Sezon żeglarski w pełni. W czasie wakacji jeszcze więcej osób z Polski i zagranicy postanowi zwiedzić region szlakiem Wielkich Jezior. Policyjne patrole wodne będą czuwały nad bezpieczeństwem tych turystów.
Dlatego nadkom. Tomasz Stawarski ekspert ds. Policji wodnej z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie przedstawia zasady postępowania żeglarzy, sterników podczas przeprowadzania przez funkcjonariuszy kontroli.
• Podczas dopływania do kontrolowanej łodzi policjanci informują osobę kontrolowaną o zamiarze przeprowadzenia kontroli - do tego celu funkcjonariusze mogą wykorzystać megafon. W przypadku kontroli jachtu żaglowego, sternik powinien zrzucić żagle, przygotować obijacze na burtę w celu zapobiegnięcia uszkodzeniu nadburcia kontrolowanej łodzi w szczególności podczas fali i silnego wiatru. W przypadku jachtu motorowego sternik musi wygasić silnik napędowy. Warto zapamiętać, że na szlaku żeglownym funkcjonariusze nigdy nie żądają, aby załoga zrzuciła kotwicę, ponieważ postój na kotwicy na szlaku żeglownym jest zabroniony.
• W przypadku kontroli jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m, policjanci sprawdzają posiadanie patentu - minimum żeglarza jachtowego, w przypadku kontroli jachtu motorowego z silnikiem o mocy powyżej 10 KW do 60 KW patentu sternika motorowodnego. W przypadku posiadanego silnika napędowego o mocy powyżej 60 KW i długości kadłuba do 12 m - starszego sternika motorowodnego.
• W przypadku kontroli jachtu motorowego o napędzie powyżej 15 KW, lub długości kadłuba powyżej 12 metrów, policjanci kontrolują posiadanie dokumentów rejestracyjnych określonych w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI z dnia 11 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji.
• Po sprawdzeniu posiadanych uprawnień przez kierującego jednostką pływającą policyjni wodniacy przeprowadzają badanie stanu trzeźwości sternika. Przypominamy, prowadzenie żaglówki, lub łodzi motorowej pod wpływem alkoholu, w zależności od jego stężenia w organizmie, może być przestępstwem, bądź wykroczeniem.
• Funkcjonariusze żądają także okazania posiadanych środków ratunkowych, których stan liczbowy nie może być mniejszy od ilości członków załogi przebywającej na jednostce,- zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 14 marca 2003 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej.
• W trosce o czystość środowiska naturalnego policjanci proszą m.in. o okazanie worków na śmieci oraz saperki - w szczególności podczas postoju jednostki w miejscach, gdzie nie ma kontenerów na śmieci (wyspy, zalesione nadbrzeże - stosowane jest to w przypadku czarterowanych łodzi żaglowych). Posiadanie tych przedmiotów nie jest obowiązkowe i brak ich nie podlega ukaraniu mandatem, jednakże powołując się na zasadę dobrej etyki żeglarskiej, wszyscy powinniśmy dbać o środowisko naturalne i nie możemy go zaśmiecać.
• Policyjne doświadczenie pokazuje, że podczas kontroli należy przypomnieć załodze o zasadach bezpieczeństwa na wodzie, ewentualnym ostrzeżeniu o zbliżających się zmianach pogody, jak również przypomnienie numerów telefonów alarmowym, w tym do WOPR.
Przed wyruszeniem na szlak warto zajrzeć do poniższych aktów prawnych:
• ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI z dnia 11 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji
• ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa
• USTAWA z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
• ROZPORZĄDZENIEMINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych
• ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 14 marca 2003 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej
Prosimy o zapoznanie się z przepisami porządkowymi obowiązującymi na wodach śródlądowych uznawanych za żeglowne, aby wiedzieć, co policjanci mogą skontrolować i na co zwracają szczególną uwagę:
• Brak uprawnień do pływania silnikami powyżej 10 KW ( 13.6 KM) – art. 61 pkt 1 pkt Ustawy o żegludze śródlądowej
• Brak świadectwa zdolności żeglugowej na lodź motorową od 102 KM ( 75 KW)- art. 62 pkt 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Rejestracji podlega statek używany do uprawiania sportu i rekreacji o długości powyżej 5 m i napędzie większym niż 5 KW ( 6.8 KM)
• Niestosowanie się do znaków żeglugowych – art. 62 pkt 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Nie posiadanie oznakowania na łodzi – art. 62 pkt 2 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Naruszenie bezpieczeństwa w żegludze – art. Art. 62 pkt 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Zagrodzenie dojścia do jeziora 1.5 metra – art. 194 ust. 2 Ustawy prawo wodne
• Wybudowanie pomostu o długości do 25m bez pozwolenia- art. 192 ust. 1 Ustawy prawo wodne
• Niszczenie lub uszkadzanie brzegów śródlądowych – art. 191 Ustawy prawo wodne
• Uprawianie narciarstwa wodnego poza akwenem wyznaczonym - art. 62 pkt 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Pływanie bez uprawnień jachtem żaglowym o długości powyżej 7.5 m – art. 61 pkt 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Pływanie jachtem żaglowym o długości powyżej 12 m lub mocy silnika 15 KW bez rejestracji (brak dowodu rejestracyjnego) – art. 59 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Sternik motorowy: prowadzenie jachtów motorowych z silnikiem do 60 KW (80 KM)
• Starszy sternik motorowy: prowadzenie jachtów motorowych powyżej 60 KW (81 KM)
• Prowadzenie łodzi żaglowej powyżej 12 m pokładu – sternik jachtowy
• Prowadzenie jachtu żeglownego do 7.5 m i mocy silnika do 10 KW ( 13.6 KM) nie wymaga uprawnień
• Nieprzestrzeganie przepisów wydanych przez radę powiatu (pływanie w strefie ciszy) - art. 338 Ustawy Prawo ochrony środowiska
• Wypalanie traw – art. 131 Ustawy o ochronie środowiska
• Palenie ogniska w miejscach niedozwolonych – art. 82§1 pkt. 7 Kodeksu Wykroczeń (KW)
• Wjazd do lasu – art. 161 KW
• Zaśmiecanie lasu – art. 162 §1 KW
• Stosowanie nawozów niezgodnie z warunkami – art. 24A Ustawy o nawozach i nawożeniu
• Zanieczyszczanie wody służącej do picia – art. 109 & 1 KW
• Zanieczyszczenie dróg wodnych – art. 62 pkt 9 w zw. Z art. 47 ust 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Wiązanie łodzi do drzewa – art. 62 pkt 1 w zw. Z & 7.04 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie przepisów żeglugowych
• Połów ryb łodzią nie zarejestrowaną – art. 27 ust.1 pkt.3 Ustawy o rybactwie śródlądowym – MKK 200 zł
• Dokonywanie amatorskiego połowu ryb bez zezwolenia – art. 27 ust.1 pkt.1 Ustawy o rybactwie śródlądowym – MKK 200 zł
• Nieoznaczeni przez rybaka sieci rybackich – art. 27 ust. 1 pkt 3 Ustawy o rybactwie śródlądowym – MKK 200 zł
• Łowienie ryb w odległości mniejszej niż 50 m od siatek rybackich – art.27 ust.1 pkt 2 Ustawy o rybactwie śródlądowym – MKK 200 zł
Bezpieczne wakacje na Warmii i MazurachWypromuj również swoją stronę
• Podczas dopływania do kontrolowanej łodzi policjanci informują osobę kontrolowaną o zamiarze przeprowadzenia kontroli - do tego celu funkcjonariusze mogą wykorzystać megafon. W przypadku kontroli jachtu żaglowego, sternik powinien zrzucić żagle, przygotować obijacze na burtę w celu zapobiegnięcia uszkodzeniu nadburcia kontrolowanej łodzi w szczególności podczas fali i silnego wiatru. W przypadku jachtu motorowego sternik musi wygasić silnik napędowy. Warto zapamiętać, że na szlaku żeglownym funkcjonariusze nigdy nie żądają, aby załoga zrzuciła kotwicę, ponieważ postój na kotwicy na szlaku żeglownym jest zabroniony.
• W przypadku kontroli jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m, policjanci sprawdzają posiadanie patentu - minimum żeglarza jachtowego, w przypadku kontroli jachtu motorowego z silnikiem o mocy powyżej 10 KW do 60 KW patentu sternika motorowodnego. W przypadku posiadanego silnika napędowego o mocy powyżej 60 KW i długości kadłuba do 12 m - starszego sternika motorowodnego.
• W przypadku kontroli jachtu motorowego o napędzie powyżej 15 KW, lub długości kadłuba powyżej 12 metrów, policjanci kontrolują posiadanie dokumentów rejestracyjnych określonych w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI z dnia 11 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji.
• Po sprawdzeniu posiadanych uprawnień przez kierującego jednostką pływającą policyjni wodniacy przeprowadzają badanie stanu trzeźwości sternika. Przypominamy, prowadzenie żaglówki, lub łodzi motorowej pod wpływem alkoholu, w zależności od jego stężenia w organizmie, może być przestępstwem, bądź wykroczeniem.
• Funkcjonariusze żądają także okazania posiadanych środków ratunkowych, których stan liczbowy nie może być mniejszy od ilości członków załogi przebywającej na jednostce,- zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 14 marca 2003 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej.
• W trosce o czystość środowiska naturalnego policjanci proszą m.in. o okazanie worków na śmieci oraz saperki - w szczególności podczas postoju jednostki w miejscach, gdzie nie ma kontenerów na śmieci (wyspy, zalesione nadbrzeże - stosowane jest to w przypadku czarterowanych łodzi żaglowych). Posiadanie tych przedmiotów nie jest obowiązkowe i brak ich nie podlega ukaraniu mandatem, jednakże powołując się na zasadę dobrej etyki żeglarskiej, wszyscy powinniśmy dbać o środowisko naturalne i nie możemy go zaśmiecać.
• Policyjne doświadczenie pokazuje, że podczas kontroli należy przypomnieć załodze o zasadach bezpieczeństwa na wodzie, ewentualnym ostrzeżeniu o zbliżających się zmianach pogody, jak również przypomnienie numerów telefonów alarmowym, w tym do WOPR.
Przed wyruszeniem na szlak warto zajrzeć do poniższych aktów prawnych:
• ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI z dnia 11 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji
• ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa
• USTAWA z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
• ROZPORZĄDZENIEMINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych
• ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 14 marca 2003 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej
Prosimy o zapoznanie się z przepisami porządkowymi obowiązującymi na wodach śródlądowych uznawanych za żeglowne, aby wiedzieć, co policjanci mogą skontrolować i na co zwracają szczególną uwagę:
• Brak uprawnień do pływania silnikami powyżej 10 KW ( 13.6 KM) – art. 61 pkt 1 pkt Ustawy o żegludze śródlądowej
• Brak świadectwa zdolności żeglugowej na lodź motorową od 102 KM ( 75 KW)- art. 62 pkt 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Rejestracji podlega statek używany do uprawiania sportu i rekreacji o długości powyżej 5 m i napędzie większym niż 5 KW ( 6.8 KM)
• Niestosowanie się do znaków żeglugowych – art. 62 pkt 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Nie posiadanie oznakowania na łodzi – art. 62 pkt 2 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Naruszenie bezpieczeństwa w żegludze – art. Art. 62 pkt 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Zagrodzenie dojścia do jeziora 1.5 metra – art. 194 ust. 2 Ustawy prawo wodne
• Wybudowanie pomostu o długości do 25m bez pozwolenia- art. 192 ust. 1 Ustawy prawo wodne
• Niszczenie lub uszkadzanie brzegów śródlądowych – art. 191 Ustawy prawo wodne
• Uprawianie narciarstwa wodnego poza akwenem wyznaczonym - art. 62 pkt 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Pływanie bez uprawnień jachtem żaglowym o długości powyżej 7.5 m – art. 61 pkt 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Pływanie jachtem żaglowym o długości powyżej 12 m lub mocy silnika 15 KW bez rejestracji (brak dowodu rejestracyjnego) – art. 59 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Sternik motorowy: prowadzenie jachtów motorowych z silnikiem do 60 KW (80 KM)
• Starszy sternik motorowy: prowadzenie jachtów motorowych powyżej 60 KW (81 KM)
• Prowadzenie łodzi żaglowej powyżej 12 m pokładu – sternik jachtowy
• Prowadzenie jachtu żeglownego do 7.5 m i mocy silnika do 10 KW ( 13.6 KM) nie wymaga uprawnień
• Nieprzestrzeganie przepisów wydanych przez radę powiatu (pływanie w strefie ciszy) - art. 338 Ustawy Prawo ochrony środowiska
• Wypalanie traw – art. 131 Ustawy o ochronie środowiska
• Palenie ogniska w miejscach niedozwolonych – art. 82§1 pkt. 7 Kodeksu Wykroczeń (KW)
• Wjazd do lasu – art. 161 KW
• Zaśmiecanie lasu – art. 162 §1 KW
• Stosowanie nawozów niezgodnie z warunkami – art. 24A Ustawy o nawozach i nawożeniu
• Zanieczyszczanie wody służącej do picia – art. 109 & 1 KW
• Zanieczyszczenie dróg wodnych – art. 62 pkt 9 w zw. Z art. 47 ust 1 Ustawy o żegludze śródlądowej
• Wiązanie łodzi do drzewa – art. 62 pkt 1 w zw. Z & 7.04 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie przepisów żeglugowych
• Połów ryb łodzią nie zarejestrowaną – art. 27 ust.1 pkt.3 Ustawy o rybactwie śródlądowym – MKK 200 zł
• Dokonywanie amatorskiego połowu ryb bez zezwolenia – art. 27 ust.1 pkt.1 Ustawy o rybactwie śródlądowym – MKK 200 zł
• Nieoznaczeni przez rybaka sieci rybackich – art. 27 ust. 1 pkt 3 Ustawy o rybactwie śródlądowym – MKK 200 zł
• Łowienie ryb w odległości mniejszej niż 50 m od siatek rybackich – art.27 ust.1 pkt 2 Ustawy o rybactwie śródlądowym – MKK 200 zł
Bezpieczne wakacje na Warmii i MazurachWypromuj również swoją stronę