Poprószyło śniegiem, drogowcy w Olsztynie sypnęli solą. Ile ton poszło na pierwszy rzut? A ile czeka na całą zimę?
2023-11-17 15:59:31(ost. akt: 2023-11-17 15:48:35)
Gdy w Olsztynie spadł pierwszy śnieg, mieszkańcy zaczęli się zastanawiać: czy zima w tym roku zaskoczy kierowców? Tym bardziej, że synoptycy zapowiadają duże opady śniegu. Na ile Olsztyn przygotowany jest do zimy?
Czy olsztyńskie służby przygotowane na nadejście tegorocznej zimy? Czy zabezpieczono tony soli drogowej i piasku? Czy gotowy jest już sprzęt, który je rozwiezie, już czeka w gotowości na opady śniegu? W nocy z czwartku na piątek, z 16 na 17 listopada, pierwszy raz tej jesieni zrobiło się biało. Ale to dopiero początek, bo — jak przewidują prognozy pogody — czeka nas sroga zima.
— Blisko 30 ton soli drogowej zostało zużyte przez pługosolarki, które w nocy z czwartku na piątek, kiedy spadł pierwszy śnieg, wyjechały na ulice Olsztyna. Prace mające na celu zapewnienie szorstkości nawierzchni i przejezdności wszystkich głównych arterii w mieście zakończyły się przed porannym szczytem komunikacyjnym. Aktualnie w magazynie pozostaje ponad 600 ton soli drogowej, której zapas będzie na bieżąco uzupełniany — wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik ZDZiT. — Jak co roku, w ramach Akcji Zima zaplanowano 24-godzinne dyżury w systemie zmianowym, podczas których nieustannie śledzone są prognozy pogody oraz zmieniające się warunki atmosferyczne. W ten sposób możemy szybciej reagować, kiedy wymaga tego sytuacja. W rozpoczynającym się sezonie zimowym ZDZiT w Olsztynie ma do utrzymania ponad 350 km jezdni, kilkaset tys. mb chodników przy jezdniach na osiedlach poza pasami drogowymi, kilkanaście tysięcy m kw schodów oraz blisko pół tysiąca przejść dla pieszych.
I dodaje: — W gotowości cały czas czeka kilkanaście ciężkich pojazdów do zimowego utrzymania jezdni, wśród nich pługosolarki, pługopiaskarki, pługi czy ciągniki z posypywaczami. W czasie zimy jezdnie w zależności od przypisanych im kategorii posypywane są: I — tylko solą, II — mieszanką soli z piaskiem, III — tylko piaskiem. Priorytetem są naturalnie ulice tranzytowe, z komunikacją miejską i ważnymi obiektami publicznymi. To tzw. ulice „I” kolejności, jak np. ul. Artyleryjską, ul. Bałtycką, al. Sikorskiego czy al. Wojska Polskiego.
Dla porównania w sezonie zimowym 2022/2023 na zimowe utrzymanie dróg w Olsztynie zużyto 2 600 ton soli, około 1 600 ton mieszanki piasku z solą oraz około 45 ton piasku. W sumie daje to ponad 4 200 ton materiałów drogowych.
Jaka czeka nas zima?
Synoptycy IMGW przewidują, że podczas najbliższych miesięcy czeka nas… prawdziwa zima. Taka, jakiej nie było w Polsce od wielu lat.
Temperatury utrzymają się w normie wieloletniej, odnotowywanej między 1991 a 2020 rokiem. Zdarzą się prawdziwe śnieżyce i siarczysty mróz, jednak nie obędzie się również bez odwilży.
Pierwsze duże opady śniegu pojawią się już na początku grudnia. Zdarzą się również dni nawet z kilkunastostopniowym mrozem. Niemal identyczny będzie styczeń.
ar
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez