców na teren naszego powiatu do Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji zgłaszają się mamy z prośbą o pomoc psychologa. Taka pomoc jest udzielana. Mali uchodźcy uczestniczą też z naszymi giżyckimi maluchami w „Akademii Malucha”, a PORE planuje także rozpoczęcie spotkań mam z dziećmi w czasie których dzieci będą miały zajęcia dzięki zorganizowanej przez placówkę zbiórce zabawek, materiałów papierniczych, gier itp. zajęcia te będą bardzo atrakcyjne. Natomiast mamy, które musiały uciekać z kraju ogarniętego wojną, będą mogły spotkać się i porozmawiać.

Przy tej okazji warto wspomnieć też o innych placówkach oświatowych wspierających dzieci i młodzież, czyli Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym i Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii.
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy - kiedyś jako szkoła podstawowa nr 5 - jest naszym mieszkańcom dobrze znany i znakomicie oceniany. Szkoła od 50 lat prowadzi edukację osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Zatrudnia wielu specjalistów, jest też wyśmienicie wyposażona w sprzęt edukacyjny i terapeutyczny. Natomiast MOS jest naszą najnowszą placówką oświatową przeznaczoną dla uczniów z zagrożeniem niedostosowania społecznego. Ta szkoła jeszcze „raczkuje” , ale już jest bardzo widoczna w środowisku poprzez udział w wielu akcjach społecznych. Na terenie naszego województwa jest to jedyna taka publiczna placówka oświatowa. Ciągle ją rozwijamy i wyposażamy, aby uczniowie czuli się tam naprawdę dobrze.

Wykorzystujecie Państwo każdą możliwość, aby poprawiać infrastrukturę i wyposażenie szkół.
- To prawda. Kilka dni temu wizytator Kuratorium Oświaty powiedziała, że mamy bardzo dobrze wyposażone szkoły zawodowe. Staramy się stworzyć takie otoczenie w naszych szkołach, aby nauka odbywała się w dobrych warunkach z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu. Dlatego korzystamy z wielu programów, do których aplikujemy o środki. Wyposażamy pracownie zawodowe, ale i ogólnokształcące. Zakupujemy sprzęt do terapii uczniów. Remontujemy i budujemy infrastrukturę sportową. W ostatnich trzech latach zbudowaliśmy siłownię zewnętrzną w I LO i boisko przy ZSZ, wyremontowaliśmy salę gimnastyczną w ZSZ, przeprowadziliśmy generalny remont sali gimnastycznej w Elektryku obecnie budujemy salę gimnastyczną z zapleczem rehabilitacyjnym w SOSW. Przeprowadziliśmy termomodernizację trzech budynków ( szkoły i sali gimnastycznej II LO oraz sali gimnastycznej Elektryka). Wykonujemy wielką inwestycję dostosowania do wymogów przeciwpożarowych internatu Elektryka. W lutym złożyliśmy wniosek o środki finansowe z programu „Polski Ład” na modernizację otoczenia szkół, w tym drogi wewnętrzne, dziedzińce, miejsca wypoczynku dla uczniów, podjazd dla osób z niepełnosprawnością. Z tych środków chcemy wyremontować też dachy w naszych placówkach oświatowych. Wniosek opiewa na 4 800 000 zł (wkład powiatu to 15%) i jeżeli uda się nam uzyskać te środki to w istotny sposób polepszymy warunki nauki naszych uczniów. Oczywiście wykonujemy też wiele mniejszych remontów. Ale tak jak o naszych szkołach, o ich pracy, osiągnięciach i współpracy międzynarodowej można mówić, mówić, mówić...
Renata Szczepanik

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B