Jest porozumienie między Polską a Litwą. Rail Baltica będzie bardziej bezpieczna

2025-09-27 12:22:44(ost. akt: 2025-09-27 12:28:37)

Autor zdjęcia: Baltic Express/PKP IC

Podczas targów TRAKO w Gdańsku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz litewski zarządca infrastruktury kolejowej AB LTG Infra zawarli porozumienie dotyczące wymiany informacji o ruchu pociągów w czasie rzeczywistym.

Dokument, podpisany przez prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Piotra Wyborskiego oraz dyrektora generalnego i członka zarządu AB LTG Infra Vytisa Žalimasa, określa szczegółowe procedury przekazywania danych o kursowaniu pociągów między obydwoma krajami.

Bieżąca wymiana informacji ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpiecznego i sprawnego prowadzenia przewozów transgranicznych.

Podpisane porozumienie pozwala nam na lepszą koordynację operacyjną, szybsze reagowanie na zmiany w ruchu oraz planowanie przyszłych inwestycji infrastrukturalnych. Efektywna wymiana informacji stanowi fundament bezpiecznego i płynnego prowadzenia ruchu pociągów, co przełoży się na punktualność połączeń, komfort pasażerów oraz sprawność przewozów towarowych — powiedział Wyborski, cytowany w przesłanym PAP komunikacie.

Dyrektor generalny AB LTG Infra Vytis Žalimas przekazał, że „real-time exchange of traffic data pozwoli na bardziej precyzyjne planowanie i szybsze reagowanie na zmiany w ruchu”.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz LTG Infra od lat współpracują w ramach Polsko-Litewskiej Grupy Infrastrukturalnej, której celem jest usprawnienie komunikacji kolejowej między oboma krajami. Wspólne działania obejmują m.in. wymianę doświadczeń i informacji przy modernizacji Rail Baltica, rozwój połączeń transgranicznych wraz z wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych i eksploatacyjnych, a także wprowadzanie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS.

Zgodnie z porozumieniem, zarządcy infrastruktury zobowiązali się do przekazywania danych z systemów zarządzania ruchem. Informacje te będą wykorzystywane nie tylko do monitorowania bieżącej sytuacji, lecz także do prognozowania i planowania pracy pociągów. Dokument określa również zasady dotyczące bezpieczeństwa i poufności wymienianych danych. W praktyce oznacza to możliwość bieżącej kontroli ruchu transgranicznego, szybsze reagowanie na ewentualne zakłócenia, lepsze planowanie rozkładów jazdy i przepustowości linii, a także efektywniejsze wykorzystanie infrastruktury kolejowej po obu stronach granicy.

Największym wspólnym przedsięwzięciem pozostaje Rail Baltica – międzynarodowa trasa kolejowa powstająca w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Po stronie polskiej ukończono już odcinek Warszawa – Białystok. Na początek 2026 roku zaplanowano podpisanie umowy z wykonawcą odcinka Białystok – Ełk, natomiast dla fragmentu z Ełku przez Suwałki do granicy w Trakiszkach trwają obecnie prace projektowe.

Na Litwie projekt również nabiera tempa. W 2025 roku LTG Infra zawarła trzy kontrakty o łącznej wartości 235 mln euro, obejmujące budowę 10 km torów między Šveicarija a Žeimiai oraz 18,9 km nasypu na trasie Kaunas – Šveicarija. W lipcu 2025 roku podpisano dodatkową umowę na realizację 12,1 km odcinka nasypu między Šeta a Ramygala.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, odpowiada za zarządzanie krajową infrastrukturą kolejową. Do jej zadań należy m.in. utrzymanie i rozwój liczącej ok. 18,8 tys. km sieci linii, koordynacja ruchu kolejowego oraz opracowywanie i aktualizacja ogólnopolskiego rozkładu jazdy.

PAP, opr. tom

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B