Rozpoczęła się elektryfikacja linii Ełk - Giżycko. Na trasie Ełk- Giżycko kursują busy zamiast pociągów

2022-03-14 09:33:46(ost. akt: 2022-03-14 08:44:41)
zelektryfikowana linia kolejowa

zelektryfikowana linia kolejowa

Autor zdjęcia: Freepix

Pierwszy etap zakłada modernizację 49 kilometrów torów. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły jeździć z prędkością, nie tak jak dotychczas - 80, ale aż 160 km/h!
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami rozpoczęła się modernizacja linii Ełk-Korsze. Szacowana wartość całej inwestycji to 649 mln zł netto. Co będzie się działo w pierwszym etapie prac?

Od niedzieli, 13 marca, zamknięty dla ruchów pociągów został 49-kilometrowy odcinek Ełk-Giżycko. Rozpoczyna się budowa sieci trakcyjnej. Po przygotowaniu terenu, specjalny sprzęt będzie montował fundamenty pod słupy, na których rozwieszona będzie sieć. Na stacjach i przystankach rozpocznie się przygotowanie obiektów do przebudowy. Chodzi mianowicie o 5 stacji w Woszczelach, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Giżycku. Podróżni zyskają wygodniejsze warunki podróży dzięki nowym peronom wyposażonym w ławki, wiaty, informację pasażerską. Jasno oświetlone obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyższe, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągów będzie wygodniejsze.

— W ramach inwestycji wymienione będą również tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wzrost poziomu bezpieczeństwa będzie po budowie dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach oraz po przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych i 59 obiektów inżynieryjnych jak mostów, wiaduktów i przepustów. Wzrost bezpieczeństwa pieszym zapewni tunel pod torami na ul. Unii Europejskiej, które zastąpi dotychczasowe przejście łączące centrum Giżycka z miejską plażą — wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Po zakończeniu elektryfikacji linii nie będzie już konieczności zmian lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co przełoży się na krótszy czas przejazdu. Podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o ok. 50 minut. Czas przejazdu wyniesie poniżej 2 godz.
Wzrośnie też przepustowość trasy, co oznacza, że będzie mogło jeździć więcej pociągów.
Na razie jednak podróżni musza uzbroić się w cierpliwość. Tak duża inwestycja oznacza też duże utrudnienia. Od niedzieli, 13 marca, na odcinku Ełk-Giżycko obowiązuje komunikacja zastępcza.

— Na stacji w Giżycku będzie można przesiąść się na pociąg, aby kontynuować podróż m.in. w kierunku Korsz i Olsztyna — dodaje Martyn Janduła.

Niektóre pociągi PKP Intercity będą kończyć lub zaczynać bieg w Giżycku (IC Mamry z Wrocławia Głównego oraz IC Niegocin z Gdyni Głównej). Pozostałe pociągi dalekobieżne, łączące Olsztyn z Białymstokiem (TLK Biebrza oraz IC Rybak), pojadą przebudowaną przez Polskie Linie Kolejowe trasą: Szczytno – Ruciane Nida – Pisz – Biała Piska. Czas przejazdu będzie zbliżony do czasu jazdy przez Korsze.
tom

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5