Kiedy zakończy się budowa Dworca Głównego w Olsztynie? [GALERIA]

2023-12-09 17:00:00(ost. akt: 2023-12-09 14:45:00)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Zakończenie prac przy budowie nowego dworca PKP Olsztyn Główny planowane jest w pierwszych miesiącach 2024 roku - poinformował Bartłomiej Sarna z PKP S.A. Nowy dworzec to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji w stolicy Warmii i Mazur.
Jak poinformował Bartłomiej Sarna z wydziału współpracy z mediami PKP S.A., obecnie na placu budowy dworca Olsztyn Główny finalizowane są prace związane z wykonaniem poszycia dachowego – układana jest warstwa izolacyjna oraz wierzchnia pokrycia dachowego.

— Kontynuowane są roboty przy montażu szklanej elewacji budynku dworca od strony peronów. Rozpoczęliśmy również montaż elewacji na bokach budynku. Wewnątrz trwają prace tynkarskie oraz związane z wykonaniem posadzek cementowych — wymienił Sarna. Zapowiedział, że w najbliższym czasie planowany jest montaż wind i schodów ruchomych. Na zewnątrz prowadzone są natomiast roboty ziemne, a także żelbetowe przy wykonaniu pochylni prowadzącej z placu w kierunku tunelu na perony.

Fot. Zbigniew Woźniak

Jak dodał, PKP planuje zakończyć prace przy budowie nowego dworca Olsztyn Główny w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

Nowy Dworzec Kolejowy Olsztyn Główny to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w stolicy Warmii i Mazur. Obiekt powstanie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych, z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Będzie to czwarty w kolejności Dworzec Główny w Olsztynie. Pierwszy wybudowano w 1872 roku, drugi po 1945 roku, na skutek odbudowy pierwszego, natomiast trzeci - w latach 1969-1971.

Fot. Zbigniew Woźniak

Jak podało biuro prasowe PKP S.A., budowa nowego obiektu ma na celu wyeksponowanie nowoczesnego w formie i bryle budynku dworca oraz stworzenie reprezentacyjnej przestrzeni wejściowej przed nim, w formie placu miejskiego z dobrym połączeniem z innymi środkami transportu. Ważnym aspektem inwestycji jest budowa nowego tunelu pod dworcem i peronami, który pozwoli połączyć dwie części miasta, dotychczas rozdzielone torami.

Nowy budynek dworca ostanie wzniesiony na planie trapezu; na elewacji frontowej znajdą się wielkoformatowy zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z dotychczasowego dworca neon "Dworzec Kolejowy". Od strony peronów na elewacji zostanie umieszczony napis z logotypem PKP i nazwą dworca. Długość elewacji od strony peronów wyniesie ok. 73 m, natomiast szerokość pod dachem – blisko 29 m. W najwyższym punkcie dachu budynek będzie miał około 12 m wysokości. Od strony torów zaprojektowano połączenie bryły z wiatą peronu 1., która nawiąże stylem do dworca. Modernistyczna bryła zostanie przykryta wystającym poza jej obrys dachem.

Fot. Zbigniew Woźniak

Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 70,97 mln zł brutto. Wykonawcą robót budowlanych jest Torpol S.A., a dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy.


[youtube]https://youtu.be/ZgyPdYS61C8?si=uB3zkDJPJ3UXDUy1[/youtube]


(PAP)

autorka: Agnieszka Libudzka

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Cyranka #3112353 10 gru 2023 09:34

    Reprezentacyjny plac z rozpadającymi się budynkami pks i wieżowca w tle. Nikt nie były w stanie napisać lepszej kpiny.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz