Lidl reaguje: stanowczo sprzeciwiamy się okrucieństwu wobec zwierząt
2023-12-12 08:48:29(ost. akt: 2023-12-12 14:15:08)
Mięso świń żyjących w przepełnionych chlewach oraz traktowanych brutalnie w jednym z gospodarstw hodowlanych, sprzedawane jest przez supermarkety niemieckiej sieci Lidl. To ustalenia organizacje praw zwierząt. -Trafiło także do Polski - poinformowała Fundacja Alberta Schweitzera.
Walcząca o prawa zwierząt Fundacja Alberta Schweitzera, powołującą się na hiszpańskie Obserwatorium Dobrostanu Zwierząt (OPA), podała, że mięso z zakładu hodowlanego we wsi Quintanilla del Coco, w prowincji Burgos, miało trafiać do sklepów Lidl również poza Hiszpanią.
“Ferma, na której zarejestrowano przerażające obrazy, dystrybuuje wieprzowinę do supermarketów sieci Lidl, także w Polsce, i posiada certyfikat dobrostanu zwierząt” - napisała w przekazanym PAP komunikacie Karolina Kunda-Kuwieckij, rzecznik prasowa Fundacji Alberta Schweitzera.
Organizacja przypomniała, że w sieci dostępny jest materiał filmowy, przedstawiający przerażające warunki i okrucieństwo stosowane wobec zwierząt.
“Niestety nie jest to jednorazowy przypadek. Materiał ten jest już siódmym dochodzeniem w ciągu kilkunastu miesięcy ujawniającym okrucieństwo w łańcuchu dostaw Lidla” - napisały władze fundacji.
W trakcie kontroli na farmie inspektorzy zaobserwowali liczne przypadki problemów zdrowotnych świń, m.in. przepuklin, deformacji nóg oraz bolesnych ran. Potwierdzili też przypadki kanibalizmu pomiędzy zwierzętami.
Kontrolerzy, którzy sfilmowali sytuację w gospodarstwie, zarejestrowali skrajnie niehigieniczne warunki hodowli świń, w tym m.in. pozostawione w chlewni w różnych stanach rozkładu zwierzęta, a także szczurze odchody w korytach do karmienia.
Według dzienników “El Pais” i “El Correo de Burgos” w związku z wykrytymi nadużyciami w Quintanilla del Coco przed sądem w Lerma rozpoczęło się już postępowanie przeciwko właścicielom zakładu hodowlanego dostarczającego mięso do sieci sklepów Lidl.
Hiszpańscy hodowcy są oskarżeni o prowadzące do śmierci znęcanie się nad zwierzętami, a także o oszustwo.
W czwartek ekologiczna Fundacja Franza Webera wezwała dwóch ministrów z regionalnego rządu wspólnoty autonomicznej Kastylii i Leonu, odpowiedzialnych za przemysł, rolnictwo i hodowlę zwierząt o podanie się do dymisji.
Zaapelowała też do władz firmy Lidl o “lepsze kontrole dobrostanu zwierząt” w zakładach współpracujących z tą spółką.
Do czasu publikacji materiału Lidl nie odpowiedział na pytania PAP, czy takie mięso mogło trafić również do sklepów Lidla w Polsce. PAP wysłała pytania do niemieckiej centrali Lidla w piątek 8 grudnia rano.
Marcin Zatyka (PAP)
Na naszego maila otrzymaliśmy oświadczenie Lidla w tej sprawie:
Lidl stanowczo sprzeciwia się okrucieństwu wobec zwierząt. Ukazane na nagraniach cierpienie jest dla nas szokujące i nie do przyjęcia.
Natychmiast skontaktowaliśmy się z naszym dostawcą, który potwierdził, że zakończył współpracę biznesową z opisaną hodowlą świń już w 2022 roku, w związku z utraceniem przez nią certyfikatu świadczącego o dobrostanie zwierząt w lipcu 2022 r. Ostatnia dostawa produktów z przedmiotowej hodowli do naszego dostawcy miała miejsce pod koniec września 2022 r. Nasz dostawca potwierdził również, że żaden z jego dostawców nie pozyskiwał zwierząt i/lub mięsa z opisywanej w artykule hodowli.
Zgodnie z pozyskanymi przez nas informacjami należy wykluczyć, że wieprzowina z opisanej hodowli świń była wykorzystywana w artykułach pochodzących z firmy Campofrio od października 2022 r.
Lidl jest świadomy swojej odpowiedzialności. Wszędzie tam, gdzie nasze działania mają wpływ na ludzi, zwierzęta i środowisko, chcemy wykorzystać nasze możliwości i wprowadzać pozytywne zmiany. Lidl od lat angażuje się w dalszy rozwój standardów w zakresie dobrostanu zwierząt i nadal będzie to robić. Jako rzetelny partner pragniemy stale polepszać warunki hodowli. Wyraźnie widzimy potrzebę transformacji tego obszaru i będziemy w dalszym ciągu intensywnie pracować nad projektowaniem naszego asortymentu we współpracy z naszymi partnerami i dostawcami w całym łańcuchu dostaw – z myślą o potrzebach klientów. Wszyscy dostawcy świeżego mięsa i drobiu marki własnej Lidl Polska posiadają certyfikaty International Featured Standard (IFS) lub British Retail Consortium (BRC).
W naszych politykach zakupowych opisujemy specyfikacje, cele i konkretne wytyczne dla zakupu produktów pochodzenia zwierzęcego dla wszystkich naszych marek własnych. Nasza własna marka Sol y Mar, istniejąca od 2013 roku w obszarze artykułów promocyjnych, również podlega tym wymogom.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez