Stacja Olsztyn Główny zmienia się dla pasażerów. Zaglądamy na plac budowy nowego dworca [GALERIA]

2023-07-26 08:30:00(ost. akt: 2023-07-26 10:16:22)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Postępy prac na modernizowanej stacji kolejowej Olsztyn Główny widać gołym okiem. Podróżni korzystają już m.in z przebudowanego peronu nr 4, a dawny budynek dworca, który służył ponad 51 lat zniknął z powierzchni ziemi. W jego miejscu rośnie już kolejny - nowoczesny i funkcjonalny. Jak idą prace na stacji Olsztyn Główny?
Zmodernizowane stacje i przystanki z wygodnym dostępem do peronów dla wszystkich pasażerów zachęcają do codziennych podróży pociągami w woj. warmińsko – mazurskim. Sprawne wykorzystanie przez PLK S.A. środków unijnych oraz budżetowych w efekcie poprawia dostęp do ekologicznego środka transportu.

Na stacji Olsztyn Główny podróżni od kwietnia korzystają z przebudowanego peronu nr 4. Aktualnie prace koncentrują się m. in. na peronie nr 3, którego oddanie do użytku planowane jest do końca sierpnia. Postępują prace przy przebudowie przejścia podziemnego od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, które będzie szersze i wyższe.

Fot. Zbigniew Woźniak

Gotowych jest 6 z 10 segmentów tunelu. Z przejścia na perony prowadzić będą windy i schody ruchome, co ułatwi dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stacja stanie się dostępniejsza także mieszkańcom osiedla Zatorze.

Na stacji gotowych jest także ponad 21 km torów (z 28 km) oraz 84 rozjazdy (ze 116) wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Wykonawca zrealizował prace rozbiórkowe peronu nr 3, połowy peronu nr 2 oraz torów nr 1 i 3, co umożliwi budowę kolejnych segmentów przejścia pod torami oraz nowych torów i peronów. Rozpoczęły się prace przy budowie nastawni.

Fot. Zbigniew Woźniak

Obecnie wciąż trwają prace nad budową nowego budynku dworca. Zostanie wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą. Budynek będzie składał się z trzech kondygnacji — jednej podziemnej i dwóch nadziemnych, a w najwyższym punkcie będzie miał 12 m wysokości. Budynek wyglądem będzie przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur.

Zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków w trakcie remontu dworca zajęto się także wiatą. Oczyszczono i pomalowano stalowe filary oraz odbudowano drewniane zadaszenie, które ochroni podróżnych przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Są ławki, nowe oznakowanie oraz gabloty na rozkłady jazdy i istotne informacje. Podróżni, mimo realizowanego szerokiego zakresu robót, mają zapewniony dostęp do pociągów. O drogach dojścia informują znaki i tablice.

Fot. Zbigniew Woźniak

Zadanie o wartości ok. 400 mln złotych realizowane jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny zaplanowano w 2024 roku.





W środowym (26 lipca) wydaniu Gazety Olsztyńskiej m.in.


Borelioza czyha w okolicy
Coraz więcej osób choruje na boreliozę. To znaczy, że mamy coraz więcej kleszczy wokół siebie. Wszystko przez pogodę, ale również naszą nieuwagę. Kleszcze tylko na nas czekają — w lasach, parkach, a nawet na kanapie.


Trzy warianty obwodnicy Olsztyna w korytarzu zachodnimNie chcą obwodnicy od zachodu
Trwa zbiórka podpisów pod petycją przeciwko poprowadzeniu północnej obwodnicy Olsztyna zachodnim korytarzem. Podpisało ją już już 536 osób. Dokument ma trafić do drogowców. Jest jednak mało prawdopodobne, że zatrzyma prace projektowe.


Jezioro Długie wkrótce odzyska blask?
Na Jeziorze Długim można zaobserwować niepokojący zakwit glonów. Zielona tafla, pokrywa niemal całą zatokę przy ul. Bałtyckiej. Niebawem ma się to zmienić.

Z wielką przyjemnością oddajemy w Państwa ręce najnowsze wydanie miesięcznika Magazynu Turystycznego Warmia&Mazury.

Jak kupić e-wydanie? Wystarczy kliknąć w zdjęcie jedynki poniżej, lub wejść na kupgazete.pl