Kolejowa inwestycja za ponad miliard złotych
2023-10-08 12:00:00(ost. akt: 2023-10-06 14:39:23)
Na giżyckim dworcu podpisano umowę na modernizację i elektryfikację linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze. Po zakończeniu wszystkich prac podróż z Olsztyna do Ełku przez Giżycko skróci się o około 50 minut.
Wczoraj PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację i elektryfikację następnego odcinka: z Giżycka do Korsz. Termin realizacji inwestycji został określony na 30 miesięcy od daty rozpoczęcia prac.
Dzięki elektryfikacji linii z Ełku przez Giżycko do Korsz nie będzie konieczności zmian lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co oznacza krótszy czas przejazdu, wzrost przepustowości linii oraz mniejsze oddziaływanie na środowisko. Mieszkańcy tej części regionu szybciej i wygodniej dojadą do stolicy województwa. Po zakończeniu wszystkich prac podróż koleją z Ełku do Olsztyna zajmie poniżej 2 godzin.
W ramach prac na odcinku Giżycko – Korsze nastąpi m.in. wymiana nawierzchni kolejowej, elektryfikacja z budową sieci trakcyjnej, poprawa bezpieczeństwa na 38 przejazdach kolejowo-drogowych (w tym likwidacja 7), modernizacja 4 stacji (Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny i Korsze) i 5 przystanków osobowych (Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn, Linkowo). Umowę na tę inwestycję, a także na nadzór inwestorski, podpisano na giżyckim dworcu 2 października.
— To kolejna niezwykle ważna inwestycja, która będzie wpływała na rozwój regionu warmińsko-mazurskiego. To kontynuacja wcześniejszych działań na odcinku Ełk – Giżycko — mówił w Giżycku sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. — Działamy konsekwentnie, chcemy, aby ta linia była w całości zmodernizowana i zelektryfikowana, dostosowana do potrzeb małych miejscowości i dostępna także dla osób z ograniczeniami w poruszaniu się. Jestem pewien, że ta inwestycja przyczyni się do tego, że będziemy wszyscy chętniej korzystać z bezpiecznego i ekologicznego transportu, jakim jest kolej.
Dla Giżycka jest to szczególnie ważna inwestycja, ponieważ oprócz zmodernizowanej linii kolejowej miasto zyska nowy most kolejowy nad Kanałem Łuczańskim, przejście podziemne prowadzące z miasta na plażę nad jeziorem Niegocin oraz drogę łączącą ul. Białostocką z ul. Jeziorną.
Dla Giżycka jest to szczególnie ważna inwestycja, ponieważ oprócz zmodernizowanej linii kolejowej miasto zyska nowy most kolejowy nad Kanałem Łuczańskim, przejście podziemne prowadzące z miasta na plażę nad jeziorem Niegocin oraz drogę łączącą ul. Białostocką z ul. Jeziorną.
— Przez kilkanaście lat PKP Polskie Linie Kolejowe zabiegały o wspólną inwestycję – budowę przejścia podziemnego w Giżycku, stanowiącego dojście do plaży. Trwały rozmowy z ówczesnym samorządem miasta, niestety bez efektu. Nie udało się się uzgodnić wspólnych warunków. Teraz niemożliwe stało się możliwe — mówił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. —
W przyszłym roku przejście zostanie oddane do użytku. W dodatku na odcinku zaraz za stacją w lokalizacji przejścia podziemnego linia kolejowa zostanie podniesiona do około dwóch metrów, co spowoduje, że trudniej będzie przekraczać tory w miejscu niedozwolonym, będzie bezpieczniej.
W przyszłym roku przejście zostanie oddane do użytku. W dodatku na odcinku zaraz za stacją w lokalizacji przejścia podziemnego linia kolejowa zostanie podniesiona do około dwóch metrów, co spowoduje, że trudniej będzie przekraczać tory w miejscu niedozwolonym, będzie bezpieczniej.
— Wykonawcą odcinka z Giżycka do Korsz będzie polska firma Torpol, która obecnie przebudowuje stację Olsztyn i robi to w terminie. Myślę, że tu również będzie tak samo — zaznaczył prezes Merchel. — Inwestycje na Warmii i Mazurach, które realizujemy, są największe w historii: przebudowa stacji Ełk, stacji Olsztyn, modernizacja linii kolejowej od Ełku do Giżycka, niedawno podpisana umowa na przebudowę stacji Ostróda, modernizacja systemów sterowania od Iławy do Olsztyna, niedawno zakończona inwestycja Działdowo – Olsztyn, w najbliższym czasie ogłosimy przetarg na linię Czerwonka – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz — podkreślał Ireneusz Merchel.
Senator PiS Małgorzata Kopiczko podkreśliła, że dobra infrastruktura kolejowa to bezpieczeństwo i komfort, a także poprawa warunków życia mieszkańców. — Dziękuję panu ministrowi Bittelowi i prezesowi Merchelowi za zrozumienie naszych potrzeb — powiedziała.
Zadowolenia z kolejowych inwestycji nie ukrywał burmistrz Giżycka Wojciech Karol Iwaszkiewicz: — Na naszych oczach odbywają się wydarzenia, które zapiszą się w historii nie tylko Giżycka, ale całego regionu. Wielkie inwestycje kolejowe na tym obszarze były bardzo pożądane, od kilkudziesięciu lat odcinek Ełk – Korsze nie był zelektryfikowany, co miało zapewne konsekwencje w rozkładach jazdy przewoźników — powiedział. I dodał: — Giżycko przy tej inwestycji zyskuje bardzo wiele nowej infrastruktury. Bardzo dziękuję PKP PLK za to, że nie zostały obojętne na potrzeby mieszkańców miasta i regionu. W ramach tej inwestycji powstanie nie tylko nowy most kolejowy, przejście podziemne, ale też nowa droga łącząca ulice Białostocką i Jeziorną. To są ważne rzeczy, które kosztują bardzo dużo i prawdopodobnie miasta bardzo długo by nie było na to stać. Ale wspólnie można zrobić więcej. To jeden z przykładów, kiedy przy dużej inwestycji państwowej małe miejscowości, miasta powiatowe mogą jednocześnie zyskać bardzo wiele dla siebie. To kolejny przykład dobrej współpracy rządu z samorządem i spółkami państwowymi.
Zakończenie prac planowane jest w II kwartale 2026 roku. Z kolei prace na odcinku Giżycko – Ełk koncentrują się obecnie na stacji Giżycko oraz na stacji Stare Juchy, gdzie budowane są nowe perony. W Giżycku na stacji budowane jest przejście podziemne, prowadzone są prace zbrojarskie i ciesielskie. Na moście na Kanale Łuczańskim postępuje rozbiórka podpór i zabudowa ścianek szczelnych. Zakończenie prac planowane jest w IV kwartale 2024 roku.
Katarzyna Tomaszewicz
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez