Dworzec w Olsztynie idzie pod sam dach. To będzie nowa wizytówka miasta [ZDJĘCIA]
2023-08-22 18:00:00(ost. akt: 2023-08-22 15:48:26)
To jedna z trzech najważniejszych inwestycji, które obecnie trwają w Olsztynie. Nawet chyba bardziej wyczekiwana przez mieszkańców niż nowa linia tramwajowa czy hala Urania. Bo dworzec kolejowy to wizytówka miasta.
Tej inwestycji kibicują olsztynianie, bo Olsztyn jest jedynym miastem wojewódzkim w Polsce, które do tej pory nie ma nowoczesnego dworca. Stary służył mieszkańcom 51 lat, nowy ma ma wprowadzić Olsztyn w XXI wiek. Tak przynajmniej deklarują kolejarze. Konstrukcję nowego budynku widać z daleka, choć na pierwszy rzut oka trudno ocenić etap prac.
Co teraz dzieje się na budowie dworca?
— Zakończyliśmy już prace konstrukcyjne i murarskie na poziomie -1 nowego Olsztyna Głównego — tłumaczy Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A. — Do uzupełnienia została tylko część stropu, którą będzie można wykonać po demontażu dźwigu. Obecnie są wykonywane prace konstrukcyjne na poziomie parteru i piętra. W pierwszej połowie września planowany jest montaż stalowej konstrukcji dachu. Równolegle w nowo powstającym budynku prowadzone są również roboty instalacyjne.
Jaki będzie przyszły dworzec?
Według zapewnień kolejarzy nowoczesny i funkcjonalny. Będzie miał trzy kondygnacje — jedną podziemną i dwie nadziemne, a w najwyższym punkcie będzie mierzył 12 m. Swoim wyglądem ma przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur. Na jego dachu ma być zainstalowanych ponad 1300 paneli fotowoltaicznych o oryginalnym wyglądzie i bryle. Obok dworca zaplanowany jest parking na 52 miejsca postojowe i 1500 mkw. terenów zielonych.
Co istotne, obok powstaje nowe przejście podziemne, które połączy dworzec z Zatorzem. To było marzenie mieszkańców osiedli leżących za torami. Budowa tunelu jest częścią innej inwestycji, a mianowicie modernizacji stacji Olsztyn Główny, która również trwa. Nowe przejście podziemne, które powstaje obok poprzedniego, ma 140 metrów długości, a więc jest o 100 metrów dłuższe niż stare. Według zapewnień kolejarzy gotowych jest 6 z 10 segmentów tunelu. Z przejścia na perony prowadzić będą windy i ruchome schody. Tunel będzie miał szerokość 5,64 m, a wysokość: 2,4-3,1 m. Zatem będzie nie tylko dłuższy, ale szerszy i wyższy niż stare przejście podziemne.
Od kwietnia podróżni mogą już korzystają z przebudowanego peronu nr 4. Teraz prace koncentrują się m.in. na peronie nr 3, który ma być oddany do użytku do końca sierpnia. Na peronie stoją już stalowe filary wiaty, choć jeszcze nie ma zadaszenia. Będzie tu stała wiata z peronu czwartego. Dlaczego nie ta, która była? Otóż wiaty są różnej długości i szerokości. I chcąc spełnić wymogi bezpieczeństwa, a zarazem zachować konstrukcje wiat na nowych peronach, trzeba je zamienić między peronami, a ich filary ustawić lekko pod kątem (30-40 stopni), by zmieścić je na peronach.
Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków wiaty z peronów 2, 3 i 4, które zostały uznane za zabytkowe i mają powrócić na dworzec, będą zamienione. Wiata z peronu czwartego zostanie zamontowana na peronie trzecim, na peronie czwartym stoi już wiata z peronu drugiego, na peronie drugim pojawi się wiata z peronu trzeciego
Ktoś zapyta: a co z peronem pierwszym?
I słusznie, stara wiata zniknęła wraz z rozbiórką starego dworca. Dlatego w jej miejsce zostanie ustawiona nowa wiata stalowa, która będzie się łączyć z budynkiem dworca, dodatkowo pełniąc funkcję zadaszeń wyjść z tego budynku. Formą i materiałami ma nawiązywać do nowego dworca. Będzie miała 136 m długości.
Warto dodać, że najdłuższy będzie peron 1 (511 m), a najkrótszy – peron 4 (301 m).
Koszt obu inwestycji kolejowych, które dofinansowywane są ze środków unijnych, to ponad pół miliarda złotych. Kolejarze zapewniają, że prace idą zgodnie z harmonogramem, mimo sporów sądowych, które toczy spółka Retail Provider, właściciel byłego dworca PKS w związku z tymi inwestycjami kolejowymi. Dworzec ma być gotowy na początku 2024 roku. W przyszłym roku ma zakończyć się też przebudowa stacji – tu usłyszeliśmy o maju, ale zobaczymy.
Szkopuł w tym, że będziemy mieli nowoczesną stację, piękny dworzec, a obok
będzie zamknięty na cztery spusty wieżowiec i nieczynny dworzec autobusowy.
Szkopuł w tym, że będziemy mieli nowoczesną stację, piękny dworzec, a obok
będzie zamknięty na cztery spusty wieżowiec i nieczynny dworzec autobusowy.
Czy jest szansa na to, że teren wokoło może się zmienić?
Były sygnały, że władze miasta, chcąc uporządkować tę przestrzeń, nie wykluczają zamiany gruntów z Retail Provider, ale nadal nie ma żadnych konkretnych decyzji. Wciąż nieznany jest też los wieżowca, który w 90 proc. należy do spółki Polregio, a w ok. 10 proc. do Retail Provider.
Polregio próbuje sprzedać nieruchomość, ostatnio za nieco ponad 4 mln zł, ale w ostatnich dwóch przetargach nie wpłynęła żadna oferta. Spółka zapewnia, że dalej będzie próbowała sprzedać nieruchomość.
Polregio próbuje sprzedać nieruchomość, ostatnio za nieco ponad 4 mln zł, ale w ostatnich dwóch przetargach nie wpłynęła żadna oferta. Spółka zapewnia, że dalej będzie próbowała sprzedać nieruchomość.
Andrzej Mielnicki
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez