Nowa droga przez kanał Łuczański. Pomysł na dodatkową przeprawę dla kierowców

2022-01-24 12:58:30(ost. akt: 2022-01-24 13:04:25)

Autor zdjęcia: Renata Szczepanik

Miasto Giżycko, z uwagi na położenie pomiędzy jeziorem Niegocin oraz Kisajno, a także turystyczny charakter, od lat boryka się z ogromnymi problemami w ruchu drogowym. Miasto potrzebuje nowej przeprawy drogowej przez kanał Łuczański. Jest pomysł na most w pobliżu ulicy Łuczańskiej i budowę nowej drogi od al. Wojska Polskiego do ul. Sikorskiego
Giżycko potrzebuje nowego mostu przez kanał oraz rozbudowy kilku skrzyżowań. Miasto pilnie potrzebuje dodatkowej, stale otwartej dla ruchu drogowego przeprawy mostowej nie tylko dla wygody kierowców, ale z uwagi na bezpieczeństwo i sprawny dojazd służb ratunkowych do mieszkańców oraz posesji znajdujących się za kanałem. Aktualnie przez kanał Łuczański prowadzą dwie przeprawy drogowe. Jedna przez tzw. obwodówkę, druga przez most obrotowy. Zamykanie w sezonie letnim mostu obrotowego dla ruchu kołowego sprawia, że cały ruch pojazdów przez kanał Łuczański przenosi się na ul. Obwodową. W tym czasie blokują się wszystkie skrzyżowania w ciągu trzech ulic: Obwodowej, Moniuszki, 1-go Maja. Pojawiła się więc koncepcja budowy nowej przeprawy.

- Na podstawie przeprowadzonych badań i wykonanej specjalistycznej analizy ruchu dla Giżycka, jako najkorzystniejszy wytypowano wariant budowy mostu lub tunelu pod kanałem na przedłużeniu ul. Łuczańskiej – informuje Wojciech Karol Iwaszkiewicz, burmistrz Giżycka. - Następnie nowo wybudowana ulica prowadziłaby przez teren, gdzie dzisiaj są zlokalizowane garaże na ul. Jasnej i włączałaby się w ul. Sikorskiego na wysokości nowo budowanego budynku mieszkalnego.

Ten wariant obejmuje powstanie mostu i drogi od skrzyżowaniu ulic Aleja Wojska Polskiego – Łuczańska do skrzyżowania ulic Sportowa – Sikorskiego. Kiedy więc jest szansa na budowę nowej przeprawy drogowej przez kanał Łuczański? Okazuje się, że to kwestia lat.

- Zgodnie ze stanowiskiem ekspertów, w pierwszej kolejności powinna jednak być przebudowana ulica Obwodowa do układu dwujezdniowego wraz z drugim mostem – wyjaśnia burmistrz Iwaszkiewicz. - Bez tego budowa lokalnego mostu na Łuczańskiej nie ma żadnego sensu, bo trasa ta by szybko wypełniła się ruchem przy zakorkowanej obwodnicy i przejazd również tą drogą byłby niemożliwy.

W przypadku budowy mostu w ciągu ulicy Łuczańskiej, poza inwestycją w zakresie obiektu mostowego i realizacją dwóch sąsiednich skrzyżowań, niezbędna jest rozbudowa ronda na
skrzyżowaniu ulic Obwodowa – Wojska Polskiego.

Rozbudowa ronda niezależna od mostu

Przeprowadzone analizy ekspertów oraz wykonane obliczenia przepustowości dla stanu istniejącego i trzech wariantów inwestycyjnych przeprawy mostowej według prognozy na rok 2030 wskazują, że zarówno bez rozbudowy obwodnicy jak i z jej rozbudową niezależnie od budowy
nowych przepraw mostowych, skrzyżowania w zachodniej części obwodnicy od ul.
Moniuszki do ul. 1-go Maja pracują na granicy lub powyżej granicy przepustowości. Miasto po prostu się korkuje. I z każdym rokiem jest coraz gorzej.

- Zaleca się zmianę organizacji ruchu skrzyżowania ulic 1-go Maja – Obwodowa – Węgorzewska i jak najszybszą jego rozbudowę oraz rozbudowę skrzyżowania ulic Obwodowa – Wojska Polskiego zanim rozpocznie się inwestycja przebudowy całej obwodnicy – informują autorzy raportu. - Realizacja różnych wariantów lokalizacji mostów nie wpływa istotnie na najbardziej obciążone skrzyżowania, które wymagają rozbudowy niezależnie od inwestycji mostowych.
Renata Szczepanik

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5