W czym pomaga Ci Twój bank?

2023-06-30 10:00:00(ost. akt: 2023-06-29 14:46:55)
Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że już teraz klienci kupują średnio 3,5 mln usług dodatkowych miesięcznie

Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że już teraz klienci kupują średnio 3,5 mln usług dodatkowych miesięcznie

Autor zdjęcia: PKO

Dokonanie opłaty czy przelewu, złożenie wniosku o kredyt czy otwarcie lokaty – wszystkie te sprawy możemy załatwić dzięki bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej, przy wykorzystaniu laptopa czy smartfona.
Przed wyjazdem na wakacje dzięki urządzeniom mobilnym możemy wykupić ubezpieczenie podróżne, założyć konto walutowe i kupić walutę obcą w kantorze. Możemy też poprzez bank załatwiać sprawy urzędowe, opłacić parkowanie czy chociażby dostać zniżkę na różne towary i usługi. To różnorodny zakres usług dodatkowych tzw. VAS (ang. value added services) dostępnych w bankach, które cały czas pracują nad poszerzeniem swojej oferty. Usługi dodatkowe to sposób na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku finansowym i odpowiedź na zmieniające się potrzeby młodych klientów.

Szczególnie aktywny na tym polu jest największy bank w Polsce, czyli PKO Bank Polski, który jako pierwszy bank w naszym kraju, rozwija innowacyjny system usług pozabankowych.

Dzięki unikalnej na skalę światową platformie usług dodatkowych PKO start-upy oraz dostawcy z różnych branż mogą w łatwy sposób zaoferować swoje usługi klientom banku.

PKO Bank Polski, jako pierwszy bank w Polsce, rozwija system usług pozabankowych w formie ogólnodostępnego i łatwego API. W ten sposób chce poszerzyć ofertę VAS dostępną w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO.

Korzystając z aplikacji mobilnej czy z serwisu internetowego, klienci banku już teraz mogą kupić bilety komunikacyjne, zapłacić za autostradę czy umówić wizytę lekarską. Bank planuje współpracę z kolejnymi dostawcami z branż audiobooków, obsługi nieruchomości czy z serwisami streamingowymi, by dostarczać klientom nowe usługi cyfrowe. Dostawcy będą mogli w łatwy sposób połączyć się z bankiem, dzięki innowacyjnej platformie usług dodatkowych. Usługi VAS to element realizacji strategii banku, przyjętej pod koniec ubiegłego roku, która zakłada nowoczesną akwizycję klientów i rozwój usług pozabankowych.

Usługi dodatkowe, to usługi pochodzące spoza podstawowej działalności danego biznesu. Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że już teraz klienci kupują średnio 3,5 mln usług dodatkowych miesięcznie.

Katarzyna Dziwulska, dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim podkreśla, że „rozwój kanałów cyfrowych i nowe technologie dają zupełnie nowe możliwości tworzenia oferty dopasowanej do stylu życia klientów”. „Banki, dzięki wiedzy na temat możliwości finansowych i skłonności zakupowych klientów, mają wyjątkową pozycję na rynku i mogą oferować usługi odpowiadające na ich konkretne potrzeby” – dodaje.

W opinii Dziwulskiej, usługi dodatkowe, „są przyszłością bankowości, pozwolą nam odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów, a docelowo spowodują wzrost bazy młodych klientów”.

Atrakcyjna oferta dla dostawców


PKO Bank Polski poprzez swoją spółkę zależną PKO Finat udostępnił innowacyjną platformę usług dodatkowych PKO w chmurze, w formie API, za pomocą którego zewnętrzni dostawcy będą łączyć się z systemami Finat, a za ich pośrednictwem - banku. To rozwiązanie ułatwiające i przyspieszające integrację oraz wdrożenie. Platforma pozwala w powtarzalny sposób dodawać kolejne niefinansowe usługi i produkty. Umożliwia także różne modele płatności, w tym opłatę jednorazową i subskrypcyjną, oraz sposoby sprzedaży – pojedynczo lub w pakiecie. Stanowi podwaliny pod marketplace usług dodatkowych, osadzony w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO, który będzie szybko rozbudowywać ofertę usług dodatkowych.

Jak mówi Radosław Janusz, dyrektor Biura Rozwoju Usług Dodanych i E-commerce w PKO BP, rozwiązanie technologiczne, które zostały zastosowane, aby ułatwić dostawcom podłączenie się z produktem lub usługą do systemu banku, jest unikalne na skalę światową.

„Dzięki otwartej platformie API w chmurze integracja z bankiem nie wymaga dużych nakładów finansowych i trwa zaledwie kilka tygodni. Dzięki naszemu programowi Let’s Fintech dajemy wybranym start-upom także możliwość sfinansowania kosztów integracji. Chcemy być atrakcyjnym partnerem do współpracy dla firm oferujących nowoczesne usługi z różnych branż. Dzięki skali naszej działalności i dostępie do 11 mln potencjalnych klientów stanowimy nowy rynek zbytu dla ich produktów i usług, przy zdecydowanie mniejszych kosztach pozyskania klienta” – podkreśla Janusz.

Klienci gotowi na usługi dodatkowe


PKO Bank Polski od dawna oferuje w swoich kanałach różnego rodzaju usługi dodatkowe. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej IKO i serwisu internetowego iPKO klienci mogą załatwiać sprawy urzędowe, doładować telefon, kupić bilety komunikacyjne czy zapłacić za parkowanie lub przejazd autostradą. We wszystkich kanałach bankowości elektronicznej bank sprzedaje miesięcznie ponad 1,5 mln doładowań telefonów. Coraz więcej klientów kupuje też bilety komunikacyjne przez IKO. Tylko w maju sprzedaż była na poziomie 1,7 mln sztuk. Dynamicznie rośnie także sprzedaż biletów parkingowych, w tempie 8 proc. miesięcznie. W tym roku klienci kupili też 800 tys. biletów autostradowych. Dużym zainteresowaniem cieszą się także karty podarunkowe (najszybciej rośnie sprzedaż Spotify, PaySafeCard, Empik GO i Xbox) oraz raporty i alerty BIK.

W ramach usług dodatkowych, wdrożonych poprzez nową platformę usług dodatkowych w serwisie internetowym iPKO i w aplikacji mobilnej IKO dostępne są już 3 kolejne usługi: Telemedycyna, czyli konsultacje lekarskie przez internet, „Bezpiecznie w Internecie” (ochrona przed cyberzagrożeniami) i „Bezpieczny ekran” (ubezpieczenie ekranu smartfona).