Zaglądamy na plac budowy zajezdni MPK w Olsztynie. Jak idą prace?

2023-06-06 17:00:46(ost. akt: 2023-06-06 15:17:19)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Zajezdnia przy ul. Kołobrzeskiej współdzielona była pomiędzy tramwaje i autobusy. Wraz ze stale powiększającą się flotą tramwajową, naturalnym krokiem ze strony miasta było jej rozbudowanie. Po przebudowie cała autobusowa część terenu ustąpi miejsca tramwajom. Jak idą prace na placu budowy?
Olsztyńską sieć tramwajową obsługuje obecnie 27 składów - 15 pojazdów Solaris Tramino, kupionych w trakcie realizacji pierwszego etapu budowy trakcji, oraz 12 Panoram, które dostarczył turecki Durmazlar.

Zajezdnia przy ul. Kołobrzeskiej współdzielona była pomiędzy tramwaje i autobusy. Pojazdy, które nie mieściły się pod zadaszeniem, były narażone na wpływ czynników atmosferycznych, przez co szybciej niszczały i wymagały częstszych napraw. Po przebudowie cała autobusowa część terenu ustąpi miejsca tramwajom.

Mówiąc w skrócie: będzie ona lustrzanym odbiciem obecnego układu zajezdni. W nowych pomieszczeniach będzie się mieściła hala postojowa z pięcioma torami oraz hala serwisowa z trzema torami. Dookoła nich będą poprowadzone tory techniczne, które będą łączyć się z dotychczasową siecią zajezdni. Nowa część pomieści minimum 16 tramwajów o długości 32,5 metra.

Fot. Zbigniew Woźniak

Inwestycja została podzielona na dwa etapy. Zakres podstawowy (etap I) obejmuje opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej, uzyskanie pozwolenia na budowę, realizację robót rozbiórkowych, wykonanie układu torowego i drogowego na terenie zajezdni, wraz z przebudową infrastruktury podziemnej, wykonanie budynku hali postojowej wraz z wyposażeniem oraz budowę hali serwisowej w zakresie jej konstrukcji, zadaszenia i ścian zewnętrznych. Etap II (objęty prawem opcji) zakłada wykończenie i wyposażenie hali serwisowej oraz wykonanie i uruchomienie systemu sterowania ruchem na terenie zajezdni tramwajowej.

Fot. Zbigniew Woźniak

Szkielet konstrukcyjny nowego budynku zajezdni jest już gotowy. Zakończono też już wszystkie prace ziemne i fundamentowe. Wewnątrz budynku oprócz hali postojowej dla kilkunastu tramwajów i hali serwisowej o trzech torach, znajdzie się piętrowa część mieszcząca m.in. rozbudowane zaplecze socjalne.

Zadanie jest realizowane w ramach projektu "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - trakcja szynowa". Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Wykonawcą budowy jest Budimex w konsorcjum z KZN Rail. Projekt został wyceniony na 90,5 mln zł.

Nasz fotoreporter udał się na miejsce budowy, aby zobaczyć jak obecnie prezentuje się stan prac przy rozbudowie zajezdni MPK.

Fot. Zbigniew Woźniak

Fot. Zbigniew Woźniak