Budowa „szesnastki” przyspieszy. Kiedy Mrągowo połączy się z Ełkiem?

2023-08-25 19:30:00(ost. akt: 2023-08-25 14:55:56)
Tak dziś wygląda ekspresowa S16 przez Mazury

Tak dziś wygląda ekspresowa S16 przez Mazury

Autor zdjęcia: GDDKiA

Czy budowa S16 przyspieszy? Taką nadzieję daje przyjęta przez Sejm specustawa, zgodnie z którą S16 będzie drogą rokadową, a więc strategiczną z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju. A to pozwoli na przyspieszenie procedur związanych z realizacją inwestycji.
Mamy przełom w sprawie budowy S16. Bo za taki trzeba uznać przyjęcie przez Sejm ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw. Ustawa czeka teraz tylko na podpisanie przez prezydenta.

Co się za nią kryje? Otóż daje ona możliwość szybszej realizacji inwestycji o charakterze strategicznym. Ustawa zakłada, że dla wybranych inwestycji nie trzeba będzie uzyskiwać decyzji środowiskowych. Wystarczy postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, którego nie będzie można zaskarżyć. O tym, jakie inwestycje są strategiczne, będzie decydowała Rada Ministrów.

Uznanie S16 za drogę strategiczną pozwoliłoby więc zamknąć procedury związane z kwestiami środowiskowymi i ogłosić przetarg na budowę drogi w dawno już wybranym wariancie.

— Specustawa daje możliwość realizowania tej inwestycji z uproszczeniem procedur. Mamy wojnę w Ukrainie… to wymaga podejmowania historycznych decyzji i taką decyzją jest budowa S16 jako drogi rokadowej, czyli takiej, którą będzie się mogło przemieszczać wojsko — mówił w ubiegły piątek minister Norbert Maliszewski, minister w kancelarii premiera na wspólnej konferencji z senator Małgorzatą Kopiczko i posłem Jerzy Małeckim.

Zapowiedź tej ustawy padła zresztą po raz pierwszy na VII Kongresie Przyszłości, który odbył się w maju Olsztynie. Jak tłumaczył na Kongresie Przyszłości prof. Norbert Maliszewski, to jest skrócenie czasu na uzyskanie tzw. pozwolenia na budowę często o połowę. — Szacuje się, że średnio ten okres trwa czterdzieści kilka miesięcy, dzięki nowej ustawie uda się skrócić ten czas o połowę — powiedział szef Rządowego Centrum Analiz. — Taki tryb przygotowywania tej inwestycji daje ogromne szanse na to, że ta droga w końcu faktycznie powstanie. Będzie bowiem drogą strategiczną rokadową, czyli miejscem do szybkiego przemieszczania się wojska.

Szczególny tryb dla S16 ułatwiłby zdecydowanie zadanie drogowcom. — Co prawda, przygotowując materiały do decyzji środowiskowej przez tyle lat, zrobiliśmy to z najwyższą starannością, w zgodzie zobowiązującymi przepisami. Nie o to chodzi, że poszukujemy tej drogi na skróty, tylko chodzi o to, żeby ułatwić procedury administracyjne — stwierdził Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

Bo budowa S16 od Mrągowa do Ełku ugrzęzła w administracyjnych procedurach. Drogowcy już ponad dwa lata czekają na wydanie decyzji środowiskowej dla wybranego wariantu. Wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie został złożony w grudniu 2020 roku. Przypomnijmy, że w grę wchodziły trzy warianty (w tym jeden bliżej Rynu), spośród których GDDKiA wybrała wariant biegnący bliżej Mikołajek. Cały czas procedowany jest wariant zarekomendowany przez drogowców, czyli B.

Co może zrobić RDOŚ? Może wydać decyzję pozytywną dla rekomendowanego wariantu, ale może też wybrać inne rozwiązanie, czyli za zgodą GDDKiA wydać decyzję środowiskową dla racjonalnego wariantu alternatywnego lub racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska. W przypadku braku możliwości realizacji przedsięwzięcia w tych wariantach oraz w przypadku braku zgody drogowców na wskazanie w decyzji wariantu dopuszczonego do realizacji RDOŚ odmawia zgody na realizację przedsięwzięcia.

Jednak trudno powiedzieć, kiedy regionalny dyrektor ochrony środowiska w Olsztynie może wydać decyzję. Jak mówiła nam ostatnio Justyna Januszewicz, rzecznik Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie, będzie to nie wcześniej niż w drugim półroczu tego roku – może we wrześniu. A to przecież nie kończy procedury, bo w przypadku pozytywnej decyzji na pewno będą odwołania, bo inwestycja budzi spore emocje. Nie brakuje przeciwników budowy drogi. Znowu miną miesiące, jak sprawa ostatecznie się wyjaśni. Specustawa daje szansę na to, że wreszcie coś się zmieni. Bo nigdy jeszcze sprawy „szesnastki” nie zaszły tak daleko. Budowa S16 znalazła się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030, co oznacza, że inwestycja ma zapewnione finansowanie (ok.5,7 mld zł) i według założeń miałaby być budowana w latach 2026-2028.

Andrzej Mielnicki


W weekendowym (25-27 sierpnia) wydaniu Gazety Olsztyńskiej m.in.

Las to nie rezerwat. Trzeba go ciąć
Czas unieważnić znaną sentencję: nauka nie poszła w las. Poszła, i to bardzo daleko. O kontrowersjach dotyczących wycinki lasów rozmawiamy z Sławomirem Piętką z Katedry Leśnictwa i Ekologii Lasu.

Ukraina walczy także językiem i dyskursem publicznymPółtora roku wojny cywilizacyjnej
Początkowo wydawało się, że, mówiąc językiem 1939 roku, Zachód nie będzie umierał za Ukrainę. Sukcesy militarne Kijowa spowodowały jednak coraz śmielszą pomoc ze strony Francji i Niemiec. Dziś trudno już mówić o lokalnym konflikcie, albowiem w istocie jesteśmy świadkami wojny cywilizacyjnej pomiędzy światem autokratycznym a demokracją — mówi prof. Marek Melnyk.

Senator Lidia StarońZawsze po stronie ludzi
Senator Lidia Staroń będzie ubiegać się po raz trzeci o mandat senatorski. Ponownie z własnego „Komitetu Wyborczego Wyborców Lidia Staroń – zawsze po stronie ludzi”. To jedna z najbardziej rozpoznawalnych parlamentarzystek z Warmii i Mazur.

Z wielką przyjemnością oddajemy w Państwa ręce najnowsze wydanie Magazynu Turystycznego Warmia&Mazury.

Już jest! Najnowszy numer Rolniczego ABC już w sprzedaży

Jak kupić e-wydanie? Wystarczy kliknąć w zdjęcie jedynki poniżej, lub wejść na kupgazete.pl