Dyskutowali o obwodnicy Olsztyna i linii PKP Ełk-Orzysz-Olsztyn

2023-04-26 17:51:46(ost. akt: 2023-04-27 09:02:09)
Jerzy Szmit (z prawej) i Dariusz Rudnik.

Jerzy Szmit (z prawej) i Dariusz Rudnik.

Autor zdjęcia: Stanisław Kryściński

Wybór wariantu budowy obwodnicy Olsztyna oraz propozycja przywrócenia połączenia kolejowego na linii Ełk—Orzysz—Olsztyn były głównymi tematami konferencji prasowej zwołanej przez prezesa Fundacji im. Piotra Poleskiego Jerzego Szmita oraz radnego wojewódzkiego Dariusza Rudnika.
Olsztyńscy radni w środę przyjęli uchwałę zaproponowaną przez prezydenta Piotra Grzymowicza, która popiera budowę tzw. wariantu wschodniego budowy obwodnicy Olsztyna. Wcześniej drogowcy wskazali na wariant zachodni budowy jako ten, który będzie realizowany.

— Były 2 lata na rozmowy i uzgodnienie wspólnego stanowiska, które by godziło różne interesy. Miasto wcześniej nie opowiadało się, za żadną z wersji. Teraz, kiedy znane jest ostateczne stanowisko drogowców wskazuje sprzeczną z nim wariant. Mamy tu znowu nieumiejętność rozmawiania, dyktat w stosunku do otoczenia. to nieuchronnie prowadzi do sytuacji, w której nie mamy obwodnicy wschodniej ani zachodniej — stwierdził Jerzy Szmit.

Zarówno Dariusz Rudnik, jak Jerzy Szmit podkreślali, że obwodnica Olsztyna jest budowana z rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic, a działania władz Olsztyna mogą doprowadzić do sytuacji, w której obwodnica Olsztyna nie powstanie. Podobne obawy, tyle, że wobec proponowanego przywrócenia połączenia kolejowego na linii 223 przebiegającej przez Orzysz, Mikołajki i Mrągowo przedstawił radny wojewódzki z klubu Prawa i Sprawiedliwości Dariusz Rudnik.

Remont linii kolejowej z Ełku przez Orzysz do Olsztyna został ogłoszony w Krajowym Programie Rozwoju Kolejnictwa do 2030 roku. Jednak, jak stwierdził radny, pojawiły się zapowiedzi zarządu województwa, z których wynika, że sejmik może wskazać do realizacji z funduszy programu rządowego inną inwestycję na linii Olecko-Gołdap.

— Rządząca województwem koalicja PO i PSL już raz zrezygnowała z budowy połączeń kolejowych. Także na trasie, która teraz ponownie ma szansę na realizację — przypomniał radny Dariusz Rudnik. — Teraz nie możemy dopuścić do powtórzenia tej sytuacji — dodał.

— Linia Ełk-Orzysz-Olsztyn jest połączeniem strategicznym. Wraz z drogą S16 stanowi kręgosłup komunikacyjny regionu. Ma przy tym istotne znaczenie strategiczne także z punktu widzenia bezpieczeństwa narodowego ze względu na odbudowę jednostek wojskowych na tym terenie — zaznaczył Jerzy Szmit.

Zdaniem Jerzego Szmita połączenie buduje spójność komunikacyjną województwa. Ma też ogromne znaczenie dla Olsztyna. Stolica regionu, dzięki niemu zbliży się do roli centrum komunikacyjnego między Trójmiastem a Białymstokiem.
Stanisław Kryściński




Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ToraTora #3109524 28 kwi 2023 23:27

    Pan autor tego arta chyba często uciekał z lekcji języka polskiego, no i to widać panie autorze. Masakruje pan publicznie język ojczysty, no bo co to za zdanie? Cytuję: "Teraz, kiedy znane jest ostateczne stanowisko drogowców wskazuje sprzeczną z nim wariant."- koniec cytatu. Może powinien pan napisać: " Teraz, kiedy znane jest ostateczne stanowisko drogowców, radni wskazują wariant sprzeczny z takim (może: z ich ) stanowiskiem". Nie jestem filologiem, zaznaczam. Chociaż....co ja się tak spinam, przecież naczelny tej gazetki zaraz mnie z moim komentarzem stąd wymiecie - taki tutaj klimat.

    odpowiedz na ten komentarz